2017, Article / Letter to editor (ICT&Health Magazine, vol. 2017, iss. 4, (2017), pp. 44-45)Kenmerkend bij de langdurige zorg, is dat er op bepaalde momenten van de dag overduidelijk meer vraag is vanuit cliënten dan de andere momenten. Het is een hele uitdaging om met die pieken en dalen mee te bewegen met het beschikbare personeel, maar dit gebeurt momenteel niet volgens Dennis Moeke, senior onderzoeker bij KennisDC Logistiek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. De laatste jaren ligt de focus op kleinschaligheid, dus om een kleine zorgomgeving te creëren in de ouderenzorg. Wanneer dit ook kleinschalig georganiseerd wordt met minder personeel, dan is er te weinig personeel beschikbaar op de piekmomenten. Om naast het aanpakken van dit probleem, een hoger serviceniveau te bereiken, zijn er volgens Moeke verschillende oplossingen mogelijk. Om te starten, moet men meer luisteren naar de cliënt, maar ook zijn vragen verzamelen om een betere planning te kunnen maken. In september wordt er gestart met een pilot voor tools die helpen met het optimaal inplannen van personeel. Hiermee wordt precies berekend wat de wachttijden zijn bij kortere of langere loopafstanden tussen cliënten. De tool geeft ook aan wat de beste verdeling van diensten is om zo te komen tot een vermindering van wachttijden.
2011, Book (monograph) LogiZ "Awareness Goederenlogistiek in de zorg" geeft een uitgebreide inleiding op Goederenlogistiek in de zorg. Het boek bevat vier LogiZ awareness modules Inkoop, Transport, Voorraadbeheer en Planning & Besturing. LogiZ "Awareness Patiëntenlogistiek" geeft een uitgebreide inleiding op patiënten- en cliëntenlogistiek. Het boek bevat vier LogiZ awareness modules Patiënten-/Cliëntenvraag & -stroom, Capaciteit en Aanbod, Inrichting van Zorgprocessen en Planning & Besturing.
2010, Article / Letter to editor (HAN Business Publications, iss. 5, (2010), pp. 9-22)Het streven naar duurzaamheid speelt momenteel een prominente rol in de samenleving. Dat is ook in de transportsector het geval. In dit artikel presenteren we, op basis van 40 respondenten, de resultaten van een enquête onder logistieke dienstverleners (LDV’s). Het doel van de enquête was te achterhalen hoe groot de rol is van duurzaamheid in de strategie van LDV’s en hoe zij het belang ervan weten te vertalen naar de praktijk. Deze enquête maakt deel uit van een promotieonderzoek naar de vraag of en hoe beslissingsondersteunende modellen (Decision Support Models of DSM’s) logistieke dienstverleners kunnen
helpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van hun duurzaamheidstrategie. Het artikel start met een beschrijving van dit hoofdonderzoek, en geeft aan het eind een doorkijkje van het ontwikkelperspectief er van.
2012, Part of book or chapter of book (, pp. 1-9)In dit artikel onderbouwen we enkele hypotheses over de vraag hoe MKB logistieke dienstverleners omgaan met onzekerheden over de toekomst. Hiervoor zijn dertien MKB logistieke dienstverleners uit de regio Nijmegen-Oss-Veghel-Boxmeer ondervraagd over hun toekomstbeleid en de manier waarop ze actuele toekomstproblemen benaderen. Onze indruk dat men problemen vooral van dag tot dag aanpakt, bleek niet te kloppen. Bedrijven blijken in het verleden verrast geweest door onverwachte gebeurtenissen en geven er blijk van om daar in de toekomst beter op in te willen spelen, en ze geven scenarioplanning een belangrijke rol hierbij.
2009, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 14th International Symposium on Logistics (14th ISL))In this research paper we want to explore a new way to handle recovered paper. The purpose of this paper is to understand the situation with China. Since years, this country is the most important market for recovered wastepaper collected in western countries from households. The efforts to get it there, necessitate an enormous number of transport movements, both within Europe and outwards to China and this number is growing exponentially. This paper is the result of a research of an alternative collecting and processing (The WastePaper Mining) concept, which will make a substantial contribution to reducing the number of transport movements and alleviating the pressure on infrastructure capacity. It will have potentially great implications for the collection and movement of recovered paper. On the balance that makes it possible to come a big step nearer to achieving sustainable logistics in the recovered paper sector.
2011, Article / Letter to editor (Nieuwsbrief Vereniging Logistiek Management, vol. 2011, iss. Februari, (2011))“De Rotterdamse haven sloeg in 2010 11,1 procent meer om dan in 2009. Dat is 2,1 procent meer dan in het vorige recordjaar 2008” juicht het binnenvaartblad Schuttevaer in de eerste week van januari. “Duitsland importeerde in november vorig jaar voor 75,1 miljard euro aan producten in, 33,3 procent meer dan een jaar eerder. Dat is het hoogste niveau ooit!”, jubelt Nieuwsblad Transport. Fijn dat het beter gaat met de economie, denk ik dan, maar juichen we niet te hard?
2016, Article / Letter to editor (Logistiek & Transport Magazine, vol. 2016, iss. 5, (2016), pp. 22-23)Slimmer, schoner, sneller en stiller stadslogistiek in Zutphen. Dat zijn in het kort de doelstellingen bij de start van de stadsdistributie in deze historische stad. Aanvankelijk verliep de stadsdistributie hier moeizaam. Echter, de onderzoeken van het KennisDC Logistiek Gelderland door docent-onderzoekers Enide Bogers (38) en Henny Jordaan (62) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) zetten de stadsdistributie in Zutphen op het goede spoor. Er is een goede basis gelegd met de uitkomsten hiervan. In het artikel is uitgelegd welke voordelen er behaald kunnen worden met een andere vorm van stadsdistributie voor de bedrijven van Zutphen en de logistiek dienstverleners.
2009, Article in monograph or in proceedings (Vervoerslogistieke Werkdagen 2009)Een scenario-aanpak kan bedrijven helpen weloverwogen om te gaan met onzekerheden. Transportbedrijven hebben, als partij die in principe volgend is, per definitie te maken met veel onzekerheden. Toch maakt men daar maar beperkt gebruik van scenario‟s. Een scenario-aanpak kan een welkome aanvulling zijn in het proces van het opbouwen van een Europees Netwerk in het goederentransport. In het project Europese Netwerken (EN) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Radboud Universiteit Nijmegen, Buck Consultants International en het Euregionaal Platform Logistiek, was scenariobouw een van de onderzoeks- en ontwikkelonderwerpen. Voor een beschrijving van het EN-project zie Pieters en anderen (2009).
2009, Article in monograph or in proceedings (Vervoerslogistieke Werkdagen 2009)Het realiseren van verbeteringen in Europese netwerken vereist een sterke mate van samenwerking. Logistieke bedrijven zijn bij de ontwikkeling van deze nieuwe netwerken doorgaans sterk gefocused op harde feiten zoals optimalisatieberekeningen en kostenvoordelen terwijl aandacht voor partnerselectie en het samenwerkingsproces zeer beperkt is.
Vanuit deze achtergrond is voor de Viadirect-tool-set een tool ontworpen die zich richt op het ondersteunen van samenwerking. De partnerselectie- en samenwerkingstool van het model bestaat uit vier verschillende onderdelen: een procesgericht vijf stappenplan om te komen tot samenwerking, een “SWOT & Need for partnership” module, een “Partnership setup scan” en een “Cooperation scan”. De partnerselectie en samenwerkingstool is daarbij onderdeel van de ViaDirect-tool-set die tevens ondersteuning biedt bij scenarioplanning, multimodale routeplanning en bundeling van AB-transportstromen.
2009, Article in monograph or in proceedings (Vervoerslogistieke Werkdagen 2009)Hoe krijg je een doorbraak in de opbouw van Europese Netwerken in het goederentransport? Dat was de vraag waar we voor stonden in het project Europese Netwerken. Op basis van de kennis die we in een inventariserende fase hadden ontwikkeld hebben we drie geheel verschillende tools ontwikkeld die elk op hun manier transporterende bedrijven kunnen helpen met succes een vernieuwende aanpak te ontwikkelen bij de opzet van hun Europese Netwerken. Dit paper beschrijft één van de drie tools uit de ViaDirect toolset – een rekentool bestaande uit een multimodale Europese routeplanner en een bundelingstool AB-transporten – ontwikkeld in één van de twee kennisprojecten van het Europese Netwerken project van Transumo.
2010, Article in monograph or in proceedings (ISL 2010)Decision Support Models could help Logistic Service Providers as a means to make transportation more sustainable. When researching this hypothesis, we discovered that Logistic Service Providers were reluctant to use Decision Support Models when making transportation more sustainable.
2009, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 14th International Symposium on Logistics (14th ISL))This conceptual paper wants to emphasis the use of the concept of sustainability within logistics and especially transportation. While working on a new tool to help companies develop sustainable European networks, we discovered that we want to use a specific concept of sustainability: People, planet and profit.
2013, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 18th International Symposium on Logistics (ISL 2013) : Resilient Supply Chains in an Uncertain Environment, pp. 869-876)How does sustainability for physical distribution gets translated from strategy into actions?
2016, Article / Letter to editor (vervoerslogistieke werkdagen, vol. 2016, (2016), pp. 97-124)Goederentransport draagt veel bij aan onze welvaart, maar anderzijds ook aan files, milieubelasting en een vol straatbeeld. Een aanzienlijk deel van dit transport is bouwgerelateerd, zowel binnen als buiten de stad. De Radboud Universiteit en het Radboud UMC zullen de komende jaren flink vernieuwd en verbouwd worden. Zij willen graag slimme bouw logistieke concepten toepassen om de hinder en milieulast te beperken, de veiligheid te verhogen, terwijl tegelijk de (logistieke) kosten worden verlaagd. Dit artikel beschrijft een onderzoek van het KennisDC logistiek Gelderland van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen naar deze slimme bouw logistieke concepten. Hierbij is antwoord gegeven op de vraag: “welke lessen uit bouwlogistiek zijn mogelijk toepasbaar op de sloop- en bouwwerkzaamheden bij het Radboud?”. Er is gebleken dat gezien de beperkte ruimte op de bouwplaats en de drukke locatie in de stad, de vele bezoekers, de vereiste bereikbaarheid (zeker ook voor de ambulance) een combinatie van concepten het meest effectief is. Hierbij staat de bouwhub centraal aangezien deze de meeste voordelen biedt en toepassingen van de andere concepten mogelijk maakt.
2014, Article / Letter to editor (Tijdschrift Vervoerswetenschap, vol. 50, iss. 2, (2014), pp. 52-70)Dit artikel behandelt de vraag wat een organisatie praktisch, maar ook verantwoord kan doen als zij duurzamer wil worden op het gebied van personenmobiliteit. De huidige academische literatuur biedt inzicht als het gaat om attributen die een rol spelen bij de modaliteitskeuzes van individuen, al of niet geformaliseerd in een (logit) model. Ook psychologische mechanismes zoals de relatie tussen attitudes en gedrag, en het ontstaan van percepties die afwijken van de werkelijkheid worden uitgebreid beschreven, net als de invloed van die mechanismes op de acceptatie door individuen van mobiliteitsbeleid. Tevens zijn er veel praktijkgerichte publicaties over de invoering van verschillende maatregelen voorhanden. Tenslotte zijn er op wetenschappelijke inzichten gebaseerde publicaties voor overheden over hoe beleid moet aansluiten bij de aard van de mens, zodat het overheidsbeleid een grotere kans van slagen heeft. Een praktische en tegelijk goed onderbouwde stap voor stap methode voor een organisatie om haar bereikbaarheid te verduurzamen, hebben wij echter maar beperkt kunnen vinden. Dit artikel beschrijft aan de hand van de case Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, hoe een dergelijke aanpak vorm gegeven kan worden.
2017, Article / Letter to editor (Stator, vol. 18, iss. 4, (2017), pp. 8-11)Om het voor bewoners van verpleeg- of verzorgingshuizen mogelijk te maken om hun leven te leiden zoals zij dat willen, is het cruciaal dat de benodigde zorg zoveel mogelijk op het door hen gewenste tijdstip wordt geleverd. In de praktijk blijkt dit soms lastig. Het is namelijk een uitdaging om de personele capaciteit aan te laten sluiten bij de zorgvraag. In dit artikel wordt ingegaan zien op hoe data-gedreven capaciteitsplanning een bijdrage kan leveren aan dit vraagstuk.
2016, Article / Letter to editor (Operations Research for Health Care, vol. 11, (2016), pp. 20-34)Abstract Scientific evidence on the impact of small-scale living facilities (SSLFs) on quality of life of nursing home clients remains scarce. In this study a simulation model is developed to examine the performance of SSLFs, in terms of meeting the time preferences of their residents. We model scheduled care using historical data and unscheduled care using a Poisson-Gamma mixture model. The model is used to explore the impact of a change in demand characteristics, duration of care delivery, travel time, allocation flexibility, shifts, number of clients and allocation policy. The results show that to further improve the performance, the focus should lie on: (1) increasing the allocation flexibility of care workers and the number of clients per SSLF, and (2) time dependent stang. Furthermore, this study shows that simulation is a useful tool for assessing and improving daily nursing home operations. The presented simulation model provides a basis for building a decision support tool for nursing home managers.
2009, Book (monograph) Dit Logistiek Zakboek biedt u een actueel, toegankelijk en praktisch overzicht van het vakgebied van de logistiek. De doelgroep van het Logistiek Zakboek bestaat vooral uit praktijkbeoefenaren binnen en buiten de logistiek, alsmede uit studenten die zich op die praktijk vaan het voorbereiden zijn. Gericht op deze doelgroep geeft het Logistiek Zakboek een korte en bondige formulering van vrijwel alle belangrijke begrippen uit de ondernemingslogistiek en de ketenlogistiek. In het vernieuwde boek zijn diverse nieuwe onderwerpen opgenomen zoals: vraaggestuurd ketenmanagement, lean production en distribution, maar ook Six Sigma, SOA, evenementenlogistiek en Human Resource Management. Op verzoek van veel gebruikers van het Zakboek is het hoofdstuk Material handling toegevoegd. Ook geheel nieuw is het hoofdstuk over tools en methodieken voor logistieke veranderingstrajecten.
2009, Book (monograph) Logistiek in de zorg biedt een helder overzicht van de logistiek in en tussen zorginstellingen. Dit boek bevat alle basisingrediënten om het logistieke denken toe te passen op de zorg, of het nu om ziekenhuiszorg, verpleeghuiszorg, of om eerste lijnszorg gaat. Bij deze uitgave zit de Campuz Creditcard met een persoonlijke toegangscode. Deze code geeft je toegang tot het online boek. Logistiek in de zorg bevat een uitleg over de opbouw van het Nederlandse zorgstelsel. Daarnaast behandelt het boek een aantal tools en technieken die je helpen om de logistieke processen in de zorg goed te stroomlijnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan betere service aan patiënten en cliënten en aan lagere kosten en kapitaalgebruik. Zowel patiënten- en cliëntenlogistiek als de goederenlogistiek in de zorg komen in dit boek aan bod. In het boek krijgt je een helder antwoord op vragen zoals: Hoe voorkom je wachtrijen van patiënten? Wat zijn de logistieke aspecten van de transmurale zorg? Wat zijn de zorglogistieke eigenheden van informatiesystemen? Hoe krijg je vanuit een zorglogistiek oogpunt een verandertraject van de grond?
2016, Article / Letter to editor (Logistiek+ Tijdschrift voor toegepaste logistiek, vol. 2016, iss. 2, (2016), pp. 89-100)De toepassing van logistieke principes in de gezondheidszorg heeft een relatief korte traditie, vooral in de caresector. De maatschappelijke ontwikkelingen vragen om verbetering van de uitkomsten van zorgverlening, waarin de cliënt centraal staat. Druk op de financiering van zorg vraagt om inrichting van effectieve en efficiënte zorgprocessen. Logistiek kan èn aan de verbetering van de kwaliteit èn aan de verlaging van de kosten een essentiële bijdrage leveren. Het KennisDC Logistiek Gelderland heeft in het verleden onderzoek naar de goederenlogistiek in ziekenhuizen gedaan, maar wil ook care instellingen met onderzoek ondersteunen, en praktijk en zorglogistiek onderwijs beter verbinden. Een eerste stap was het houden van een enquête onder managers in de care. Het doel van de enquête was het verkrijgen van inzicht in de logistieke prestaties en de kwaliteit van de inspanningen die de care instellingen leveren om dit prestatieniveau te halen. De focus lag daarbij op cliënten- goederen- en ketenlogistiek. De enquête leverde een aantal duidelijke indicaties wat er logistiek gezien speelt in de care. Deze worden in deze paper beschreven.
2012, Article / Letter to editor (LogForum, vol. 2012, iss. 2, (2012), pp. 157-165)Logistic Service Providers main concern was to ensure reliability for a low price (Christopher, 2005). Dutch Logistic Service Providers still have these two aspects at the top of their list, but also have to take in a new aspect: sustainability. 88% Of the investigated Logistic Service Providers have included sustainability in the companys goals. These Logistic Service Providers have developed different strategies to achieve a higher level of sustainability. This paper presents the results of a study into what Logistic Service Providers say what they are doing, or intend to do, to improve sustainability for their transport services. In this way insight is given in the attitude of Dutch Logistic Service Providers towards sustainability and how they intend to translate this into business practise: internal solutions or new methods incorporating external partners. The investigation has shown that sustainability is handled by the logistics company as an integral part of the corporate strategy. In contrast, shippers depend in the choice of logistics services primarily on such classical aspects as the reliability or the price and the sustainability play a minor role.
2013, Part of book or chapter of book (HAN Business Publications, pp. 101-112)Het concreet handen en voeten geven aan duurzaam transport is voor veel logistieke dienstverleners en verladers nog steeds een relatief lastige vraag. Bijna elk transporterend bedrijf is bezig met duurzaamheid, maar men lijkt weinig van elkaar te leren. Het delen van ervaringen zou logistieke dienstverleners en verladers moeten kunnen helpen om voor hun transport nieuwe ideeën en een andere insteek te bedenken. De keurmerkorganisatie Green Freight Europe (GFE) wil graag een eigen databank voor dit soort ervaringen op zetten en zo hun leden stimuleren en helpen bij het opzetten van duurzame initiatieven. Ter ondersteuning van dit plan heft de HAN een aantal logistieke dienstverleners en verladers geïnterviewd en een korte enquête uitgevoerd onder GFE leden. In dit artikel doen we daar verslag van. Het blijkt van belang een goed balans te vinden tussen het verleiden van de GFE leden leerzame cases aan te bieden, zonder dat de indiener het gevoel krijgt dat hij hierdoor zijn concurrentievoordeel misloopt.
2013, Book (monograph) Het concreet handen en voeten geven aan duurzaam transport is voor veel logistieke dienstverleners en verladers nog steeds een relatief lastige vraag. Bijna elk transporterend bedrijf is bezig met duurzaamheid, maar men lijkt weinig van elkaar te leren. Het delen van ervaringen zou logistieke dienstverleners en verladers moeten kunnen helpen om voor hun transport nieuwe ideeën en een andere insteek te bedenken. De keurmerkorganisatie Green Freight Europe (GFE) wil graag een eigen databank voor dit soort ervaringen op zetten en zo hun leden stimuleren en helpen bij het opzetten van duurzame initiatieven. Ter ondersteuning van dit plan heeft de HAN een aantal logistieke dienstverleners en verladers geïnterviewd en een korte enquête uitgevoerd onder GFE leden. In dit artikel doen we daar verslag van. Het blijkt van belang een goed balans te vinden tussen het verleiden van de GFE leden leerzame cases aan te bieden, zonder dat de indiener het gevoel krijgt dat hij hierdoor zijn concurrentievoordeel misloopt.
2017, Article / Letter to editor (Logistiek+ Tijdschrift voor toegepaste logistiek, iss. 4, (2017), pp. 48-65)De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN en de Wageningen Universiteit (WUR) hebben opdracht gekregen van de Provincie Gelderland en de Gemeente Nijmegen om onderzoek te doen naar de invloed van stadslogistiek op de leefbaarheid in de binnenstad. Hiervoor is voornamelijk onderzoek gedaan tijdens de ochtendspits in Nijmegen. Tellingen en observaties lieten duidelijk de probleemgebieden zien. Tijdens twee bijeenkomsten zijn er verbetervoorstellen voorgelegd aan de stakeholders. Het uiteindelijke doel voor de opdrachtgevers is om in 2025 de stadslogistiek met zero emissie te laten plaatsvinden. Dit onderzoek leert dat lokaal onderzoek telt, niet alleen omdat dit specifieker is dan landelijk onderzoek, maar ook omdat de tellingen en observaties een goed middel blijken om de betrokkenheid van stakeholders te vergroten.
2018, Article / Letter to editor (Health Care Management Science, (2018), pp. 1-31)Nursing homes are challenged to develop staffing strategies that enable them to efficiently meet the healthcare demand of their residents. In this study, we investigate how demand for care and support fluctuates over time and during the course of a day, using demand data from three independent nursing home departments of a single Dutch nursing home. This demand data is used as input for an optimization model that provides optimal staffing patterns across the day. For the optimization we use a Lindley-type equation and techniques from stochastic optimization to formulate a Mixed-Integer Linear Programming (MILP) model. The impact of both the current and proposed staffing patterns, in terms of waiting time and service level, are investigated. The results show substantial improvements for all three departments both in terms of average waiting time as well as in 15 minutes service level. Especially waiting during rush hours is significantly reduced, whereas there is only a slight increase in waiting time during non-rush hours.
2016, Article in monograph or in proceedings (Vervoerslogistieke werkdagen, pp. 312-330)Vanwege de toenemende aandacht voor stadslogistiek en de circulaire economie, is in dit artikel onderzocht of afvalstromen van winkeliers in de binnenstad door een logistiek bedrijf kunnen worden opgehaald. Het KennisDC Logistiek Gelderland werkt hiervoor samen met het KennisDC Logistiek Amsterdam. Om te achterhalen hoe retailers de afvalinzameling hebben georganiseerd en ervaren, hebben studenten retailers in de binnenstad van Zutphen en Arnhem bevraagd door middel van een enquête. In Zutphen waren dit 33 retailers en in Arnhem 76. Er worden een aantal problemen ervaren waar een stadslogistiek bedrijf met zijn dienstverlening op in zou kunnen spelen, namelijk: het verpakkingsafval staat retailers in de weg. Daarnaast brengen veel retailers elk hun eigen afval weg, wat tot extra vervoersbewegingen leidt. Ook hebben kleine winkels relatief veel afval en weinig ruimte om dat te bewaren. De retailers ervaren dus direct de problemen van hun eigen afval. Stadslogistiek zou hierop in kunnen springen door het verpakkingsafval van de retailers op te halen, gecombineerd met een heenzending. Transporteurs geven ook aan dit graag te willen doen tegen een vergoeding. Retailers schijnen meer afval te hebben dan heenzendingen, dus om een betrouwbaarder beeld te krijgen van de situatie is nog nader onderzoek nodig.
2017, Part of book or chapter of book (Efficiency in Sustainable Supply Chain, pp. 31-52)Duurzaamheid heeft een belangrijk aandeel in alle aspecten van bedrijfsbeleid. Dit geldt ook voor bedrijven die opereren in een landbouw supply chain. De meeste literatuur beschrijft het verminderen van voedselverlies of voedselveiligheid, maar er is weinig aandacht besteedt aan hoe organisaties die opereren in landbouw supply chains nieuwe technieken en innovaties gebruiken om fysieke distributie duurzamer te maken. Dit artikel beschrijft een onderzoek over bedrijven in deze supply chains en hoe nieuwe innovaties gebruikt worden. Hiervoor zijn de topmanagers van veertien Nederlandse bedrijven geïnterviewd: zes logistieke dienstverleners, drie groothandelaren en vijf foodprocessors. Er is gebleken dat verschillende schakels in de keten de voorkeur hebben voor verschillende innovaties. De foodprocessors hebben de voorkeur voor innovaties voor een reductiestrategie en groothandelaren zijn meer gericht op innovaties gerelateerd aan innovatiestrategieën. De toegepaste innovaties waren niet gelinkt aan de supply chain in het geheel, maar geconcentreerd op een specifiek deel van de supply chain. Dit was meestal geïnitieerd door een partner van buiten de landbouw supply chains.
2009, Book (monograph) Samenwerken met andere afdelingen van een bedrijf en leveranciers is cruciaal voor een goede inkoop. Inkoop: werken vanuit een ketenbenadering behandelt de basistheorie van de inkoop. Met de Campuz Creditcard bij het boek kun je heel gericht voor een tentamen leren dankzij de handige toetsen met feedback op de bijbehorende website. Aansprekende praktijkvoorbeelden en cases uit de industrie, handel, overheid en dienstverlening verduidelijken de theorie. Via tussenvragen kun je de theorie toepassen. Dit maakt het boek geschikt voor groepswerk en zelfstudie. Dankzij de praktische opzet kan het bovendien uitstekend dienen als naslagwerk voor je praktijkopdrachten, stages en afstudeerprojecten.
2018, Article / Letter to editor (Logistiek+ Tijdschrift voor toegepaste logistiek, vol. 2018, iss. 5, (2018))In vrijwel elk Nederlands ziekenhuis staat de patiënt centraal. Althans, als je de beleidsdocumenten en websites mag geloven. Echter, de praktijk laat zien dat veel ziekenhuizen worstelen met de implementatie ervan in de dagelijkse zorgpraktijk. Veel Nederlandse ziekenhuizen hebben in de dagelijkse zorgpraktijk moeite met de implementatie van het centraal stellen van de patiënt. In dit artikel wordt de discussie in de patiëntgerichte zorg rondom drie perspectieven van autonomie en zelfbeschikking beschreven en hoe die tradities in de praktijk zijn terug te vinden. De auteurs zijn van mening dat begrip van deze tradities van belang is om te komen tot een heldere operationalisering van het concept patiëntgerichte zorg en de implementatie ervan in de dagelijkse zorgpraktijk. Het is de kunst om bij het operationaliseren en implementeren van patiëntgerichtheid een juiste verhouding te vinden tussen de drie tradities. Er wordt dus niet gesteld dat de ene traditie beter is dan de ander. Vanuit een zorglogistiek perspectief is de optimale verhouding afhankelijk van: (1) de specifieke zorgcontext (persoonlijke situatie, duur, complexiteit, mate van urgentie, etc.), (2) de strategische uitgangspunten en (3) de financiële ruimte. Wanneer de optimale verhouding is gevonden tussen de drie tradities dient deze te worden vertaald naar een concrete visie op patiëntgerichte zorg. Voor een succesvolle implementatie is het vervolgens van belang dat de visie op patiëntgerichte zorg wordt vertaald naar kaders en uitgangspunten voor de logistieke inrichting van de verschillende zorgprocessen. Bij de formulering van de kaders en uitgangpunten dient expliciet aandacht te worden besteed aan hoe de verantwoordelijkheden voor de visie op patiëntgerichte zorg liggen. De beschreven tradities zijn ook terug te vinden in de langdurige zorg en welzijnssector. Echter zorgt de verschuiving richting een ‘participatiemaatschappij’ er in deze sectoren voor het ontstaan van een nieuwe traditie: het hebben van een sociaal netwerk is een voorwaarde voor persoonlijke autonomie.
2011, Article in monograph or in proceedings (VervoersLogistieke Werkdagen)Logistiek krijgt in de gezondheidszorg meer aandacht dan voorheen, zowel omdat zorginstellingen zien dat men daarmee de kwaliteit van de zorg kan verbeteren, als omdat men erkent dat een goede logistieke beheersing zorgprocessen efficiënter maakt. Zorginstellingen weten momenteel onvoldoende waar zij staan in hun goederenlogistiek. Scoren zij beter of slechter dan andere instellingen? De managementinformatie ontbreekt. In deze paper geven we een eerste beeld hoe een aantal Nederlandse ziekenhuizen ten opzichte van elkaar scoren. We laten het benchmark instrument zien dat we daartoe hebben ontwikkeld. Op basis van gestructureerde interviews hebben we de status van een homogene, geografisch gespreide groep van acht topklinische ziekenhuizen, met vergelijkbaar compleet zorgaanbod, ten opzichte van elkaar vastgesteld qua goederenlogistiek. Op basis van onderzoek zijn 27 kritische succesfactoren benoemd voor het gehele traject vanaf de aankomst van de goederen in het centraal magazijn, tot de levering op de afdelingen van het ziekenhuis. Daarnaast zijn best practices beschreven.
2011, Part of book or chapter of book (, pp. 43-59)Logistiek krijgt in de gezondheidszorg meer aandacht dan voorheen, zowel omdat zorginstellingen zien dat men daarmee de kwaliteit van de zorg kan verbeteren, als omdat men erkent dat een goede logistieke beheersing zorgprocessen efficiënter maakt. Zorginstellingen weten momenteel onvoldoende waar zij staan in hun goederenlogistiek. Scoren zij beter of slechter dan andere instellingen? De managementinformatie ontbreekt. In dit paper geven we een eerste beeld hoe een aantal Nederlandse ziekenhuizen ten opzichte van elkaar scoren. We laten het benchmark instrument zien dat we daartoe hebben ontwikkeld. Op basis van gestructureerde interviews hebben, we de status van een homogene, geografisch gespreide groep van acht topklinische ziekenhuizen, met vergelijkbaar compleet zorgaanbod, ten opzichte van elkaar vastgesteld qua goederenlogistiek. Op basis van onderzoek zijn 27 kritische succesfactoren benoemd voor het gehele traject vanaf de aankomst van de goederen in het centraal magazijn, tot de levering op de afdelingen van het ziekenhuis. Daarnaast zijn best practices beschreven. Het paper levert een eerste beeld van het niveau en de positie van de goederenlogistiek in topklinische ziekenhuizen. Ons doel is om ziekenhuizen te helpen hun goederenlogistiek te verbeteren, en om dit onderzoek ook in andere sectoren van de zorg uit te voeren, en tegelijk de focus op beleidsmatige vraagstukken te versterken.
2013, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 18th International Symposium on Logistics (ISL 2013) : Resilient Supply Chains in an Uncertain Environment, pp. 659-665)In recent years, the transport industry has encountered numerous challenges. It experienced strong growth, but also many uncertainties. In many cases, logistics service providers were forced to change their strategy. So, the question for logistics service providers arises “how to deal best with uncertainties?” We build a hypothesis on the question how SME logistics service providers had been dealing with the uncertainties and developments they had been faces with. In order to test this hypothesis, we questioned 13 SME logistics providers from the Dutch region of Nijmegen on their policies how to cope with the near future. Our initial impression was that they tackled these problems mainly on a day to day basis. That proved not to be true. But our research shows that they are aware of the changing environment and but do not translate this into targets which makes it difficult to be prepared for such occasions. Another finding is that SME logistics service providers want to give scenario planning an important role to determine their strategy.
2013, Part of book or chapter of book (HAN Business Publications, pp. 45-68)As environmental concerns becoming increasingly important to logistics service providers, the question arises as to how they can achieve sustainable physical distribution practices while surviving the severe competition in freight transport. This issue is further complicated by the pressures from the many different shippers involved, public expectations and regulating authorities. Therefore, achieving sustainable physical distribution is definitely a wicked problem. In order to understand how logistics service providers attempt to tackle these problems, a research study was conducted amongst logistics service providers who are frontrunners in implementing sustainability practices and who participate in the Lean and Green program, to promote sustainability within the logistic chain in the Netherlands. Companies willing to participate in this award scheme, must achieve the goal of reducing their CO2 production by 20% within a 5-year-period. The transport market is very competitive and sustainability is just one of the many logistical concerns that service providers must solve. Our research shows that the logistics service providers participating in the Lean and Green scheme preferred solutions which involved cooperative strategies over – third-parties solutions.
2009, Part of book or chapter of book (, pp. 21-30)Hoe houd je als bedrijf een perfecte aansluiting bij wat de klant wil? En hoe zorg je tegelijkertijd dat je volledige controle hebt over de productie en dienstverlening, zodat daar precies datgene kan gebeuren wat nodig is? Dat is in een notendop het probleem waar een klantgericht bedrijf voor staat. Hoe veranderlijker de afnemersmarkt is, hoe sterker dit speelt. En dan is de hamvraag, hoe los je dit probleem op?
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 39-44)In het autoverkeer zijn files en vertragingen aan de orde van de dag. De tijd dat mensen de file als een welkome attractie beschouwden en er eens rustig naar gingen kijken, ligt inmiddels ruim een halve eeuw achter ons. Files zorgen onder meer voor tijdverlies en milieubelasting. In het kader daarvan is de TU Delft het onderzoeksprogramma AMICI gestart. AMICI is een NWO/VeV-onderzoeksprogramma. De afkorting staat voor Advanced Multi-agent Information and Control for Integrated multi-class traffic networks. Het onderzoeksprogramma richt zich op de ontwikkeling van een innovatieve regeltechniek specifiek geschikt voor de gecoördineerde controle van heterogene verkeersstromen. Een van de onderzoeken binnen AMICI leidde in 2009 tot een promotie. Dit artikel geeft een kort overzicht van de aanpak en uitkomsten van dit onderzoek. Voor een volledig overzicht wordt naar het betreffende proefschrift verwezen: Bogers, 2009.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 51-64)Hoe kunnen we inhoudelijke kennis, ketenbewustzijn en soft skills op een laagdrempelige, hoog-kwalitatieve wijze aan de zorgprofessionals aanbieden? Dat was de vraag die de HAN gesteld is door zorgprofessionals naar aanleiding van onvoldoende afstemming in de zorgketen. De literatuur liet zien dat een serious game een zeer geschikte vorm is om aan deze vraag tegemoet te komen. De HAN ontwikkelde de HAN-zorggame, die als doel heeft naast kennis en vaardigheden vooral het ketenbewustzijn te trainen. De sterk verbeterende spelresultaten tijdens het spel en de evaluatie onder deelnemers achteraf lieten zien dat dat doel bereikt is. Naast het trainen van zorgprofessionals kan de game ook ingezet worden als effectief leermiddel op het gebied van procesverbetering in het hoger onderwijs voor studenten bedrijfskunde, logistiek, verpleegkunde, etc.
2015, Article / Letter to editor (Proceedings of the 20th International Symposium on Logistics, vol. 2015, iss. 20, (2015), pp. 442-449)More than before fashion is sold through e-channels and this implies an increase in e-logistics. Shop selling stagnates. But as fashion sales handled through e-channels is becoming a substantial part of the business, succesfully managing such a channel is a challange for almost all fashion retailers. This research maps the logistics structures of the diffrent fashion e-tailers, and obtains insight in the patterns how product are distributed and returned. The involved logistics structures differ strongly from the logistics structures towards fashion shops in the high street, especially for its return flows. We describe which parts of the logistics flows are most vulnerable, and which KPI’s as compared with regular supply chains. Delivery appears to be an important part of the total customers experience. Controlling, applying KPI’s and improving efficieny during the e-fulfilment phase is considered essentially by companies to become more competitive and financially succesful. We found that the number of KPI’s seems tob e related tot he width of the product range and the price level. Our research gives a clear view how fashion chains are coping with e-logistics and how this relates to existing theoretical models. Especially the control on goods returned, which has not been done much before in-depth. This is important to know, as fashion chains urgently ask for a better understanding of the question show to manage e-tailing and which KPI’s may suit to what conditions. The research offers several practical recommendations tot he industry on this aspect.
2011, Article in monograph or in proceedings (16th International Symposium on Logistics)This paper presents the findings of a research project on the competencies which supply chain managers in the fashion industry need to rely on, in order to perform successfully in their job. In this research project 21 supply chain managers in the fashion industry in the Netherlands have been interviewed.
2019, Part of book or chapter of book (, pp. 43-60)This paper presents the findings of a research project on the competencies which supply chain managers in the fashion industry need to rely on, in order to perform successfully in their job. In this research project 21 supply chain managers in the fashion industry in the Netherlands have been interviewed.
2012, Part of book or chapter of book (, pp. 43-60)This paper presents the findings of a research project on the competencies which supply chain managers in the fashion industry need to rely on, in order to perform successfully in their job. In this research project 21 supply chain managers in the fashion industry in the Netherlands have been interviewed. Together they are responsible for the distribution of goods towards 1,550 owned/franchised outlets and towards about 6,600 re-seller outlets, which is about half of all fashion retail outlets in the Netherlands. The results give a clear picture of the competencies required of a logistics and supply chain manager in the Dutch fashion industry and point to how these competencies have been acquired in practice.
2011, Part of book or chapter of book (HAN Business Publications, pp. 113-124)To what extent will trends in the packaging industry determine or influence the future dimensions of freight carriers? In this study we have identified these trends and studied the possible impact on the sizes of the truck of the future. It was part of a dissertation for the MSc programme in Logistics and Supply Chain management of the University of Westminster. This dissertation has been carried out within the context of the HTAS-EMS research project, in which amongst others MAN, University of Technology Eindhoven, TNO and HAN University of Applied Sciences cooperate to determine the requirements for the truck of the future. In this part of the project research was carried out to find out a possible influence of packaging on the requirement of Logistic Service Providers for the next generation of trucks.
2011, Article / Letter to editor (vervoerslogistieke werkdagen, vol. 2011, (2011))To what extent will trends in the packaging industry determine or influence the future dimensions of freight carriers? In this study we have identified these trends and studied the possible impact on the sizes of the truck of the future. It was part of a dissertation for the MSc programme in Logistics and Supply Chain management of the University of Westminster. This dissertation has been carried out within the context of the HTAS-EMS research project, in which amongst others MAN, University of Technology Eindhoven, TNO and HAN University of Applied Sciences cooperate to determine the requirements for the truck of the future. In this part of the project research was carried out to find out a possible influence of packaging on the requirement of Logistic Service Providers for the next generation of trucks.
2012, Part of book or chapter of book (, pp. 61-72)To what extent will future demands of worldwide operating parties, regarding the (tertiary) packaging of their freight flows, determine or influence the future dimensions of freight trucks? That is the question we address to in this paper. In this study we have studied what container sizes may fit in the future demands of world trade and freight flows. We have identified several trends and studied its possible impact on the sizes of the truck of the future. Two serial projects have been carried out within the framework of the HTAS-EMS research program, in which amongst others MAN, University of Technology Eindhoven, TNO and HAN University of Applied Sciences cooperate in order to determine the requirements for the truck of the future. The first two projects of this research program have been carried out in order to determine possible influences of: - packaging on the requirement of Logistic Service Providers for the next generation of trucks (project I); - the pallet as an influence on the opportunities for intermodality of transport units, within the context of EU trade with emerging economies (project II). The first research project was part of a dissertation program for the MSc program in Logistics and Supply Chain management of the University of Westminster (project I); the second, of a BBA program in Logistics of HAN University of Applied Sciences (project II).
2008, Article / Letter to editor (LogForum, vol. 2008, iss. 1, (2008))Educating students to become a logistics professional, requires a certain set of competences to be attained. This study investigates which competences are required in logistics business practise, and whether a differentiation may be noticed in the actual profiles of logistics professional. It shows that educational institutions could fine tune training their students according to the required abilities, skills and attitudes