2017, Article / Letter to editor (ICT&Health Magazine, vol. 2017, iss. 4, (2017), pp. 44-45)Kenmerkend bij de langdurige zorg, is dat er op bepaalde momenten van de dag overduidelijk meer vraag is vanuit cliënten dan de andere momenten. Het is een hele uitdaging om met die pieken en dalen mee te bewegen met het beschikbare personeel, maar dit gebeurt momenteel niet volgens Dennis Moeke, senior onderzoeker bij KennisDC Logistiek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. De laatste jaren ligt de focus op kleinschaligheid, dus om een kleine zorgomgeving te creëren in de ouderenzorg. Wanneer dit ook kleinschalig georganiseerd wordt met minder personeel, dan is er te weinig personeel beschikbaar op de piekmomenten. Om naast het aanpakken van dit probleem, een hoger serviceniveau te bereiken, zijn er volgens Moeke verschillende oplossingen mogelijk. Om te starten, moet men meer luisteren naar de cliënt, maar ook zijn vragen verzamelen om een betere planning te kunnen maken. In september wordt er gestart met een pilot voor tools die helpen met het optimaal inplannen van personeel. Hiermee wordt precies berekend wat de wachttijden zijn bij kortere of langere loopafstanden tussen cliënten. De tool geeft ook aan wat de beste verdeling van diensten is om zo te komen tot een vermindering van wachttijden.
2011, Book (monograph) LogiZ "Awareness Goederenlogistiek in de zorg" geeft een uitgebreide inleiding op Goederenlogistiek in de zorg. Het boek bevat vier LogiZ awareness modules Inkoop, Transport, Voorraadbeheer en Planning & Besturing. LogiZ "Awareness Patiëntenlogistiek" geeft een uitgebreide inleiding op patiënten- en cliëntenlogistiek. Het boek bevat vier LogiZ awareness modules Patiënten-/Cliëntenvraag & -stroom, Capaciteit en Aanbod, Inrichting van Zorgprocessen en Planning & Besturing.
2015, Article / Letter to editor (Higher Education Research & Development, vol. 35, iss. 1, (2015), pp. 142-157)Higher education learning and teaching methods have changed while most educational buildings are still rather traditional. Yet, there is an increasing interest in whether we can educate todays higher education students in yesterdays buildings. This paper aims to contribute to this debate by studying the learning space choices of higher education students in relation to their learning activities, personal characteristics and other considerations that may play a role in choosing particular learning spaces. A diary research method was adopted, in which 52 business management students of a Dutch University of Applied Sciences participated. They reported which learning activities they worked on during a week, where and why there. The diary format builds on the literature from various disciplines and was used in combination with a questionnaire and interviews. The findings show significant correlations between the students’ learning space choices and their learning activities, their personal characteristics and their individual preferences. Because of the shift from a teacher-led approach to a student-led approach, higher education institutions need to provide more informal learning spaces in open areas and quiet learning spaces for individuals and small groups.
2010, Article / Letter to editor (HAN Business Publications, iss. 5, (2010), pp. 9-22)Het streven naar duurzaamheid speelt momenteel een prominente rol in de samenleving. Dat is ook in de transportsector het geval. In dit artikel presenteren we, op basis van 40 respondenten, de resultaten van een enquête onder logistieke dienstverleners (LDV’s). Het doel van de enquête was te achterhalen hoe groot de rol is van duurzaamheid in de strategie van LDV’s en hoe zij het belang ervan weten te vertalen naar de praktijk. Deze enquête maakt deel uit van een promotieonderzoek naar de vraag of en hoe beslissingsondersteunende modellen (Decision Support Models of DSM’s) logistieke dienstverleners kunnen
helpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van hun duurzaamheidstrategie. Het artikel start met een beschrijving van dit hoofdonderzoek, en geeft aan het eind een doorkijkje van het ontwikkelperspectief er van.
2012, Part of book or chapter of book (, pp. 1-9)In dit artikel onderbouwen we enkele hypotheses over de vraag hoe MKB logistieke dienstverleners omgaan met onzekerheden over de toekomst. Hiervoor zijn dertien MKB logistieke dienstverleners uit de regio Nijmegen-Oss-Veghel-Boxmeer ondervraagd over hun toekomstbeleid en de manier waarop ze actuele toekomstproblemen benaderen. Onze indruk dat men problemen vooral van dag tot dag aanpakt, bleek niet te kloppen. Bedrijven blijken in het verleden verrast geweest door onverwachte gebeurtenissen en geven er blijk van om daar in de toekomst beter op in te willen spelen, en ze geven scenarioplanning een belangrijke rol hierbij.
2009, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 14th International Symposium on Logistics (14th ISL))In this research paper we want to explore a new way to handle recovered paper. The purpose of this paper is to understand the situation with China. Since years, this country is the most important market for recovered wastepaper collected in western countries from households. The efforts to get it there, necessitate an enormous number of transport movements, both within Europe and outwards to China and this number is growing exponentially. This paper is the result of a research of an alternative collecting and processing (The WastePaper Mining) concept, which will make a substantial contribution to reducing the number of transport movements and alleviating the pressure on infrastructure capacity. It will have potentially great implications for the collection and movement of recovered paper. On the balance that makes it possible to come a big step nearer to achieving sustainable logistics in the recovered paper sector.
2011, Article / Letter to editor (Nieuwsbrief Vereniging Logistiek Management, vol. 2011, iss. Februari, (2011))“De Rotterdamse haven sloeg in 2010 11,1 procent meer om dan in 2009. Dat is 2,1 procent meer dan in het vorige recordjaar 2008” juicht het binnenvaartblad Schuttevaer in de eerste week van januari. “Duitsland importeerde in november vorig jaar voor 75,1 miljard euro aan producten in, 33,3 procent meer dan een jaar eerder. Dat is het hoogste niveau ooit!”, jubelt Nieuwsblad Transport. Fijn dat het beter gaat met de economie, denk ik dan, maar juichen we niet te hard?
2016, Article / Letter to editor (Logistiek & Transport Magazine, vol. 2016, iss. 5, (2016), pp. 22-23)Slimmer, schoner, sneller en stiller stadslogistiek in Zutphen. Dat zijn in het kort de doelstellingen bij de start van de stadsdistributie in deze historische stad. Aanvankelijk verliep de stadsdistributie hier moeizaam. Echter, de onderzoeken van het KennisDC Logistiek Gelderland door docent-onderzoekers Enide Bogers (38) en Henny Jordaan (62) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) zetten de stadsdistributie in Zutphen op het goede spoor. Er is een goede basis gelegd met de uitkomsten hiervan. In het artikel is uitgelegd welke voordelen er behaald kunnen worden met een andere vorm van stadsdistributie voor de bedrijven van Zutphen en de logistiek dienstverleners.
2009, Article in monograph or in proceedings (Vervoerslogistieke Werkdagen 2009)Een scenario-aanpak kan bedrijven helpen weloverwogen om te gaan met onzekerheden. Transportbedrijven hebben, als partij die in principe volgend is, per definitie te maken met veel onzekerheden. Toch maakt men daar maar beperkt gebruik van scenario‟s. Een scenario-aanpak kan een welkome aanvulling zijn in het proces van het opbouwen van een Europees Netwerk in het goederentransport. In het project Europese Netwerken (EN) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Radboud Universiteit Nijmegen, Buck Consultants International en het Euregionaal Platform Logistiek, was scenariobouw een van de onderzoeks- en ontwikkelonderwerpen. Voor een beschrijving van het EN-project zie Pieters en anderen (2009).
2009, Article in monograph or in proceedings (Vervoerslogistieke Werkdagen 2009)Het realiseren van verbeteringen in Europese netwerken vereist een sterke mate van samenwerking. Logistieke bedrijven zijn bij de ontwikkeling van deze nieuwe netwerken doorgaans sterk gefocused op harde feiten zoals optimalisatieberekeningen en kostenvoordelen terwijl aandacht voor partnerselectie en het samenwerkingsproces zeer beperkt is.
Vanuit deze achtergrond is voor de Viadirect-tool-set een tool ontworpen die zich richt op het ondersteunen van samenwerking. De partnerselectie- en samenwerkingstool van het model bestaat uit vier verschillende onderdelen: een procesgericht vijf stappenplan om te komen tot samenwerking, een “SWOT & Need for partnership” module, een “Partnership setup scan” en een “Cooperation scan”. De partnerselectie en samenwerkingstool is daarbij onderdeel van de ViaDirect-tool-set die tevens ondersteuning biedt bij scenarioplanning, multimodale routeplanning en bundeling van AB-transportstromen.
2009, Article in monograph or in proceedings (Vervoerslogistieke Werkdagen 2009)Hoe krijg je een doorbraak in de opbouw van Europese Netwerken in het goederentransport? Dat was de vraag waar we voor stonden in het project Europese Netwerken. Op basis van de kennis die we in een inventariserende fase hadden ontwikkeld hebben we drie geheel verschillende tools ontwikkeld die elk op hun manier transporterende bedrijven kunnen helpen met succes een vernieuwende aanpak te ontwikkelen bij de opzet van hun Europese Netwerken. Dit paper beschrijft één van de drie tools uit de ViaDirect toolset – een rekentool bestaande uit een multimodale Europese routeplanner en een bundelingstool AB-transporten – ontwikkeld in één van de twee kennisprojecten van het Europese Netwerken project van Transumo.
2010, Article in monograph or in proceedings (ISL 2010)Decision Support Models could help Logistic Service Providers as a means to make transportation more sustainable. When researching this hypothesis, we discovered that Logistic Service Providers were reluctant to use Decision Support Models when making transportation more sustainable.
2009, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 14th International Symposium on Logistics (14th ISL))This conceptual paper wants to emphasis the use of the concept of sustainability within logistics and especially transportation. While working on a new tool to help companies develop sustainable European networks, we discovered that we want to use a specific concept of sustainability: People, planet and profit.
2013, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 18th International Symposium on Logistics (ISL 2013) : Resilient Supply Chains in an Uncertain Environment, pp. 869-876)How does sustainability for physical distribution gets translated from strategy into actions?
2021, Article in monograph or in proceedings (Stedelijke logistiek in detail: naar een decompositie van commercieel stedelijk verkeer voor de impact van zero-emissie zones)
2016, Article in monograph or in proceedings (Vervoerslogistieke werkdagen, pp. 97-124)Goederentransport draagt veel bij aan onze welvaart, maar anderzijds ook aan files, milieubelasting en een vol straatbeeld. Een aanzienlijk deel van dit transport is bouwgerelateerd, zowel binnen als buiten de stad. De Radboud Universiteit en het Radboud UMC zullen de komende jaren flink vernieuwd en verbouwd worden. Zij willen graag slimme bouw logistieke concepten toepassen om de hinder en milieulast te beperken, de veiligheid te verhogen, terwijl tegelijk de (logistieke) kosten worden verlaagd. Dit artikel beschrijft een onderzoek van het KennisDC logistiek Gelderland van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen naar deze slimme bouw logistieke concepten. Hierbij is antwoord gegeven op de vraag: “welke lessen uit bouwlogistiek zijn mogelijk toepasbaar op de sloop- en bouwwerkzaamheden bij het Radboud?”. Er is gebleken dat gezien de beperkte ruimte op de bouwplaats en de drukke locatie in de stad, de vele bezoekers, de vereiste bereikbaarheid (zeker ook voor de ambulance) een combinatie van concepten het meest effectief is. Hierbij staat de bouwhub centraal aangezien deze de meeste voordelen biedt en toepassingen van de andere concepten mogelijk maakt.
2018, Article / Letter to editor (PLoS One, iss. June 26, (2018), pp. 1-14)Referring patients from specialist mental-health services (provided by multiple healthcare service providers and aimed at relieving symptoms of mental illness) to less intensive care (provided by a nurse or psychologist in cooperation with a general practitioner and aimed at improving quality of life) is feasible from the perspective of patients, service providers, and mental-health services. However, it is unclear which patients are most suitable for referral to less intensive care. In this study, we used concept mapping to identify factors that might determine whether a referral from specialist mental services to less intensive care might be successful. Participants (N = 34) were recruited from different parts of the Netherlands and included general practitioners, peer workers, community mental-health nurses, and social workers from several services who were based in different neighborhoods. The participants generated 54 statements (31 after clean-up), which were sorted into five clusters and rated on their expected ability to predict successful referral. Ordered from highest to lowest on expected predictive value, the clusters of factors were: Patient characteristics, patients’ informal support system, patients’ social situation, organization of services, and service provider related factors. The ordering was the same for all of the service providers, except that general practitioners expected the organization of services to be the most predictive. The ordering of the clusters is mostly consistent with existing knowledge about recovery during mental healthcare. In order to further improve the number of successful referrals from specialist mental-health services to less intensive care, a prospective prediction study is needed.
2013, Part of book or chapter of book (Polikliniek van de toekomst, pp. 77-100)Diverse ontwikkelingen, waaronder de vergrijzing en toename van de bevolking, hebben ertoe geleid dat de vraag naar poliklinische zorg is toegenomen. Dit betekent een toename van de patiëntenstromen op de poliklinieken. Daarnaast staan de kosten van de Nederlandse zorg onder druk, waardoor de huisvesting van poliklinieken verandert. Dit artikel heeft tot doel om het inzicht over de mogelijkheden om ziekenhuispoliklinieken efficiënt en effectief te huisvesten te vergroten, met oog voor de patiënt en het ziekenhuispersoneel. Daartoe beschrijft dit artikel vier exploratieve case studies bij ziekenhuizen in Nederland. Deze zijn met elkaar vergeleken, waarbij is gekeken naar de ontwikkelingen op het gebied van huisvestingsconcepten voor poliklinieken. Het onderzoek toont aan dat veranderde poliklinische zorgprocessen in ziekenhuizen leiden tot nieuwe huisvestingsbehoeften voor poliklinieken. De resultaten van het onderzoek bieden handvatten voor toekomstig te bouwen poliklinieken.
2022, Article in monograph or in proceedings (Plaats voor logistiek in autovrije gebiedsontwikkeling: van verschonen en verminderen naar ruimtelijk integreren)
2014, Article / Letter to editor (Tijdschrift Vervoerswetenschap, vol. 50, iss. 2, (2014), pp. 52-70)Dit artikel behandelt de vraag wat een organisatie praktisch, maar ook verantwoord kan doen als zij duurzamer wil worden op het gebied van personenmobiliteit. De huidige academische literatuur biedt inzicht als het gaat om attributen die een rol spelen bij de modaliteitskeuzes van individuen, al of niet geformaliseerd in een (logit) model. Ook psychologische mechanismes zoals de relatie tussen attitudes en gedrag, en het ontstaan van percepties die afwijken van de werkelijkheid worden uitgebreid beschreven, net als de invloed van die mechanismes op de acceptatie door individuen van mobiliteitsbeleid. Tevens zijn er veel praktijkgerichte publicaties over de invoering van verschillende maatregelen voorhanden. Tenslotte zijn er op wetenschappelijke inzichten gebaseerde publicaties voor overheden over hoe beleid moet aansluiten bij de aard van de mens, zodat het overheidsbeleid een grotere kans van slagen heeft. Een praktische en tegelijk goed onderbouwde stap voor stap methode voor een organisatie om haar bereikbaarheid te verduurzamen, hebben wij echter maar beperkt kunnen vinden. Dit artikel beschrijft aan de hand van de case Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, hoe een dergelijke aanpak vorm gegeven kan worden.
2017, Article / Letter to editor (Stator, vol. 18, iss. 4, (2017), pp. 8-11)Om het voor bewoners van verpleeg- of verzorgingshuizen mogelijk te maken om hun leven te leiden zoals zij dat willen, is het cruciaal dat de benodigde zorg zoveel mogelijk op het door hen gewenste tijdstip wordt geleverd. In de praktijk blijkt dit soms lastig. Het is namelijk een uitdaging om de personele capaciteit aan te laten sluiten bij de zorgvraag. In dit artikel wordt ingegaan zien op hoe data-gedreven capaciteitsplanning een bijdrage kan leveren aan dit vraagstuk.
2016, Article / Letter to editor (Operations Research for Health Care, vol. 11, (2016), pp. 20-34)Abstract Scientific evidence on the impact of small-scale living facilities (SSLFs) on quality of life of nursing home clients remains scarce. In this study a simulation model is developed to examine the performance of SSLFs, in terms of meeting the time preferences of their residents. We model scheduled care using historical data and unscheduled care using a Poisson-Gamma mixture model. The model is used to explore the impact of a change in demand characteristics, duration of care delivery, travel time, allocation flexibility, shifts, number of clients and allocation policy. The results show that to further improve the performance, the focus should lie on: (1) increasing the allocation flexibility of care workers and the number of clients per SSLF, and (2) time dependent stang. Furthermore, this study shows that simulation is a useful tool for assessing and improving daily nursing home operations. The presented simulation model provides a basis for building a decision support tool for nursing home managers.