2010, Book (monograph) Goed onderwijs kan niet tot stand komen zonder dat het goed wordt bestuurd en wordt gestuurd in zijn ontwikkeling. In die ontwikkeling en sturing van het onderwijs speelt de overheid, in het bijzonder de nationale overheid een centrale rol. Toch is die rol niet statisch en evenmin vanzelfsprekend. Dat blijkt uit de onderwerpen die in dit boek behandeld worden. Van samenhang met nationale economische en sociale ontwikkelingen tot de organisatie van het onderwijsbestel, van regelgeving en onderliggende principes tot maatschappelijk ondernemerschap, van medezeggenschap en verantwoording tot de invloed van professionals en van Europees beleid tot de vraag of wet en regelgeving nu echt tot meer onderwijskwaliteit leidt.
2012, Article in monograph or in proceedings (SRHE)Due to the changing role and context of (new) universities, roles of lecturers are renewed and diversified. In this study, weekly written narratives from lecturers on their development in novel researcher roles at new universities are collected over time and analyzed correspondingly. Understanding how individuals accomplish role transition is important to the health of individuals and organizations alike. The method provided examples of configurations derived from within-case analyses and illustrates lecturers’ work and learning activities, kinds of support and affirmation succeeded each other which resulted in changes of intermediate outcomes during lecturers’ development trajectories. In studying lecturers’ role transition, outcomes such as role learning, identity and competence development, and strides in building up research capacity are taken into account. The analysis of the narratives provides meaningful insights into the inspiring, challenging, and ambiguous, erratic nature of the transition into researcher roles at new universities, as experienced by the lecturers.
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 41-60)In dit artikel willen we de mogelijkheden verkennen die de Themagecentreerde Interactie (TGI) biedt om ervaringen van docenten te analyseren en om bij studenten een ‘leervonk’ aan te blazen. Door dat te doen verkennen we de mogelijkheden die TGI biedt om het communicatief vermogen te vergroten. Daarbij gaan we er van uit – zie ook het bovenstaande citaat van Fink (2003) – dat verandering en leren altijd beginnen ´bij jezelf´, in dit geval de docent.
2011, Part of book or chapter of book (, pp. 79-94)The argument for many innovations in higher education provided by the Ministry of Education is the realization of a knowledge economy in the Netherlands (Ministerie van OC&W, 1999). A significant example of such an innovation to support the knowledge economy is the installation of professors (lectoren) at Universities of Applied Sciences (U.A.S.) (hogescholen) in 2001. The objectives of their research groups (kenniskringen) are: (1) development of knowledge to improve professional practice, (2) professional development of lecturers1 (hogeschooldocenten), (3) improvement of the curriculum based on practice-based research and professional experience, and (4) circulation of knowledge between society and U.A.S. Until recently U.A.S. in the Netherlands were teaching-only institutions. Since 2001 research has become part of their corporate identity (Ministerie van OC&W and HBO-raad, 2001).
2016, Article / Letter to editor (iss. 4, (2016), pp. 10-13)De opleiding Bedrijfskunde van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) is vorig jaar gestart met het innovatieprogramma ‘Ontdek het beroep. Leren in 3 werelden’. Dit programma, kortweg ‘3 W-leren’, richt zich op de samensmelting van beroepspraktijk, toegepast onderzoek en onderwijs. De focus daarbij is identiteitsontwikkeling en de ontwikkeling van een beroepsgerelateerde kennisbasis, gesteund door werk- en leeromgevingen.
2013, Article / Letter to editor ((2013))Integratie van onderzoek in onderwijs is een hot topic bij de HAN. Veel opleidingen staan aan de vooravond van evaluatie en herijking van integratie van onderzoek in onderwijs. Deze integratie is complex en uitdagend. Zij vraagt veel tijd, energie en doorzettingsvermogen. In dit artikel wil ik u een preview van bronnen aanreiken om doelen van integratie voor uw opleiding scherp en passend te herijken/formuleren. En om meer vormen van integratie in overweging te kunnen nemen, dan we (expliciet) al kennen.
2010, Part of book or chapter of book ()Deze bundel bevat juridische en sociaal-wetenschappelijke beschouwingen over alle aspecten van goed onderwijsbestuur in Nederland. Ook is aandacht voor ontwikkelingen binnen de Vlaamse Gemeenschap (België) op dit punt. Onderzocht wordt aan welke juridische randvoorwaarden goed onderwijsbestuur moet voldoen en op welke wijze goed onderwijsbestuur in de praktijk functioneert. Het boek levert een waardevolle bijdrage aan het denken over goed onderwijs bestuur en vormt een stevig handvat voor eenieder die in de praktijk van het onderwijs met goed onderwijsbestuur te maken heeft.
2017, External research report Op verzoek van de monitoringcommissie Goed Bestuur VO heeft het Kenniscentrum Publieke Zaak onderzoek gedaan naar het functioneren van de medezeggenschap en de invloed van personeel, leerlingen en ouders – de zogeheten primaire stakeholders - anderszins in het voortgezet onderwijs (VO) in de vorm van een drietal diepte-casestudies. De directe achtergrond van dit verzoek is de beleving dat momenteel onvoldoende duidelijk is hoe binnen het VO de invloed van primaire stakeholders in het algemeen en meer specifiek de medezeggenschap van de (G)MR in de praktijk georganiseerd is en hoe die functioneert. Hierbij wordt de medezeggenschap in enge zin gezien als ‘een instrument’, maar zeker niet het enige kanaal voor de horizontale dialoog met deze primaire stakeholders.
2010, Article in monograph or in proceedings (seminar van de Stichting Innovatie, Kwaliteit en Professionaliteit in het Openbaar Bestuur)De stichting IKPOB heeft tot doel het dienen van het algemeen belang door een duurzame bijdrage te leveren aan de verbetering van de kwaliteit van het openbaar bestuur in het publieke en semipublieke domein. Met het oog op de realisatie van deze doelstelling is een werkprogramma opgesteld. Daarin wordt de aandacht nu vooral gericht op een betere werking van het arrangement van vraag en aanbod. Dit arrangement heeft betrekking op diensten die gericht zijn op competentieverbetering van overheidsorganisaties en overheidsmedewerkers.
De vraag hoe de doelstelling van het IKPOB het beste bereikt kan worden laat zich volgens de organisatoren opsplitsen in drie deelvragen, namelijk
(1) welke thema’s en uitdagingen spelen er in het openbaar bestuur
(2) op welk(e) onderwerp(en) wil IKPOB zich het komende jaar richten en (3) welke activiteiten in welke vorm passen bij het bereiken van deze speerpunt(en).
Dit paper is bedoeld om een aanzet en focus te geven voor een expertmeeting op 21 mei waarin een antwoord gezocht wordt op bovenstaande vragen. Het moet impulsen geven aan het gesprek: waar moet het gesprek over gaan? Welke thema’s verdienen nadere uitwerking? Wat vermag een profes-sional die werkzaam is in het hedendaagse openbaar bestuur? Hoe gaan we het zo organiseren dat die professional goed toegerust wordt en blijft? Hoe optimaliseren we de vraagarticulatie richting de dienstverleners die hierbij betrokken zijn.
2011, External research report De lerarenopleidingen vervullen een scharnierfunctie in ons onderwijsbestel. In de lerarenopleidingen worden jonge mensen voorbereid op de vervulling van een belangrijke publieke taak, namelijk het verzorgen van onderwijs aan leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs en in het middelbaar beroepsonderwijs. ‘Leren voor morgen’ betekent daarom dat de lerarenopleidingen een spilfunctie moeten vervullen in de innovatie van het onderwijs, moeten voorbereiden op zich ontluikende innovaties in dat onderwijs én actie moeten bijdragen aan die innovaties door middel van onderzoek. Wie leraar is, draagt een bijzondere maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dus wat betekent dat voor degenen die leraren opleiden en professionaliseren?
2011, Article in monograph or in proceedings (Annual Newer Researchers and Postgraduate Researcher Conference SRH)Since 2001, Dutch Universities of Applied Sciences are expanding their core business teaching with research. Lecturers have to engage in novel researcher roles while maintaining their performance in teacher roles. First, we present a framework that acknowledges the intricacies of this double role transition. We draw on theories on role transition and on work-related learning. We raise the question whether using Bourdieu’s theory of practice (1977) as a unifying framework, offers a practical way to strengthen an interdisciplinary and multilayered approach in studies on role transition. Second, the framework is applied in an explorative study on the role transitions of lecturers in a Dutch U.A.S. Using two vignettes, we show how role transitions are regulated both by lecturers’ personal identities and proactive agency, and measures taken in the institutional context. Despite measures taken, planned/implemented/in-progress, the findings suggests that the situation in the U.A.S. is still too weak to reach ambitions.
2011, Article in monograph or in proceedings (2011 SRHE Annual Research Conference)Universities of Applied Science in the Netherlands started in 2001 with an expansion of their core business
teaching with research. Lecturers are confronted with novel researcher roles in combination with current teacher roles. Enhancing their research expertise is seen as fundamental for achieving a sustainable research climate. The aim of this study is to increase our understanding of key features of learning arrangements in newer universities to enhance the research expertise of lecturers.
2012, Article in monograph or in proceedings (ECER 2012)Since 2001, newer universities in the Netherlands have expanded their core business of teaching by including research activities. The installation of professors and research groups at these institutions is one example of the change in policy. The current innovations place serious demands on the flexibility and innovative power of the lecturers. They have to engage in novel research roles, while maintaining the quality of their current teacher roles. In our study, we focus on theexpansion of lecturers’ role portfolios. Paper presented for individual presentation on the European Conference on Educational Research, Cádiz, Spain.
2011, Part of book or chapter of book (, pp. 63-78)The argument for many innovations in higher education provided by the Ministry of Education is the realization of a knowledge economy in the Netherlands (Ministerie van OC&W, 1999). A significant example of such an innovation to support the knowledge economy is the installation of professors (lectoren) at Universities of Applied Sciences (U.A.S.) (hogescholen) in 2001. The objectives of their research groups (kenniskringen) are: 1) development of knowledge to improve professional practice, 2) professional development of lecturers2 (hogeschooldocenten), (3) improvement of the curriculum based on practice-based research and professional experience, and (4) circulation of knowledge between society and U.A.S. Until recently U.A.S. in the Netherlands were teaching-only institutions. Since 2001 research has become part of their corporate identity (Ministerie van OC&W and HBO-raad, 2001).
2009, Article / Letter to editor (TH&MA, vol. 2009, iss. 1, (2009), pp. 21-23)Uit enquêtes voor het primair en voortgezet onderwijs blijkt dat tegen de honderd procent van de scholen aangeeft met een of meerdere innovaties bezig te zijn. Het ‘sociaal-wenselijkheidgehalte’ van deze antwoorden is ongetwijfeld hoog. Durf maar eens te beweren dat je niet innoveert! In het hoger onderwijs is dat niet anders. Maar waar hebben we het eigenlijk over? Is ‘innovatie’ wel zoveel meer dan een buzzword: een modewoord dat geen duidelijke betekenis heeft?
2014, Article in monograph or in proceedings (ECER2014)In many European countries, higher education institutions outside the university sector now have a formal mandate to perform research related to regional needs and the improvement of education and professional practice (Kyvik & Lepori, 2010). The term 'new universities' will be used for those institutions. In our study, we focus on the expansion of academics’ role portfolios at new universities, researcher roles alongside teacher roles. The guiding research question study was: In what different ways do research and teaching active academics understand their roles and role transitions as a consequence of expanding their role portfolio with researcher roles?
2017, Article / Letter to editor ((2017), pp. 1-17)This study explores how academics who expanded their teaching-only positions to include research view their (re)constructed academic identity. Participants worked in a higher professional education institution of applied research and teaching, comparable with so-called new universities. The aim is to increase our understanding of variations in academic identity and to be better able to support academics’ ‘role making’ within and across different worlds of practice. Data from semi-structured interviews with 18 academics at a Dutch new university were analysed using a grounded theory approach. This revealed six well-rounded academic identities reflecting participants’ personal scholarly objectives: the ‘continuous learner’, ‘disciplinary expert’, ‘skilled researcher’, ‘evidence-based teacher’, ‘guardian of the research work process’ and ‘liaison officer’. The researcher role served to promote the overall development of participants’ identities. The ‘disciplinary expert’ matured through participation in the academic world and research activities. Participants discovered what ‘being’ and ‘becoming’ a researcher in the new university might entail, and contributed to the professions’ knowledge base. Participants learned to apply various research-based teaching approaches. As brokers, they linked research projects to practices in meaningful ways. The six identities embodied an emergent power in creating and preserving a complete academic profession. Participants’ accounts showed tensions inherent in an extended role portfolio and constraints in ‘role making’ given inconsistencies between the university’s espoused research mission and the one in use. These imply challenges for university managers in aligning policies and practices, and scaffolding academics’ attempts to integrate their academic roles in different worlds of practice.
2011, Part of book or chapter of book ()Verantwoording naar de direct betrokkenen en belanghebbenden in de omgeving van de schoolorganisatie is niet meer weg te denken. Maar hoe pak je dat op een handige manier aan? Aan wie moet je verantwoording afleggen? Waarover? Op welke manier? Wie moet je er in betrekken? Dit gedeelte van het werkboek bevat een aantal handvatten om aan de slag te gaan. Meer dan handreikingen zijn het niet, want ‘het kookboek voor horizontale verantwoording’ bestaat niet. Je zult zelf moeten uitvinden wat voor jouw schoolorganisatie de beste vorm en de beste werkwijze is. Dat zit niet in glossy boekjes of flitsende websites, niet in goed gevulde adviesraden of netwerkbijeenkomsten, maar het zit eerst en vooral in je eigen houding… en die van de overige werknemers.
2012, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, vol. 2012, iss. 3, (2012), pp. 26-31)Over reputatie, marketing en beeldvorming.
2010, Article / Letter to editor (Ntor : Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, vol. 2010, iss. 22, (2010), pp. 199-217)Tijdens het plenaire debat over het wetsvoorstel Wijziging van de WEB, WSF 2000, WTOS en LCW in verband met de regeling in de WEB van een minimumomvang van het in instellingstijd verzorgde onderwijsprogramma (TK 2006-2007, nr. 31048), is door staatssecretaris van Bijsterveldt een beleidsevaluatie van de 850-urennorm toegezegd aan de Tweede Kamer. Het doel van de evaluatie is het beoordelen van de doeltreffendheid, de doelmatigheid en de effecten van de urennorm van minimaal 850 uren in de praktijk van het mbo (bol voltijd) en de verkenning van eventuele alternatieven. In dit artikel presenteren we de voornaamste resultaten van deze betreffende evaluatie.
2011, Part of book or chapter of book (, pp. 91-95)Het bestuur van de NVOR heeft als thema voor het jaarlijks symposium gekozen voor ‘bekostiging van het hoger onderwijs’. Het gaat dan om bekostiging van het onderwijs aan hogescholen en bekostiging van het onderwijs en het onderzoek aan universiteiten. Technisch gezien lijkt er niet veel aan de hand: de bekostiging geschiedt uit de rijksbijdrage die jaarlijks in overeenstemming met de rijksbegroting wordt vastgesteld. Belangrijke voorwaarde voor bekostiging van opleidingen is registratie in het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (CROHO): zonder registratie geen bekostiging. Het Bekostigingsbesluit WHW regelt de berekening van de rijksbijdrage. Toch is het onderwerp niet zo simpel en overzichtelijk als het lijkt. In deze uitgave wordt Bekostiging van het hoger onderwijs uitgebreid besproken.
2009, Article / Letter to editor (Ho Hoger Onderwijs Management, vol. 1, iss. 1, (2009), pp. 4-5)De Commissie Experimenten Open Bestel hoger onderwijs bracht onlangs een advies uit aan minister Plasterk rondom vragen als: is er voldoende ruimte voor nieuwe toetreders, is het zinvol die ruimte te vergroten en kan dat dan bijdragen aan meer variatie in leerroutes en betere toegang voor niet-traditionele doelgroepen? De belangrijkste punten uit het advies op een rij.