2009, Part of book or chapter of book (, pp. 45-66)In April 2005, the report titled ‘Internationals for SMEs’ was published (Braaksma 2005). The authors aim to focus on the ‘international’ in Small and Medium-sized Enterprises (SME), by giving an account of the professional profile of the more highly educated for international positions in SMEs. The definition of an ‘international’ is a graduate with an international education from higher professional educational institute who aims for an international position at a Small or Medium sized company. An ‘international’ employed in a small company is a colourful person: a “jack-of-all-trades”.
2016, Article in monograph or in proceedings (Etmaal van de Communicatiewetenschap)In dit artikel wordt middels een inhoudsanalyse van conversaties tussen reizigers (consumenten) en drie regionale OV-vervoerders (organisaties) de relatie onderzocht tussen de inzet van 10 verschillende webcare-strategieën en (1) de aanleiding en sentiment waarmee de reiziger de conversatie gestart is met de OV-vervoerder, en (2) de invloed van de inzet van deze webcare-strategieën op de sentimentsverandering in de conversatie.
2015, Article / Letter to editor (Burgemeestersblad, vol. 20, iss. juni 2015, (2015), pp. 4-6)Omstreden beslissingen zijn voor een burgemeester aan de orde van de dag. Huisvesting van ex-zedendelinquenten, de bouw van een van een moskee, de plaats van een opvangcentrum, het zijn voorbeelden die duidelijk maken hoe delicate kwesties de verhoudingen tussen burgers, gemeente en instellingen op scherp kunnen zetten. Hoe de leefwereld van burgers kan botsen met de systeemwereld van de rechtstaat. Harde standpunten, tegenstrijdige belangen en oplopende emoties krijgen een eigen dynamiek en voeren al snel de boventoon. Wat doe je dan? De ervaring leert dat irritaties toenemen zodra partijen het gevoel hebben dat hun opvattingen niet voldoende aan bod komen. Iedereen wil graag gehoord worden. Gebeurt dit onvoldoende dan gaan gesmoorde opvattingen ondergronds en vinden via informele netwerken, pers of sociale media wel een gehoor, waardoor een nog grotere dynamiek ontstaat met alle kans op vervorming en vaak ook verharding van uitlatingen.
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 121-150)Uitgangspunt van deze bijdrage is het gegeven dat in het hbo de klassen steeds ‘gekleurder’ worden, dat internationale (exchange- en reguliere Engelstalige) groepen de gangen bevolken en dat docenten in het hbo steeds vaker te maken krijgen met ‘communicatief gedrag’ dat op z’n minst afwijkt van hetgeen hij of zij in de omgang met studenten met een ‘typisch’ Nederlandse cultuur gewend is. Het is dus langzaam tijd om voorbij de eigen culturele competenties te kijken en te kijken of niet veeleer ‘interculturele competenties’ verworven zouden moeten worden om de geschetste veranderingen in hbo-land op een verantwoorde manier in de eigen onderwijspraktijk een plaats te kunnen geven.
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 151-160)In deze opiniërende bijdrage gaan we in op de vraag waarom een docent en een hogeschool zouden moeten bijdragen aan de ontwikkeling van de communicatieve competentie van studenten en waarom deze ontwikkeling in een beleid gezet moet worden. We starten met een korte illustratie van de noodzaak tot verbetering en een schets van de oorzaken. Vervolgens geven we aan wat ons inziens belangrijke punten zijn in die ontwikkeling: – structurele aandacht voor deze competentie door een helder en gestructureerd beleid te formuleren met daarbij een voorstel voor de kaders en randvoorwaarden van dat beleid; – de focus in het onderwijs niet beperken tot taalvaardigheid c.q. taalbeleid, maar het vizier breder houden en richten op taal- én communicatiebewustzijn. Het gaat immers om de communicatieve aspecten zoals die beschreven zijn in de Dublin-descriptoren en algemene hbo-kwalificaties (o.a. Nedermeijer & Pilot, 2000). Tot slot reflecteren we kort op onze kijk op het huidige en toekomstige taal- en communicatieonderwijs in het hbo.
2011, Part of book or chapter of book (, pp. 39-50)Praktijkgericht onderzoek krijgt meer en meer aandacht binnen het hbo. Maar wat moeten hbo-studenten kennen en kunnen op het gebied van onderzoek doen? En hoe kan dat in het onderwijs worden geborgd? In het licht van dit vraagstuk is binnen de Faculteit Economie en Management van de HAN besloten om in alle bacheloropleidingen een leerlijn onderzoek doen op te nemen. In deze bijdrage staat beschreven waarop het ontwerp voor de faculteitsbrede leerlijn is gebaseerd en hoe de implementatie in de praktijk tot nu toe verloopt.
2013, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, vol. 32, iss. 1-2, (2013), pp. 3-15)In dit themanummer komt een aantal artikelen aan de orde over de integratie van onderzoek in het hbo-onderwijsprogramma. Deze inleiding schetst een kader van internationale ontwikkelingen waarin deze hbo-artikelen kunnen worden geplaatst. In de eerste paragraaf wordt de ontwikkeling van het hbo van een onderwijs- naar een kennisinstelling geplaatst in een internationale trend waarin instellingen van hoger onderwijs wordt gevraagd onderzoek nauwer te relateren met onderwijs. Het gaat ons hierbij om vormgeving, implementatie en evaluatie van onderwijs voor de hbo-studenten, de aankomende professionals, die de competenties voor onderzoek moeten gaan verwerven en toepassen. Deze onderwerpen vallen internationaal onder de noemer van ‘teaching-research nexus’, waarvan in de tweede paragraaf een historische karakteristiek wordt gegeven. In de derde paragraaf wordt, gegeven de focus van onderwijsvormgeving, -implementatie, en -evaluatie, de internationale literatuur over ‘teaching-research nexus’ geordend aan de hand van doelen en doelgroep, vormgeving, en leereffecten van onderzoeksonderwijs. Bij de vormgeving van het onderzoeksonderwijs komen in het bijzonder de volgende onderwerpen aan de orde: het individueel en organisatieniveau, curriculumvormgeving en -implementatie gegeven de visie op onderzoek en onderwijs, ‘scholarship’ van de docent in relatie tot het leren van studenten, en de rol van de discipline. Ten slotte worden in de vierde paragraaf de verschillende artikelen van dit themanummer geplaatst in het geschetste internationale kader.
2008, Article / Letter to editor (Thema: Tijdschrift voor Hoger Onderwijs en Management, vol. 15, iss. 1, (2008), pp. 56-61)Onderzoek in het hoger beroepsonderwijs krijgt zowel in de media als binnen de opleidingen zelf steeds meer aandacht. En hoewel we er eigenlijk niet meer omheen kunnen, zijn er op de opleidingen nog veel tegenstanders. De tegenzin lijkt vooral gevoed door de overtuiging dat onderzoek binnen het hbo niet haalbaar en nodig is, en door onduidelijkheid over het hoe dat onderzoek er dan uitziet. ‘Hogescholen moeten geen universiteit willen spelen’, zo wordt gezegd. Vooral dat laatste maakt duidelijk dat onderzoek binnen het hoger beroepsonderwijs nog geen opzichzelfstaand gegeven is, nog geen eigen identiteit heeft. Aan het identificeren van het onderzoek in het hoger beroepsonderwijs willen we een bijdrage leveren. Niet om het af te bakenen of een bepaalde richting uit te sturen, maar om de beroepsbeoefenaren in het hbo handvatten te geven bij het nadenken over en doen van onderzoek. Dit artikel gaat over onderzoek in het hbo waarbij we vanwege de vertrouwdheid daarmee de lerarenopleiding primair onderwijs als case nemen. Achtereenvolgens wordt beschreven waarom onderzoek in het hbo en op de lerarenopleiding nodig is, hoe dat onderzoek omschreven kan worden en eruitziet en tot slot gaan we in op de winst voor studenten, de opleiding en beroepspraktijk.
2008, Article / Letter to editor (Onderwijsinnovatie, vol. 10, iss. 2, (2008), pp. 10-13)Met de komst van lecoraten zijn hogescholen zich ook gaan richten op ‘toegepast onderzoek’. Maar past dat wel in het hbo? En zo ja, hoe implementeer je dat? Dit artikel beschrijft hoe binnen de HAN de competentie ‘Onderzoek doen’ hogeschoolbreed is ingekaderd.
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 103-120)Elke docent kent wel een situatie- waarin hij geconfronteerd wordt met verschillende belangen die in sommige situaties leiden tot escalatie. Enkele worden dan op het hoogste niveau beslist. Studenten zijn het oneens met elkaar, met jouw tentamenvragen, met jouw beoordeling van hun werk of ze vinden jouw onderwijs maar niets (“Hier leren we niets van, meneer”). Er zijn ook studenten die willen onderhandelen over hun cijfer, want in hun optiek doet die beoordeling geen recht aan de prestatie die zij in hun optiek hebben geleverd. Daar ga jij dan niet in mee, want jij vindt dat je je keurig aan de regels hebt gehouden en dat het cijfer een afspiegeling is van hetgeen de student ook daadwerkelijk heeft laten zien. Een conflict ligt dan al gauw op de loer, want jij gaat niet mee in hun wens om een onderdeel van het onderwijs af te ronden. Hoe ga je nu met dit soort situaties om en welke middelen staan je ter beschikking om het ontstane conflict op te lossen dan wel hiermee om te gaan? En, dat is een cruciale vraag in dit artikel, welke bijdrage levert de methodiek ‘mediation’ tot een beter inzicht in de communicatieve vaardigheden van de docent die – met behulp van mediation bewuster – leert omgaan met zijn communicatierepertoire?
2015, Article / Letter to editor (Communicatie Magazine, vol. 2015, iss. 6, (2015), pp. 32-35)Communicatie sprak met lectoren over hun onderzoek en wat zij zien in de praktijk. De lessen van Piet Hein Coebergh, Mignon van Halderen en Els van der Pool.
2012, Book (monograph) Al meer dan dertig jaar is Leren communiceren een veel gebruikt handboek in het hoger onderwijs. Of het nu gaat om communicatieonderwijs in aparte vakken of om vaardighedentraining die is geïntegreerd in projecten, stages en opdrachten, Leren communiceren is de communicatieleidraad bij uitstek. In deze zesde druk wordt aangesloten bij nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied, en wordt ingespeeld op de snelle veranderingen in de informatietechnologie en op nieuwe mediatoepassingen. Ten slotte is er een uitgebreid supplement waarin problemen rond spelling en het gebruik van leestekens worden behandeld. Op de bijbehorende website www.lerencommuniceren.noordhoff.nl is oefenmateriaal te vinden dat aansluit bij deze zesde editie. De website biedt tevens extra ondersteunend materiaal bij het boek, zoals een sjabloon voor het maken van bouwplannen en een aantal videofragmenten ter illustratie van belangrijke mondelinge vaardigheden.
2020, Article / Letter to editor (Journal of Health Organization and Management, vol. 34, iss. 7, (2020), pp. 807-828)Abstract
Purpose
This mixed-method study aims to contribute to the scholarly debate by outlining an individual-level theoretical framework for public value creation and evaluation that builds upon a social exchange perspective. It provides insights into the normative frames of primary stakeholders in the Dutch care at home sector, that is professionals, managers, clients and informal care providers.
Design/methodology/approach
A mixed-method design comprising a customized survey among 349 stakeholders, preceded by 31 in-depth interviews was used.
Findings
This empirical work shows differences and similarities in the stakeholders' normative frames revealed via three dimensions of expectations regarding the process of care delivery: personal contact, impact of rules and procedures and communication.
Social implications
These differences in interpretation have implications for the measurement and evaluation of public value creation.
Originality/value
By statistically and methodologically exploring the different expectations' scales that are developed, we intend to work toward a measure for public value creation, which can be used in future empirical work.
2009, Part of book or chapter of book (, pp. 79-104)A Chinese colleague of mine said to me the other day: “You’re an old man!” I was really hurt by this remark, because first of all do I not feel old and secondly, there are things that I would definitively not like to hear from a young woman. My colleague on her part probably wondered why my reaction was so reserved; in her view she had just made me a huge compliment. In Chinese tradition, age has a very positive value, while in my European environment it is rather seen as an insult (Seelmann-Holzmann 2004: 7). Research executed among Dutch entrepreneurs in SMEs in five industrial sectors (Braaksma 2005, Vonk 2006), had a sequel in August 2006. In cooperation with the Fachhochschule Gelsenkirchen/Bocholt a similar research was set up on the basis of an equal number of interviews in German kleinere- und mittelständische Unternehmen (KMU) in the same five industrial sectors. The research question for this research was the same as in the Netherlands: ‘What requirements do SME-entrepreneurs set for business school graduates that need to perform internationally?’ (Braaksma 2005).
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 103-124)Wat verwacht de beroepspraktijk van logistieke starters als het gaat om communicatieve competentie? In een exploratieve studie is in beeld gebracht welke rol communicatie speelt in de werkzaamheden van de logistieke starter, welke communicatieve producten de logistieke starter moet beheersen, welke kwaliteitseisen de leidinggevenden daaraan stellen en hoe belangrijk communicatief competent zijn is in de beroepspraktijk. Dit onderzoek maakt deel uit van een groter verkennend onderzoek van het lectoraat Human Communication Development van de HAN naar de communicatieve aspecten van FEM-afgestudeerden in diverse sectoren (accountancy, logistiek en rechten). Dit artikel beschrijft de resultaten van het onderzoek in de logistieke praktijk. Deze resultaten hebben geleid tot aanscherping van de Body of Knowledge and Skills (BoKS) op het gebied van communicatie voor logistici. Deze BoKS ondersteunt HRM-professionals en onderwijsontwikkelaars bij het gericht verbeteren van de communicatieve competentie van (aankomend) logistieke professionals.
2011, Article in monograph or in proceedings (Chi Sparks)For successful execution of operational tasks within complex work situations, communication is essential.
This ‘operational’ communication is analyzed to gain insight in the way the parties concerned put a similar meaning on the exchanged information. Or, as linguists call it: create shared understanding. This paper focuses on the characteristics of complex work situations, the methods of analyzing, and it indicates the preliminary results of the first field study. The final results consist of guidelines for the design of ICT-systems in order to realize a more effective and efficient way of communication.
2014, Article / Letter to editor (Holland Management Review, vol. December, iss. 158, (2014))Organisaties opereren in toenemende mate in alsmaar uitdijende netwerken van partners – van klanten en ketenpartners tot zelfs concurrenten. Voor het opbouwen en onderhouden van die netwerken worden online en social media tegenwoordig steeds belangrijker. De ‘3.0 organisatie’ laat zien hoe dat gaat.
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 61-84)De ideale docent is een Socrates, een vragensteller, iemand die geen genoegen neemt een gegeven antwoord. Socrates gaat in zijn vragen, beweringen, opmerkingen de dialoog aan met zijn gesprekspartner(s), de studenten die van hem willen leren. Hoe zit dat nu in het hbo? Zijn er nog docenten die zich Socrates ‘voelen’? Die als Socrates te werk gaan en meer begaan zijn met het kritische, zelfreflecterende vermogen van hun studenten dan met “het juiste antwoord”? Laten we met het oog op de mogelijkheden en onmogelijkheden van een socratische aanpak binnen het hbo deze benadering eens wat nauwkeuriger bekijken.
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 185-212)In deze bijdrage bespreken we een zelfontwikkelde methodiek , waarin communicatief handelen en communicatieve sensitiviteit in de docentenrol tot uitdrukking komt. De methodiek komt voort uit onze manier van denken over communiceren, handelen en veranderen en de problemen die zich bij de rol van communicatie in ‘verandermanagement’, als wezenlijk thema van elke economische hbo-opleiding, voordoen binnen een onderwijsorganisatie. Daarbij staat de meerwaarde van de relatie tussen docenten, het onderwijs, de student en de beroepspraktijk centraal. Het gaat daarbij om de volgende vraag: Wat is er nodig om een communicatief goede verandermanager te zijn of te worden en op welke wijze kan gyroscopisch zelfmanagement hierin een rol spelen?
2014, Article / Letter to editor (Onderwijsinnovatie, vol. 2014, iss. 3, (2014), pp. 17-26)Het borgen van het eindniveau is in het hbo een actueel en interessant vraagstuk. Wanneer opleidingen kunnen aantonen hoe studenten dit eindniveau binnen hun opleiding behalen, geeft dit het hbo-diploma waarde en biedt dit diploma de student een geode start van een mooie loopbaan.
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 13-40)Communicatie is voor professionals vaak een kritische succesfactor in het uitvoeren van hun werkzaamheden. Waarom is het eigenlijk belangrijk? En hoe zorg je er voor dat die communicatie succesvol verloopt? Waar moet je allemaal op letten als je met een ander communiceert? En wat betekent dat voor de kennis en vaardigheden die je als professional in je rugzak moet hebben? Om deze vragen te kunnen beantwoorden staan we in dit artikel eerst stil bij het belang om goed te kunnen communiceren (1). Vervolgens belichten we het communicatieproces van (aankomende) professionals en docenten in het bijzonder (2). We zoomen in op een aantal facetten – dat bijdraagt aan een succesvol verloop van dat communicatieproces (3, 4 en 5). Vervolgens geven we aan wat dat communicatieproces betekent voor de communicatieve competentie van een professional (6). Onze kijk op communiceren is grotendeels gebaseerd op inzichten uit de communicatiekunde, taalbeheersing en taalwetenschap. Om de theorie met de praktijk te verbinden is de tekst gelardeerd met praktijkvoorbeelden uit projecten van het lectoraat waarin die theoretische inzichten een rol spelen. De praktijkvoorbeelden staan in aparte kaders in de tekst.
2013, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, vol. 31, iss. 1-2, (2013), pp. 86-98)Onderzoek in het hbo dient meerdere doelen. Naast kennisontwikkeling voor de beroepspraktijk fungeert onderzoek doen als middel om studenten op te leiden tot professionals met een kritische onderzoekende houding. Een vorm die daarvoor steeds vaker wordt gekozen is het curriculum verrijken met een leerlijnonderzoek doen. Zo ook bij de – twintig – opleidingen van de Faculteit Economie & Management van de HAN. In deze bijdrage staat de stapsgewijze aanpak beschreven van het ontwerp en de implementatie van een leerlijnonderzoek en een reflectie op het geheel. Leidraad in de reflectie zijn de thema’s die in de andere bijdragen van dit themanummer aan bod komen.
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 85-102)In dit artikel geven we een handreiking door een paar aspecten van Transactionele Analyse in sterk vereenvoudigde vorm te belichten. We passen de zienswijze toe op de communicatie tussen docent en student. We willen laten zien welke mechanismen er ten grondslag kunnen liggen aan bepaalde (onderwijs)gesprekken en hoe je daar als docent (en als student) effectief mee om kunt gaan.
2006, Article / Letter to editor (Hanblad, vol. 2008, iss. 4, (2006), pp. 14-15)Het doel van het project is duidelijk correspondentie toetsen op begrijpelijkheid. We gaan een stap verder door mensen te leren om in hun communicatie bewuste keuzes te maken. Maar wat is dat: begrijpelijkheid? Welke criteria leg je daarvoor aan? De kernwaarden werden een belangrijk houvast, ook tijdens gesprekken in de projectgroep.’
2015, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Taalbeheersing (Groningen), vol. 37, iss. 2, (2015), pp. 217-239)The communicative competent professional from a managerial perspective. A qualitative exploration is input for curriculum development. Research indicates that the communicative performance of starting professionals
does not always match managers' expectations, although managers rate communication as important for their professional success. lnstitutes of higher education have the task of designing educational programmes that prepare students to meet the professional challenges concerning their communication. This article explores what managers themselves define as good professional communication. Their practical definitions of communicative competence were investigated through 44 semi-structured interviews in four professional business contexts (accountancy, communication, legal, and logistics). The research focused on the communicative competence of starting professionals and revealed (1) that communication is inextricably bound with the start¡ng professionals' work, (2) what specific genres starting professionals
use, (3) that the quality requirements managers impose concern both text craftsmanship and contextual awareness and, (4) that managers rate communicative competence as important for organisations and starting professionals themselves. This implies that professional communication should play a prominent role in the curriculum with more focus on strategic communication awareness in relation to professional practically-oriented tasks. This will prepare students more effectively to meet managers' expectations regarding communication.
2018, Article / Letter to editor (Marketing Rendement, iss. 1, (2018), pp. 4-5)Klanten uiten op social media steeds vaker hun ongenoegen over de diensten of producten die bedrijven aanbieden. Het effect op de reputatie van uw organisatie kan desastreus zijn, zeker wanneer u niet, of op de verkeerde manier, reageert. Tegelijkertijd kan één positieve recensie van een klant op een sociaal medium, zoals bijvoorbeeld een reviewsite, direct leiden tot een stijgende verkoop van de dienst of het product waar de recensie over gaat.
2008, Article / Letter to editor (Levende Talen Tijdschrift, vol. 9, iss. 3, (2008), pp. 21-29)Wat moeten hbo-studenten kennen en kunnen om competent te kunnen communiceren in het Nederlands als ze na hun opleiding de arbeidsmarkt betreden? Wat betekent dat voor de invulling van een onderwijsprogramma? Dat zijn vragen die bij menige opleiding spelen. In deze bijdrage wordt een model gepresenteerd dat als basis kan dienen voor het opstellen van een doorlopende leerlijn van de communicatieve competentie in het Nederlands.
2017, Part of book or chapter of book (, pp. 126-129)De afgestudeerde van de toekomst is flexibel en wendbaar en beschikt over de vaardigheden die hem of haar in staat stellen om goed om te gaan met de continue stroom aan nieuwe ontwikkelingen. Om studenten goed voor te bereiden op het veranderende communicatievak in een dynamische en complexe context is het noodzakelijk in de opleiding al aandacht te schenken aan 21st century skills als kritisch kunnen denken, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Ook moeten we de persoonlijke ontwikkeling van de student een belangrijke plaats geven in het curriculum.
2010, Article / Letter to editor (TREMA, tijdschrift voor de Rechterlijke Macht, vol. 33, iss. 6, (2010), pp. 244-248)Binnen de rechtspraak wordt op veel plaatsen aandacht besteed aan de begrijpelijkheid van documenten. Een belangrijke vraag in dit verband is: wat vinden rechtzoekenden van het resultaat? Wij vroegen achthonderd burgers naar hun reactie op brieven van een rechtbank. In deze bijdrage staan de belangrijkste resultaten van dat onderzoek en de betekenis ervan voor begrijpelijk schrijven in de juridische praktijk.
2014, Article / Letter to editor (Communicatie Magazine, vol. 2014, iss. juli, (2014), pp. 38-41)Als de Leidse burgemeester dit voorjaar besluit om een vrijkomende exzedendelinquent huis vesting te bieden, zijn de rapen gaar. Bewoners vernemen het nieuws eerst via de media en zien zich vervolgens geconfronteerd met de beslissingen over hun leefomgeving. De woede wordt vanzelfsprekend soepel versterkt door de media en een zoveelste crisis tussen bestuur en burgers lijkt zich af te tekenen. Totdat de burgervader op de fiets stapt, in gesprek gaat met de bewoners over zijn afwegingen en aan tafel zit met wie ertoe doet. Dan kantelt het discours. Onder het gemor kruipt een dominant vertoog door: iedereen spreekt eigenlijk over veiligheid. Er is een gedeelde waarde, weliswaar met verschillende betekenissen die schuren en over elkaar buitelen, net als respect, vrijheid, betrouwbaarheid en gerechtigheid. Ondertussen tekent zich door de gesprekken iets af van een verbindend perspectief. Door luisteren en doorvragen voelt men zich gezien. En kan het gesprek kantelen naar voorwaarden waaronder van huisvesting sprake zou kunnen zijn. Boter bij de vis.
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 161-170)Sinds 2008 bestaat er een landelijke Body of Knowledge & Skills voor vijf domeinen binnen het hoger onderwijs, te weten Business Administration, Commerce, Communications, Economics en Laws (Hbo-raad 2008). De term Body of Knowledge & Skills (BoKS) staat voor het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes van de beroepsbeoefenaar en geeft aan wat studenten moeten kennen en kunnen aan het eind van hun studie om als professional succesvol te opereren in de beroepspraktijk. In de landelijke BoKS is dit per domein verwoord in termen van domeincompetenties. Bij een aantal onderdelen van de BoKS wordt impliciet dan wel expliciet het belang van effectief kunnen communiceren genoemd. Communiceren is dan ook één van de generieke hbo-competenties.
2008, Article / Letter to editor (TREMA, tijdschrift voor de Rechterlijke Macht, vol. 31, iss. 1, (2008), pp. 29-35)Zijn brieven van de rechtbank wel begrijpelijk? Dr. E. van der Pool, mr. A. Schaap en M. Nijland schrijven in deze bijdrage over het vergroten van de begrijpelijkheid van brieven in een rechtbank. Ook hebben zij een praktisch stappenplan voor het toetsen van brieven ontworpen.
2009, Article / Letter to editor (Tekstblad, vol. 15, iss. 3, (2009), pp. 16-20)Een begrijpelijke brief schrijven zonder als juridische instelling aan gezag te verliezen. Is dat mogelijk? Rechtbank Arnhem ging de uitdaging aan door haar standaardbrieven te herzien. Wij vroegen vervolgens in een grootschalig evaluatie-onderzoek lezers om hun reacties. De resultaten zijn geruststellend, maar geven ook stof tot nadenken over de grenzen van het vereenvoudigen. In deze bijdrage een verslag van de herziening, het onderzoek en de aandachtspunten voor de praktijk.
2014, Article / Letter to editor (Accountancynieuws, vol. september, iss. 15, (2014), pp. 18-19)Een deel van de accountants van de toekomst volgt nu de bacheloropleiding accountancy. Om deze studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomstige werkzaamheden, is een nauwe aansluiting bij de beroepspraktijk wenselijk. Om dit te bereiken heeft de opleiding accountancy van de HAN in samenwerking met het lectoraat Human Communication Development onderzoek gedaan naar de werkzaamheden van (beginnende) assistent-accountants in de mkb-praktijk. We hebben geïnventariseerd wat de taken van een (beginnend) assistent-accountant zijn en vanuit het zicht op die taken hebben we ingezoomd op de communicatie die er binnen deze functie plaatsvindt. Hoe we de studenten het beste kunnen voorbereiden op de adviesrol van de accountant van de toekomst is een veelomvattend vraagstuk, waar ook veel over geschreven wordt. In dit geval hebben we ons op de communicatieve aspecten van de functie – een belangrijk onderdeel van advisering– gericht, met als doel ons communicatieonderwijs aan te scherpen.
2017, Article / Letter to editor (vol. 5, iss. Vol. 5, nr. 1, (2017), pp. 26-42)In this article, we present a method for analyzing the communication of people who exchange dynamic and complex information to come to a shared understanding of situations and of the actions planned and monitored by one party, but executed remotely by another. To examine this situation, we analyzed dispatchers working in police dispatch center in a large city in the Netherlands and their communication behavior in three different settings. The results of our analyses answer the question of how collaborative parties should assess an emergency situation in order to decide how to handle the incident in accordance with the procedures. Our results indicate which information must be communicated in order to deal with the current problem during the course of an incident. We will also demonstrate the proposed way of analyzing the communication used here is needed to understand how information is collaboratively handled in complex tasks.