2010, Article / Letter to editor (De Lichamelijke Opvoeding, iss. 5, (2010), pp. 6-9)Door kennis van sport en bewegen en kennis van het kind en zijn ontwikkeling is de docent Sport en Bewegingsonderwijs (SBO) een zeer geschikte professional om sporttalent te herkennen en
een rol te spelen in de ontwikkeling van talent.
Opmerkelijk is dat de rol van de docent SBO tot op heden meestal niet verder reikt dan het ‘opmerken van kinderen die goed kunnen bewegen’. Het SBO heeft in Nederland geen formele rol in het herkennen en ontwikkelen van sporttalent.
Terwijl het vak hier uitstekende kansen toe biedt. In dit artikel zal worden beschreven welke mogelijkheden er zijn en welke onderzoeksinitiatieven worden ondernomen om de docent SBO een sterkere rol te geven in het herkennen en ontwikkelen van sporttalent in Nederland.
2021, Article / Letter to editor (European Journal of Sport Science, vol. 21, iss. 6, (2021), pp. 871-878)Purpose: Dietary nitrate has been shown to enhance muscle contractile function and has, therefore, been linked to increased muscle power and sprint exercise performance. However, the impact of dietary nitrate supplementation on maximal strength, performance and muscular endurance remains to be established. Methods: Fifteen recreationally active males (25 ±4 y, BMI 24 ±3 kg/m(2)) participated in a randomized double-blinded cross-over study comprising two 6-d supplementation periods; 140 mL/d nitrate-rich (BR; 985 mg/d) and nitrate-depleted (PLA; 0.37 mg/d) beetroot juice. Three hours following the last supplement, we assessed countermovement jump (CMJ) performance, maximal strength and power of the upper leg by voluntary isometric (30° and 60° angle) and isokinetic contractions (60, 120, 180 and 300°•s(-1)), and muscular endurance (total workload) by 30 reciprocal isokinetic voluntary contractions at 180°•s(-1). Results: Despite differences in plasma nitrate (BR: 879 ±239 vs. PLA: 33 ±13 μmol/L, Pn<n0.001) and nitrite (BR: 463 ±217 vs. PLA: 176 ±50 nmol/L, Pn<n0.001) concentrations prior to exercise testing, CMJ height (BR: 39.3 ±6.3 vs. PLA: 39.6 ±6.3 cm; Pn=n0.39) and muscular endurance (BR: 3.93 ±0.69 vs. PLA: 3.90 ±0.66 kJ; Pn=n0.74) were not different between treatments. In line, isometric strength (Pn>n0.50 for both angles) and isokinetic knee extension power (Pn>n0.33 for all velocities) did not differ between treatments. Isokinetic knee flexion power was significantly higher following BR compared with PLA ingestion at 60°•s(-1) (Pn=n0.001), but not at 120°•s(-1) (Pn=n0.24), 180°•s(-1) (Pn=n0.066), and 300°•s(-1) (Pn=n0.36). Conclusion: Nitrate supplementation does not improve maximal strength, countermovement jump performance and muscular endurance in healthy, active males.
2009, Article / Letter to editor (De Lichamelijke Opvoeding, iss. 8, (2009), pp. 24-27)In drie voorgaande artikelen zijn ideeën aangedragen om leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs en leerlingen in het voortgezet onderwijs basisvaardigheden van het handbal aan te leren. In het derde artikel is oefenstof aangeboden om de meer vaardige leerlingen uitdagende oefeningen aan te bieden. In dit laatste artikel over handbal zullen tactische elementen besproken worden die in de lessen LO in het voortgezet onderwijs kunnen worden behandeld.
2009, Article / Letter to editor (De Lichamelijke Opvoeding, iss. 7, (2009), pp. 24-27)In het vorige artikel zijn we ingegaan op het aanleren van basisvaardigheden van het
handbal. In artikel drie besteden we aandacht aan schijnbewegingen, verdedigen en aan tactische principes. De lesstof in dit artikel is meer geschikt voor de vaardigere handbalspelers. We adviseren het toepassen van schijnbewegingen, verdedigen en tactiek aan bod te laten komen in het derde schooljaar van het voortgezet onderwijs of als leerlingen worden voorbereid op een schoolhandbaltoernooi.
2009, Article / Letter to editor (De Lichamelijke Opvoeding, iss. 6, (2009), pp. 28-30)In het vorige nummer heeft een inleiding gestaan over het aanbieden van handbal in de lessen bewegingsonderwijs aan kinderen in de leeftijd van acht tot zestien jaar.
De auteurs menen dat onbekendheid met de sport de oorzaak is waarom handbal weinig wordt aangeboden aan kinderen in het bewegingsonderwijs. Met deze artikelenserie willen we u handvatten bieden waarmee u handbal in het basis- en voortgezet onderwijs kunt aanbieden.
2009, Article / Letter to editor (De Lichamelijke Opvoeding, iss. 5, (2009), pp. 29-31)Handbal is in Europa een populaire sport. Het is de door mannen meest beoefende zaalsport en de meest beoefende sport door vrouwen (in georganiseerd verband). In
Nederland wordt handbal door zo’n 60.000 mensen gespeeld. 70 Procent hiervan is
vrouw. Om de jeugd enthousiast te maken voor handbal is het essentieel dat ze al op jonge leeftijd in aanraking komen met de sport. Onderwijs is daarvoor de meest geschikte ingang.
2016, Article / Letter to editor (Perceptual and Motor Skills, vol. 122, iss. 3, (2016), pp. 871-885)Relatively little is known about how practice relates to children's improvement in gross motor skill performance. The aim of this study is to determine to what extent 6- and 7-year-old children improve their gross motor skill performance in a four-week period, in which goal-directed learning is stimulated and to determine whether differences between boys and girls occur. Groups of 6 year olds (nn=n167) and 7 year olds (nn=n140) practiced their gross motor skill for four weeks. Physical education teachers stimulated goal-directed learning by their instruction, skill-specific exercises, and individual practice. The week before and after, gross motor skill performance was assessed, using the Körper Koordinations Test für Kinder, and compared with a control group (nn=n131). Both 6 and 7 year olds in the intervention group improved their gross motor skill performance significantly more than the control group. The results show the relevance of goal-directed learning for the improvement of gross motor skill performance.
2020, Part of book or chapter of book (Baker, J.; Cobley, S.; Schorer, J. (ed.), Talent Identification and Development in Sport: International Perspectives)
2020, Part of book or chapter of book (Baker, J.; Cobley, S.; Schorer, J. (ed.), Talent Identification and Development in Sport: International Perspectives)