2009, Book (monograph) Dit Logistiek Zakboek biedt u een actueel, toegankelijk en praktisch overzicht van het vakgebied van de logistiek. De doelgroep van het Logistiek Zakboek bestaat vooral uit praktijkbeoefenaren binnen en buiten de logistiek, alsmede uit studenten die zich op die praktijk vaan het voorbereiden zijn. Gericht op deze doelgroep geeft het Logistiek Zakboek een korte en bondige formulering van vrijwel alle belangrijke begrippen uit de ondernemingslogistiek en de ketenlogistiek. In het vernieuwde boek zijn diverse nieuwe onderwerpen opgenomen zoals: vraaggestuurd ketenmanagement, lean production en distribution, maar ook Six Sigma, SOA, evenementenlogistiek en Human Resource Management. Op verzoek van veel gebruikers van het Zakboek is het hoofdstuk Material handling toegevoegd. Ook geheel nieuw is het hoofdstuk over tools en methodieken voor logistieke veranderingstrajecten.
2009, Book (monograph) Logistiek in de zorg biedt een helder overzicht van de logistiek in en tussen zorginstellingen. Dit boek bevat alle basisingrediënten om het logistieke denken toe te passen op de zorg, of het nu om ziekenhuiszorg, verpleeghuiszorg, of om eerste lijnszorg gaat. Bij deze uitgave zit de Campuz Creditcard met een persoonlijke toegangscode. Deze code geeft je toegang tot het online boek. Logistiek in de zorg bevat een uitleg over de opbouw van het Nederlandse zorgstelsel. Daarnaast behandelt het boek een aantal tools en technieken die je helpen om de logistieke processen in de zorg goed te stroomlijnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan betere service aan patiënten en cliënten en aan lagere kosten en kapitaalgebruik. Zowel patiënten- en cliëntenlogistiek als de goederenlogistiek in de zorg komen in dit boek aan bod. In het boek krijgt je een helder antwoord op vragen zoals: Hoe voorkom je wachtrijen van patiënten? Wat zijn de logistieke aspecten van de transmurale zorg? Wat zijn de zorglogistieke eigenheden van informatiesystemen? Hoe krijg je vanuit een zorglogistiek oogpunt een verandertraject van de grond?
2016, Article / Letter to editor (vol. 2016, iss. 2, (2016), pp. 89-100)De toepassing van logistieke principes in de gezondheidszorg heeft een relatief korte traditie, vooral in de caresector. De maatschappelijke ontwikkelingen vragen om verbetering van de uitkomsten van zorgverlening, waarin de cliënt centraal staat. Druk op de financiering van zorg vraagt om inrichting van effectieve en efficiënte zorgprocessen. Logistiek kan èn aan de verbetering van de kwaliteit èn aan de verlaging van de kosten een essentiële bijdrage leveren. Het KennisDC Logistiek Gelderland heeft in het verleden onderzoek naar de goederenlogistiek in ziekenhuizen gedaan, maar wil ook care instellingen met onderzoek ondersteunen, en praktijk en zorglogistiek onderwijs beter verbinden. Een eerste stap was het houden van een enquête onder managers in de care. Het doel van de enquête was het verkrijgen van inzicht in de logistieke prestaties en de kwaliteit van de inspanningen die de care instellingen leveren om dit prestatieniveau te halen. De focus lag daarbij op cliënten- goederen- en ketenlogistiek. De enquête leverde een aantal duidelijke indicaties wat er logistiek gezien speelt in de care. Deze worden in deze paper beschreven.
2012, Article / Letter to editor (LogForum, vol. 2012, iss. 2, (2012), pp. 157-165)Logistic Service Providers main concern was to ensure reliability for a low price (Christopher, 2005). Dutch Logistic Service Providers still have these two aspects at the top of their list, but also have to take in a new aspect: sustainability. 88% Of the investigated Logistic Service Providers have included sustainability in the companys goals. These Logistic Service Providers have developed different strategies to achieve a higher level of sustainability. This paper presents the results of a study into what Logistic Service Providers say what they are doing, or intend to do, to improve sustainability for their transport services. In this way insight is given in the attitude of Dutch Logistic Service Providers towards sustainability and how they intend to translate this into business practise: internal solutions or new methods incorporating external partners. The investigation has shown that sustainability is handled by the logistics company as an integral part of the corporate strategy. In contrast, shippers depend in the choice of logistics services primarily on such classical aspects as the reliability or the price and the sustainability play a minor role.
2013, Part of book or chapter of book (HAN Business Publications, pp. 101-112)Het concreet handen en voeten geven aan duurzaam transport is voor veel logistieke dienstverleners en verladers nog steeds een relatief lastige vraag. Bijna elk transporterend bedrijf is bezig met duurzaamheid, maar men lijkt weinig van elkaar te leren. Het delen van ervaringen zou logistieke dienstverleners en verladers moeten kunnen helpen om voor hun transport nieuwe ideeën en een andere insteek te bedenken. De keurmerkorganisatie Green Freight Europe (GFE) wil graag een eigen databank voor dit soort ervaringen op zetten en zo hun leden stimuleren en helpen bij het opzetten van duurzame initiatieven. Ter ondersteuning van dit plan heft de HAN een aantal logistieke dienstverleners en verladers geïnterviewd en een korte enquête uitgevoerd onder GFE leden. In dit artikel doen we daar verslag van. Het blijkt van belang een goed balans te vinden tussen het verleiden van de GFE leden leerzame cases aan te bieden, zonder dat de indiener het gevoel krijgt dat hij hierdoor zijn concurrentievoordeel misloopt.
2011, Article / Letter to editor (Schoolfacilities, vol. 2011, iss. mei, (2011), pp. 13)Een terugkerend thema in onderwijsland is het vinden van de balans tussen het doen van investeringen en de consequenties die beslissingen hebben voor uw exploitatie. Een gedegen facilitair plan helpt u om als school een goede gesprekspartner te zijn naar de gemeente die investeert, maar ook naar partijen die u inhuurt voor delen van de exploitatie. Het facilitaire plan is een handig hulpmiddel om de voorwaardenscheppende processen en middelen tegen het licht te houden en voor het maken van keuzes bij het opzetten of verbeteren van de facilitaire dienstverlening.
2012, Part of book or chapter of book (Leren Faciliteren : Kan je onderwijs van morgen geven in gebouwen van gisteren?, pp. 87-103)Enigszins vreemd is het wel. Ondanks dat het onderwijs zich de afgelopen eeuw flink heeft ontwikkeld (Rietveld, 2003; Noordhoff, 2008) zijn schoolgebouwen eigenlijk niet zoveel veranderd. Pas de afgelopen 15 jaar is in het onderwijs getracht om vooral nieuwe onderwijsgebouwen beter aan te laten sluiten bij het veranderde onderwijs (Terpstra & Van der Voordt, 1993; Steijns & Koutamanis, 2005; Hertzberger, 2008; Verstegen (red), 2008; De Graaf, 2008). Lang niet al deze pogingen slagen, blijkt uit onderzoek (Steijns & Koutamanis, 2005).
2016, Article / Letter to editor (Building and Environment, (2016), pp. 243-252)This paper aims to address higher education students’ learning space preferences. The study is based on a survey that involved 697 business management students of a Dutch University of Applied Sciences. The research focuses on preferred learning spaces for individual study activities, which require concentration, and preferred learning spaces for collaborative study activities with peers, which require communication. The results show that students consider their physical learning environment to be relevant and assume that learning spaces contribute to the outcome of their study activities. In contrast to the literature, the findings reveal that learning space preferences of students cannot substantially be attributed to behavioral aspects, such as their individual preference for privacy, interaction, and autonomy, nor to aspects of the physical environment related to the perceived relevance of comfort, aesthetics, ICT facilities, and layout. Student characteristics, such as gender, age, study year, or living situation, have a significant, but limited influence on the learning space preferences of students. Students mainly prefer learning spaces related to their learning activities. Students prefer learning space at home for individual activities. For collaborative study activities with peers, they prefer learning space at the university. Public spaces are not popular for study activities. Overall, students particularly prefer quiet learning spaces with the possibility to retreat as an individual or as a small group. Apparently, learning space preferences are more related to perceived effectiveness rather than to experience value.
2017, Article / Letter to editor (Logistiek+: Tijdschrift voor toegepaste logistiek, iss. 4, (2017), pp. 48-65)De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN en de Wageningen Universiteit (WUR) hebben opdracht gekregen van de Provincie Gelderland en de Gemeente Nijmegen om onderzoek te doen naar de invloed van stadslogistiek op de leefbaarheid in de binnenstad. Hiervoor is voornamelijk onderzoek gedaan tijdens de ochtendspits in Nijmegen. Tellingen en observaties lieten duidelijk de probleemgebieden zien. Tijdens twee bijeenkomsten zijn er verbetervoorstellen voorgelegd aan de stakeholders. Het uiteindelijke doel voor de opdrachtgevers is om in 2025 de stadslogistiek met zero emissie te laten plaatsvinden. Dit onderzoek leert dat lokaal onderzoek telt, niet alleen omdat dit specifieker is dan landelijk onderzoek, maar ook omdat de tellingen en observaties een goed middel blijken om de betrokkenheid van stakeholders te vergroten.
2018, Article / Letter to editor (Health Care Management Science, (2018), pp. 1-31)Nursing homes are challenged to develop staffing strategies that enable them to efficiently meet the healthcare demand of their residents. In this study, we investigate how demand for care and support fluctuates over time and during the course of a day, using demand data from three independent nursing home departments of a single Dutch nursing home. This demand data is used as input for an optimization model that provides optimal staffing patterns across the day. For the optimization we use a Lindley-type equation and techniques from stochastic optimization to formulate a Mixed-Integer Linear Programming (MILP) model. The impact of both the current and proposed staffing patterns, in terms of waiting time and service level, are investigated. The results show substantial improvements for all three departments both in terms of average waiting time as well as in 15 minutes service level. Especially waiting during rush hours is significantly reduced, whereas there is only a slight increase in waiting time during non-rush hours.
2016, Article in monograph or in proceedings (Vervoerslogistieke werkdagen, pp. 312-330)Vanwege de toenemende aandacht voor stadslogistiek en de circulaire economie, is in dit artikel onderzocht of afvalstromen van winkeliers in de binnenstad door een logistiek bedrijf kunnen worden opgehaald. Het KennisDC Logistiek Gelderland werkt hiervoor samen met het KennisDC Logistiek Amsterdam. Om te achterhalen hoe retailers de afvalinzameling hebben georganiseerd en ervaren, hebben studenten retailers in de binnenstad van Zutphen en Arnhem bevraagd door middel van een enquête. In Zutphen waren dit 33 retailers en in Arnhem 76. Er worden een aantal problemen ervaren waar een stadslogistiek bedrijf met zijn dienstverlening op in zou kunnen spelen, namelijk: het verpakkingsafval staat retailers in de weg. Daarnaast brengen veel retailers elk hun eigen afval weg, wat tot extra vervoersbewegingen leidt. Ook hebben kleine winkels relatief veel afval en weinig ruimte om dat te bewaren. De retailers ervaren dus direct de problemen van hun eigen afval. Stadslogistiek zou hierop in kunnen springen door het verpakkingsafval van de retailers op te halen, gecombineerd met een heenzending. Transporteurs geven ook aan dit graag te willen doen tegen een vergoeding. Retailers schijnen meer afval te hebben dan heenzendingen, dus om een betrouwbaarder beeld te krijgen van de situatie is nog nader onderzoek nodig.
2011, Part of book or chapter of book (HAN Business Publications 6, pp. 17-30)With the transportation of goods over long distances not just goods but also an inventory is being shipped. The value of this inventory could change due to the fluctuations in the exchange rates of the involved (international) currencies. This article introduces an integrated exchange rate model to help shippers and transporters with this aspect.
2017, Part of book or chapter of book (Efficiency in Sustainable Supply Chain, pp. 31-52)Duurzaamheid heeft een belangrijk aandeel in alle aspecten van bedrijfsbeleid. Dit geldt ook voor bedrijven die opereren in een landbouw supply chain. De meeste literatuur beschrijft het verminderen van voedselverlies of voedselveiligheid, maar er is weinig aandacht besteedt aan hoe organisaties die opereren in landbouw supply chains nieuwe technieken en innovaties gebruiken om fysieke distributie duurzamer te maken. Dit artikel beschrijft een onderzoek over bedrijven in deze supply chains en hoe nieuwe innovaties gebruikt worden. Hiervoor zijn de topmanagers van veertien Nederlandse bedrijven geïnterviewd: zes logistieke dienstverleners, drie groothandelaren en vijf foodprocessors. Er is gebleken dat verschillende schakels in de keten de voorkeur hebben voor verschillende innovaties. De foodprocessors hebben de voorkeur voor innovaties voor een reductiestrategie en groothandelaren zijn meer gericht op innovaties gerelateerd aan innovatiestrategieën. De toegepaste innovaties waren niet gelinkt aan de supply chain in het geheel, maar geconcentreerd op een specifiek deel van de supply chain. Dit was meestal geïnitieerd door een partner van buiten de landbouw supply chains.
2009, Book (monograph) Samenwerken met andere afdelingen van een bedrijf en leveranciers is cruciaal voor een goede inkoop. Inkoop: werken vanuit een ketenbenadering behandelt de basistheorie van de inkoop. Met de Campuz Creditcard bij het boek kun je heel gericht voor een tentamen leren dankzij de handige toetsen met feedback op de bijbehorende website. Aansprekende praktijkvoorbeelden en cases uit de industrie, handel, overheid en dienstverlening verduidelijken de theorie. Via tussenvragen kun je de theorie toepassen. Dit maakt het boek geschikt voor groepswerk en zelfstudie. Dankzij de praktische opzet kan het bovendien uitstekend dienen als naslagwerk voor je praktijkopdrachten, stages en afstudeerprojecten.
2014, Article / Letter to editor (FMI: facility management informatie, vol. 2014, iss. 5, (2014), pp. 14-16)Net als bij het nieuwe werken, vergt ook het nieuwe leren een integrale aanpak om de ontwikkelingen in het onderwijs en verwachtingen van leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen met een fysieke en virtuele leeromgeving. Wat betekent dit voor de FMer?
2018, Article / Letter to editor (vol. 2018, iss. 5, (2018), pp. 5-14)In vrijwel elk Nederlands ziekenhuis staat de patiënt centraal. Althans, als je de beleidsdocumenten en websites mag geloven. Echter, de praktijk laat zien dat veel ziekenhuizen worstelen met de implementatie ervan in de dagelijkse zorgpraktijk. Veel Nederlandse ziekenhuizen hebben in de dagelijkse zorgpraktijk moeite met de implementatie van het centraal stellen van de patiënt. In dit artikel wordt de discussie in de patiëntgerichte zorg rondom drie perspectieven van autonomie en zelfbeschikking beschreven en hoe die tradities in de praktijk zijn terug te vinden. De auteurs zijn van mening dat begrip van deze tradities van belang is om te komen tot een heldere operationalisering van het concept patiëntgerichte zorg en de implementatie ervan in de dagelijkse zorgpraktijk. Het is de kunst om bij het operationaliseren en implementeren van patiëntgerichtheid een juiste verhouding te vinden tussen de drie tradities. Er wordt dus niet gesteld dat de ene traditie beter is dan de ander. Vanuit een zorglogistiek perspectief is de optimale verhouding afhankelijk van: (1) de specifieke zorgcontext (persoonlijke situatie, duur, complexiteit, mate van urgentie, etc.), (2) de strategische uitgangspunten en (3) de financiële ruimte. Wanneer de optimale verhouding is gevonden tussen de drie tradities dient deze te worden vertaald naar een concrete visie op patiëntgerichte zorg. Voor een succesvolle implementatie is het vervolgens van belang dat de visie op patiëntgerichte zorg wordt vertaald naar kaders en uitgangspunten voor de logistieke inrichting van de verschillende zorgprocessen. Bij de formulering van de kaders en uitgangpunten dient expliciet aandacht te worden besteed aan hoe de verantwoordelijkheden voor de visie op patiëntgerichte zorg liggen. De beschreven tradities zijn ook terug te vinden in de langdurige zorg en welzijnssector. Echter zorgt de verschuiving richting een ‘participatiemaatschappij’ er in deze sectoren voor het ontstaan van een nieuwe traditie: het hebben van een sociaal netwerk is een voorwaarde voor persoonlijke autonomie.
2011, Article in monograph or in proceedings (VervoersLogistieke Werkdagen)Logistiek krijgt in de gezondheidszorg meer aandacht dan voorheen, zowel omdat zorginstellingen zien dat men daarmee de kwaliteit van de zorg kan verbeteren, als omdat men erkent dat een goede logistieke beheersing zorgprocessen efficiënter maakt. Zorginstellingen weten momenteel onvoldoende waar zij staan in hun goederenlogistiek. Scoren zij beter of slechter dan andere instellingen? De managementinformatie ontbreekt. In deze paper geven we een eerste beeld hoe een aantal Nederlandse ziekenhuizen ten opzichte van elkaar scoren. We laten het benchmark instrument zien dat we daartoe hebben ontwikkeld. Op basis van gestructureerde interviews hebben we de status van een homogene, geografisch gespreide groep van acht topklinische ziekenhuizen, met vergelijkbaar compleet zorgaanbod, ten opzichte van elkaar vastgesteld qua goederenlogistiek. Op basis van onderzoek zijn 27 kritische succesfactoren benoemd voor het gehele traject vanaf de aankomst van de goederen in het centraal magazijn, tot de levering op de afdelingen van het ziekenhuis. Daarnaast zijn best practices beschreven.
2011, Part of book or chapter of book (, pp. 43-59)Logistiek krijgt in de gezondheidszorg meer aandacht dan voorheen, zowel omdat zorginstellingen zien dat men daarmee de kwaliteit van de zorg kan verbeteren, als omdat men erkent dat een goede logistieke beheersing zorgprocessen efficiënter maakt. Zorginstellingen weten momenteel onvoldoende waar zij staan in hun goederenlogistiek. Scoren zij beter of slechter dan andere instellingen? De managementinformatie ontbreekt. In dit paper geven we een eerste beeld hoe een aantal Nederlandse ziekenhuizen ten opzichte van elkaar scoren. We laten het benchmark instrument zien dat we daartoe hebben ontwikkeld. Op basis van gestructureerde interviews hebben, we de status van een homogene, geografisch gespreide groep van acht topklinische ziekenhuizen, met vergelijkbaar compleet zorgaanbod, ten opzichte van elkaar vastgesteld qua goederenlogistiek. Op basis van onderzoek zijn 27 kritische succesfactoren benoemd voor het gehele traject vanaf de aankomst van de goederen in het centraal magazijn, tot de levering op de afdelingen van het ziekenhuis. Daarnaast zijn best practices beschreven. Het paper levert een eerste beeld van het niveau en de positie van de goederenlogistiek in topklinische ziekenhuizen. Ons doel is om ziekenhuizen te helpen hun goederenlogistiek te verbeteren, en om dit onderzoek ook in andere sectoren van de zorg uit te voeren, en tegelijk de focus op beleidsmatige vraagstukken te versterken.
2013, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 18th International Symposium on Logistics (ISL 2013) : Resilient Supply Chains in an Uncertain Environment, pp. 659-665)In recent years, the transport industry has encountered numerous challenges. It experienced strong growth, but also many uncertainties. In many cases, logistics service providers were forced to change their strategy. So, the question for logistics service providers arises “how to deal best with uncertainties?” We build a hypothesis on the question how SME logistics service providers had been dealing with the uncertainties and developments they had been faces with. In order to test this hypothesis, we questioned 13 SME logistics providers from the Dutch region of Nijmegen on their policies how to cope with the near future. Our initial impression was that they tackled these problems mainly on a day to day basis. That proved not to be true. But our research shows that they are aware of the changing environment and but do not translate this into targets which makes it difficult to be prepared for such occasions. Another finding is that SME logistics service providers want to give scenario planning an important role to determine their strategy.
2010, Part of book or chapter of book (Facility management ontzorgt, pp. 59-76)In veel organisaties merkt u nauwelijks iets van facilitaire services. Het is bijvoorbeeld normaal dat het licht brandt, uw telefoon werkt, de ruimte waar u werkt voorzien is van de juiste inrichting, dat deze schoon en veilig is en dat u er koffie, thee of etenswaren kunt krijgen. U merkt vaak pas iets van de facilitaire services als het ergens fout gaat. De toegevoegde waarde van facilitair management wordt ervaren als dit goed georganiseerd is. Om alle facilitaire services in een organisatie vlekkeloos te laten verlopen is er dus een degelijk facilitair plan nodig. Dit artikel geeft een inleiding in facility management en beschrijft een 8-stappenplan om een facilitair plan op te stellen. Het ‘experience based’ plan is ontwikkeld om facilitaire studenten en professionals een structuur te bieden voor het in kaart brengen van (on)mogelijkheden en het maken van keuzes bij het opzetten of verbeteren van een facilitaire organisatie.
2008, Article / Letter to editor (FMI: facility management informatie, vol. 2008, iss. mei, (2008), pp. 50-51)Begin dit jaar heft Academie Diedenoort FM aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, tijdens een studiemiddag een toelichting gegeven op het vakgebied facility management aan een aantal financiële managers van organisaties die zich bezighouden met kinderopvang. In die branche staat het fm-vakgebid nog in de kinderschoenen en liggen er kansen voor facilitaire professionals.
2013, Article in monograph or in proceedings ()Purpose – This paper aims to explore the alignment of Corporate Real Estate (CRE)
strategies of Dutch Universities of Applied Sciences (UAS) with the developments in higher
education
2013, Article in monograph or in proceedings (Proceedings 12th EuroFM Research Symposium "FM for a Sustainable Future")Literature shows that ‘new ways of learning’ cause a shift in learning settings with a growing attention to facilitating autonomy, interaction and knowledge exploration anytime, anywhere. These trends show evident similarities with developments in office environments known for as ‘new ways of working’. The purpose of this paper is to explore how facility managers in Dutch higher education perceive developments in learning and teaching in order to keep the learning facilities aligned to the changing demands of modern education.
The study first describes the similarities between existing theory of new ways of working in offices and new ways of learning in educational environments, resulting in a conceptual framework that links learning space to new ways of learning. The framework is empirically explored based on interviews with facility managers in 14 Dutch Institutes for Higher Education. The findings show that new ways of learning requires an integral approach that considers new ways of education, the new student, digitisation of learning and teaching and new learning space. The study presents ten points of attention to pro-actively cope with new ways of learning in higher education institutes. The results of the research contribute to a better understanding of the alignment of learning space to the evolving needs that come from new ways of learning supported by advanced information and communication technology (ICT) and can be used by facility managers and corporate real estate managers to support strategic decision-making.
2013, Part of book or chapter of book (HAN Business Publications, pp. 45-68)As environmental concerns becoming increasingly important to logistics service providers, the question arises as to how they can achieve sustainable physical distribution practices while surviving the severe competition in freight transport. This issue is further complicated by the pressures from the many different shippers involved, public expectations and regulating authorities. Therefore, achieving sustainable physical distribution is definitely a wicked problem. In order to understand how logistics service providers attempt to tackle these problems, a research study was conducted amongst logistics service providers who are frontrunners in implementing sustainability practices and who participate in the Lean and Green program, to promote sustainability within the logistic chain in the Netherlands. Companies willing to participate in this award scheme, must achieve the goal of reducing their CO2 production by 20% within a 5-year-period. The transport market is very competitive and sustainability is just one of the many logistical concerns that service providers must solve. Our research shows that the logistics service providers participating in the Lean and Green scheme preferred solutions which involved cooperative strategies over – third-parties solutions.
2009, Part of book or chapter of book (, pp. 21-30)Hoe houd je als bedrijf een perfecte aansluiting bij wat de klant wil? En hoe zorg je tegelijkertijd dat je volledige controle hebt over de productie en dienstverlening, zodat daar precies datgene kan gebeuren wat nodig is? Dat is in een notendop het probleem waar een klantgericht bedrijf voor staat. Hoe veranderlijker de afnemersmarkt is, hoe sterker dit speelt. En dan is de hamvraag, hoe los je dit probleem op?
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 39-44)In het autoverkeer zijn files en vertragingen aan de orde van de dag. De tijd dat mensen de file als een welkome attractie beschouwden en er eens rustig naar gingen kijken, ligt inmiddels ruim een halve eeuw achter ons. Files zorgen onder meer voor tijdverlies en milieubelasting. In het kader daarvan is de TU Delft het onderzoeksprogramma AMICI gestart. AMICI is een NWO/VeV-onderzoeksprogramma. De afkorting staat voor Advanced Multi-agent Information and Control for Integrated multi-class traffic networks. Het onderzoeksprogramma richt zich op de ontwikkeling van een innovatieve regeltechniek specifiek geschikt voor de gecoördineerde controle van heterogene verkeersstromen. Een van de onderzoeken binnen AMICI leidde in 2009 tot een promotie. Dit artikel geeft een kort overzicht van de aanpak en uitkomsten van dit onderzoek. Voor een volledig overzicht wordt naar het betreffende proefschrift verwezen: Bogers, 2009.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 51-64)Hoe kunnen we inhoudelijke kennis, ketenbewustzijn en soft skills op een laagdrempelige, hoog-kwalitatieve wijze aan de zorgprofessionals aanbieden? Dat was de vraag die de HAN gesteld is door zorgprofessionals naar aanleiding van onvoldoende afstemming in de zorgketen. De literatuur liet zien dat een serious game een zeer geschikte vorm is om aan deze vraag tegemoet te komen. De HAN ontwikkelde de HAN-zorggame, die als doel heeft naast kennis en vaardigheden vooral het ketenbewustzijn te trainen. De sterk verbeterende spelresultaten tijdens het spel en de evaluatie onder deelnemers achteraf lieten zien dat dat doel bereikt is. Naast het trainen van zorgprofessionals kan de game ook ingezet worden als effectief leermiddel op het gebied van procesverbetering in het hoger onderwijs voor studenten bedrijfskunde, logistiek, verpleegkunde, etc.
2012, Article / Letter to editor (Facility Management Magazine, (2012), pp. 28-30)Hogescholen zijn de laatste jaren flink bezig met de ontwikkeling van gebouwen, met de nodige investeringen. In rap tempo worden er ultramoderne gebouwen neergezet of worden oude gebouwen gerenoveerd. Natuurlijk zijn deze ontwikkelingen in eerste instantie gericht op het nog beter ondersteunen van het primaire proces: het aanbieden van onderwijs. Maar wat is de invloed van deze gebouwen op de keuze van een potentiële student voor een hogeschool? Dit artikel geeft op deze vraag een antwoord.
2017, Article in monograph or in proceedings (ERES 2017)Purpose – This paper aims to explore the alignment of Corporate Real Estate (CRE)
strategies of Dutch Universities of Applied Sciences (UAS) with the developments in higher
education.