2017, Article / Letter to editor (vol. 52, iss. 7, (2017), pp. 858-874)This article investigates the relationship between four major life events and stopping sport participation in young adulthood. We employ a neo-Weberian theoretical framework related to changes in temporal and social resources to explain how beginning to work, starting to live on one’s own, starting to cohabit or getting married, and the birth of one’s first child affect the risk to stop practising a sport and to end a sport club membership. We used detailed retrospective life-course data from the Dutch SportersMonitor 2010 on 3540 individuals to examine the sport careers and major life events of young adults (aged 18–35). Our event history analyses indicate that the risk to stop practising a sport increases when young adults begin to work, move out to live on their own, and start cohabiting or get married. The risk of ending a sport club membership rises when young adults start to live on their own and when they cohabit or get married. The birth of the first child increases the risks of both stopping a sport and ending club membership for young women, but not for young men.
2017, Article / Letter to editor (NTZ. Nederlands Tijdschrift voor de zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen, iss. nr. 2, (2017), pp. 108-124)Dit artikel behandelt de problematiek van transities en continuïteit van ondersteuning bij mensen met een verstandelijke beperking. Het onderzoek kijkt naar de vraag welke wensen en behoeften mensen met een lichte en matige verstandelijke beperking (of gezinnen met één of meerdere gezinsleden met een verstandelijke beperking) hebben ten aanzien van flexibele levensloopondersteuning. Deze wensen en behoeften zijn in samenwerking met de doelgroep vertaald in een prototype van een applicatie voor het signaleren van transities en het bevorderen van ondersteuning.
2015, Article in monograph or in proceedings (Parallelsessie tijdens de Dag van het Sportonderzoek)Eerder onderzoek laat zien dat de stabiliteit van sportparticipatie onder jongvolwassenen relatief laag is en dat velen in deze levensfase stoppen met het beoefenen van een sport. In deze studie hebben we onderzocht of dit verklaard kan worden door het meemaken van belangrijke levensgebeurtenissen, die de dagelijkse routines en het leefpatroon van een individu veranderen en daarmee zijn/haar (on)mogelijkheden om een sport te beoefenen. De onderzoeksvraag die we hiermee trachten te beantwoorden, luidt: In hoeverre beïnvloeden vier belangrijke levensgebeurtenissen (beginnen met werken, zelfstandig gaan wonen, samenwonen en/of trouwen en de geboorte van het eerste kind) de kans om als jongvolwassene in de leeftijd van 18-35 jaar te stoppen met een sport (in het algemeen en bij een sportvereniging in het bijzonder)? Methode Om deze vraag te beantwoorden, hebben we ten eerste een theoretisch kader opgesteld, gebaseerd op veranderingen in temporele en sociale hulpbronnen die gepaard gaan met het meemaken van deze levensgebeurtenissen. Vervolgens hebben we unieke, gedetailleerde retrospectieve levensloopgegevens van 3540 individuen uit de SportersMonitor 2010 gebruikt om hun levensgebeurtenissen en sportloopbanen tussen het 18e en 35ste levensjaar te reconstrueren en aan elkaar te relateren. Resultaten In lijn met onze verwachtingen vanuit het opgestelde theoretisch kader, laten de uitgevoerde gebeurtenissenanalyses zien dat beginnen met werken, zelfstandig gaan wonen, samenwonen en/of trouwen en de geboorte van het eerste kind de kans vergroten om als jongvolwassene te stoppen met een sport in het algemeen en bij een sportclub. Discussies/conclusies Levensgebeurtenissen spelen een belangrijke rol bij de (niet-)sportparticipatie van jongvolwassenen. Deze rol kan beter begrepen worden door te kijken naar veranderingen in hulpbronnen en restricties die gepaard gaan met het meemaken van die levensgebeurtenissen. Om sportparticipatie onder jongvolwassenen te stimuleren en uitval te voorkomen, zullen sportaanbieders en interventies en zal sportbeleid in moeten spelen op deze specifieke (veranderingen in) hulpbronnen en restricties om te sporten.
2011, Article / Letter to editor (vol. 86, iss. 4, (2011), pp. 372-394)In this study we include personal war experiences in Duncan's path model of sta-tus attainment to answer the following research question: To what extent can personal war experiences explain the occupational status of Dutch people who experienced World War II? We expect that personal war experiences have a detri-mental effect on the human capital formation, which in turn leads to a lower edu-cational level and a lower occupational status. To test our hypotheses, we use uni-que individual-level data from the 'Onderzoek naar Doorsnee Nederlanders in de oorlog', which was conducted from 2005 to 2010 (N = 346). The results of our path analysis show that people who were forced to work in Germany or the Netherlands during the war obtained a lower educational level and subsequently a lower occu-pational status. Physical destruction of one's house also has a negative effect on occupational status through education. In addition, we found some direct effects of personal war experiences on the occupational status.
2017, Article in monograph or in proceedings (Conference of the European Sociological Association (ESA 2017))In this study, we investigated changes in and differences between the sport participation of individuals during the transition to adulthood, and the role of major life events that mark this transition. We employ a neo-Weberian theoretical framework related to changes in temporal and social resources to explain how life events marking the more adult statuses of individuals in the transition to adulthood, like leaving fulltime education, beginning to work, engaging in an intimate relationship, formalising a relationship through cohabitation or marriage and becoming a parent affect (1) the number of sports practised by an individual, (2) the frequency of sport participation, and (3) the probability of switching from practising sport (mostly) in a club setting to practising sport in other (non-)organisational settings, or to not practise sport at all. With recent panel data (2009 and 2013) from the Netherlands Longitudinal Lifecourse Study (NELLS) on 2798 individuals, we were able to distinguish between-differences of respondents, from within-developments in respondent’s life courses, and deal with issues of causality and the timing of the events. Our analyses indicate, firstly, that the number of sports practised by an individual and his/her sport frequency decrease when he/she starts cohabiting or gets married, and when he/she becomes a parent. Secondly, individuals with adult educational, civil/marital and parenthood statuses participate in less sports and with a lower frequency than individuals with adolescent statuses. Thirdly, the likelihood of switching from practising sport in a club setting to practising sport in a light setting or to not practising sport at all, is affected by (changes in) an individual’s status within the employment, relationship and civil/marital domain.
2017, Article in monograph or in proceedings (Research Network 28 (Society and Sport) at the European Sociological Association (ESA) Congres)In this study, we investigated changes in and differences between the sport participation of individuals during the transition to adulthood, and the role of major life events that mark this transition. We employ a neo-Weberian theoretical framework related to changes in temporal and social resources to explain how life events marking the more adult statuses of individuals in the transition to adulthood, like leaving fulltime education, beginning to work, engaging in an intimate relationship, formalising a relationship through cohabitation or marriage and becoming a parent affect (1) the number of sports practised by an individual, (2) the frequency of sport participation, and (3) the probability of switching from practising sport (mostly) in a club setting to practising sport in other (non-)organisational settings, or to not practise sport at all. With recent panel data (2009 and 2013) from the Netherlands Longitudinal Lifecourse Study (NELLS) on 2798 individuals, we were able to distinguish between-differences of respondents, from within-developments in respondent’s life courses, and deal with issues of causality and the timing of the events. Our analyses indicate, firstly, that the number of sports practised by an individual and his/her sport frequency decrease when he/she starts cohabiting or gets married, and when he/she becomes a parent. Secondly, individuals with adult educational, civil/marital and parenthood statuses participate in less sports and with a lower frequency than individuals with adolescent statuses. Thirdly, the likelihood of switching from practising sport in a club setting to practising sport in a light setting or to not practising sport at all, is affected by (changes in) an individual’s status within the employment, relationship and civil/marital domain.
2019, Article / Letter to editor (European Journal for Sport and Society, vol. 16, iss. 1, (2019), pp. 44-63)This article investigates the relationship between major life events and sport participation during the transition to adulthood. Two waves (2009 and 2013) of a Dutch panel study provided information on education, employment, relationship, civil/marital status, and parenthood for 2829 Dutch citizens (ages 15–45) and their sport behaviour. Our analyses indicate that respondents who left full-time education, began to work, entered and/or formalised a relationship, and became a parent participated less frequently in sport than those who did not (between-person differences). Moreover, experiencing these events reduced sport frequency (within-person changes). All events except beginning to work reduced the number of sports practised. Further, those who entered an intimate relationship were more likely to switch from a ‘heavy’ club-sport setting to a ‘lighter’, more individualised setting and to stop practising sport altogether, compared to those who stayed single. Those who left full-time education and started working were more likely to continue sport in a club setting, compared to those who continued education and did not start working. Sport providers, programmes, and policies could use these results to inform efforts to pre-empt impacts of major life events, thus curbing drop out and retaining sport participants, especially during the transition to adulthood.
2012, Article / Letter to editor (vol. 87, iss. 2, (2012), pp. 125-149)In this article, we raised the question as to what extent members from higher status groups effectuated social resources, more specifically voluntary association membership, as a possible new compensating strategy to guarantee a successful intergenerational transmission of their occupational status. For that purpose, we investigated whether voluntary association membership (of parents and their child) mediate the positive effect of parental occupational status on that of their child and whether it has become more important over time as an explanation of the intergenerational transmission of occupational status. In the empirical analysis, we incorporated voluntary association membership into the classic status attainment model and estimated path models using retrospective life course data from the Family Survey Dutch Population 2000. The empirical results showed that voluntary association membership does not play a mediating role in the intergenerational transmission of occupational status for the 1916-1947 birth cohort. However, it does so for the 1948-1960 birth cohort, thereby becoming an effective compensating strategy in the intergenerational transmission of occupation status.
2012, Article / Letter to editor (Kritiek, vol. 2012, iss. 5, (2012), pp. 10-11)Het Erasmus MC, Kennemer Gasthuis en Ziekenhuis Gelderse Vallei werken samen met het Lectoraat Acute Intensieve Zorg (LAIZ) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen aan het verbeteren van de zorg voor familie en andere naasten op de intensive care (IC). Daarnaast ontwikkelen zij gezamenlijk een Consumer Quality Index (CQI) om de ervaringen van naasten met deze zorg te meten.
2010, Book (monograph) Een ernstig ongeval heeft een ontwrichtende werking op het leven van de patiënt en diens naasten. In het ziekenhuis is de zorg primair somatisch georiënteerd, maar aandacht voor de psychische, sociale en materiële gevolgen is eveneens nodig. Naast de mensen uit het eigen sociaal netwerk spelen diverse professionals in deze psychosociale zorg een rol zoals artsen, verpleegkundigen en geestelijk verzorgers. Voor medisch maatschappelijk werkers is dit de kern van hun werk. De steun van naasten vormt een belangrijke factor in het herstel van de patiënt. Humane zorg betekent erkenning voor die naasten, voor hun ervaringen en beleving. Lisbeth Verharen onderzocht wat naasten in deze situatie nodig hebben, wat maatschappelijk werkers daarin te bieden hebben en wat deze hulp de naasten oplevert.
2010, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, (2010))Dit artikel bespreekt enkele ontwikkelingen in het veld van gezondheidsbevordering en de implicaties hiervan voor de professionalisering van de gezondheidsbevorderaars.
2017, Article in monograph or in proceedings (Challenges in social work research – conflicts, barriers and possibilities in relation to social work., pp. 144-145)
2017, Article in monograph or in proceedings (European Conference for Social Work Research, pp. 144-145)In this paper we briefly introduce the Capability Approach (CA) and focus on its opportunities for social work practice and research. As the CA is purposively underspecified, we provide theoretical handles for operationalization by pointing to four topics particularly relevant to social work theory: 1) conversion factors; 2) clustering of capabilities and/or functionings; 3) adaptive preferences; 4) negation of human diversity. In order to spark practical dialogue between the multifarious perspectives on social arrangements we propose a conceptual framework for evaluating interventions and arrangements. This framework aids to construct an integral account of direct and indirect versus intended and unintended consequences of the intervention or arrangement. As such it provides promising first steps towards a practical operationalization of capability theory in social work and social work research.
2010, Book (monograph) In de zorg- en hulpverlening ervaren professionals, patiënten/cliënten en naasten zo nu en dan gevoelens van machteloosheid of macht. Wanneer je je machtig of machteloos voelt, handel je daar naar. Bij het gevoel van machteloosheid om de juiste zorg te kunnen geven of ontvangen, of je macht te gebruiken spelen vaak normen en waarden mee die impliciet blijven, maar wel het handelen beïnvloeden. De auteurs beschrijven in dit boekje een casus en bespreken situaties hieruit van (on)macht vanuit de professional, patiënt/ cliënt en de naasten. Zij gebruiken een aangepaste versie van het model van Graste (2003) om na te gaan hoe patiënt/cliënt, zorgverlener en naaste met deze situaties omgingen, waardoor zij zich lieten leiden en hoe zij er mee om hadden kunnen gaan.
2013, Book (monograph) Voor u ligt het boek ‘Narrativiteit in vaktherapie’, voor vaktherapeuten in de praktijk. Het doel van dit praktijkboek is om de begrippen ‘narratief werken’ en ‘narratief onderzoek’ toe te lichten en deze te verbinden aan de praktijk van de vaktherapie. Door definitie en uitleg van deze begrippen wordt het begrippenkader van de vaktherapeut itgebreid. Het helpt de vaktherapeut om te toetsen in hoeverre hij/zij werkzaam is volgens narratieve principes. Daarnaast schept het voor vaktherapeuten mogelijkheden hun werkwijzen desgewenst bij te schaven. Kennis over narrativiteit draagt zo bij aan de kwaliteit van het vaktherapeutisch werkveld.
2017, Part of book or chapter of book (Sociale innovatie in de praktijk, pp. 135-150)Sociale innovatie gaat om de bundeling van menskracht met als doel uiteenlopende maatschappelijke kwesties aan te pakken. Sociale innovatie heeft betrekking op nieuwe arrangementen van burgers, overheden en/of bedrijven die maatschappelijke energie opwekken om bijvoorbeeld armoede of sociale ongelijkheid tegen te gaan, arbeidsparticipatie te bevorderen of alternatieve initiatieven te ondersteunen. Het gaat daarbij om het scheppen van publieke meerwaarde. De verwachtingen over sociale innovatie als oplossing voor hedendaagse maatschappelijke problemen zijn vaak hooggespannen. In Sociale innovatie in de praktijk vragen auteurs zich af of en in hoeverre deze verwachtingen in de praktijk worden waargemaakt. Wat wordt onder sociale innovatie verstaan? Hoe werkt ze en wat is de praktische betekenis ervan? Vragen als deze worden van diverse, en soms ook ontnuchterende, antwoorden voorzien.
2018, Article / Letter to editor (Kwalon: Tijdschrift voor Kwalitatief Onderzoek in Nederland, vol. 23, iss. 2 (juni), (2018), pp. 16-25)Samenwerken is een belangrijk onderdeel van het sociaal werk en manifesteert zich op verschillende niveaus, zoals met cliënten, collega’s en leidinggevenden. In de praktijk van sociaal werkers die werken met gezinnen met meervoudige en complexe problemen is behoefte aan inzicht in wat een sociaal werker doet (en nalaat!) om samenwerking te bevorderen en welke impact dat heeft op de ondersteuning aan een gezin. In dit artikel doen we verslag van een praktijkonderzoek waarin zes ambulant sociaal werkers die werken met genoemde gezinnen, intensief zijn gevolgd. Hierbij is gebruik gemaakt van beeldmateriaal en stimulated recall interviews om werkzame elementen in de samenwerking met deze gezinnen en andere betrokkenen zichtbaar en bespreekbaar te maken.
2013, Article / Letter to editor (Research in Social Stratification and Mobility, vol. 33, iss. 1, (2013), pp. 13-26)In this article, we raised the question as to what extent members from higher status groups effectuated social resources, more specifically voluntary association membership, as a possible new compensatory strategy to guarantee a successful intergenerational transmission of their occupational status. For that purpose, we investigated whether voluntary association membership (of parents and their child) mediate the positive effect of parental occupational status on that of their child and whether it has become more important over time as an explanation of social reproduction. In the empirical analysis, we incorporated voluntary association membership into the classic status attainment model and estimated path models using retrospective life course data from the Family Survey Dutch Population 2000. The empirical results showed that voluntary association membership does not play a mediating role in the intergenerational transmission of occupational status for the 1916–1947 birth cohort. However, it does so for the 1948–1960 birth cohort, thereby becoming an effective compensatory strategy in the intergenerational transmission of occupation status.