2017, Article / Letter to editor (Transport & Logistiek Magazine, vol. 2017, iss. 5, (2017), pp. 38)De Collegetour van het KennisDC Logistiek en KLN van 21 februari 2017, had als thema duurzaamheid. Dit thema werd ingeleid door docent van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Reinder Pieters. Hij ging in op de rol van duurzaamheid bij verschillende onderwerpen van logistiek. Er moeten nog stappen gezet worden in de logistieke sector, dat laten de in Parijs gemaakte afspraken zien volgens Pieters. Bij veel bedrijven wordt wel aangegeven dat duurzaamheid belangrijk is. Uit onderzoek blijkt echter dat dit in bijvoorbeeld aanbestedingen soms wordt meegenomen, maar in de uiteindelijke contactfase slechts zelden. Volgens Pieters zijn maatregelen op het gebied van verduurzaming terug te leiden tot een combinatie van efficiency, alteration en reduction.
2017, Article / Letter to editor (NTZ. Nederlands Tijdschrift voor de zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen, iss. nr. 2, (2017), pp. 108-124)Dit artikel behandelt de problematiek van transities en continuïteit van ondersteuning bij mensen met een verstandelijke beperking. Het onderzoek kijkt naar de vraag welke wensen en behoeften mensen met een lichte en matige verstandelijke beperking (of gezinnen met één of meerdere gezinsleden met een verstandelijke beperking) hebben ten aanzien van flexibele levensloopondersteuning. Deze wensen en behoeften zijn in samenwerking met de doelgroep vertaald in een prototype van een applicatie voor het signaleren van transities en het bevorderen van ondersteuning.
2009, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Lerarenopleiders, vol. 30, iss. 4, (2009), pp. 41-51)Pabo Arnhem van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de basisscholen die behoren tot de Arnhemse stichting voor openbaar basisonderwijs De Basis hebben gezamenlijk een nieuw opleidingstraject opleiden in de school 1 (oids) ontwikkeld. Arnhemse pabostudentenkunnen aan het eind van hun eerste opleidingsjaar kiezen voor de opleidingsvariant oids of voor het al langer bestaande reguliere opleidingstraject. Tegenover het enthousiasme en de inzet voor de nieuwe opleidingsvariant bij bestuurders, managers en opleiders van zowel de lerarenopleiding als de deelnemende basisscholen is de desinteresse van studenten opvallend en teleurstellend. Er is in opdracht van het samenwerkingsverband onderzocht waarommaar zo weinig studenten kiezen voor opleiden in de school. Zowel de overheersende gedachte dat je binnen oids veel harder moet werken als het onvoldoende geïnformeerd zijn over deze nieuwe opleidingsvariant maken dat slechts weinig studenten ervoor kiezen. In dit artikel rapporteren we over het onderzoek naar het keuzeproces bij pabostudenten voor één van de twee opleidingsvarianten. In een inleidende paragraaf lichten we het probleem toe. Vervolgenswordt beschreven wat er vanuit de theorie bekend is over dit keuzeproces en hoe we tot de onderzoeksvraag zijn gekomen. We gaan in op de opzet van het onderzoek en vervolgens presenteren en bespreken we de resultaten. We sluiten af met conclusies, punten van discussie en aanbevelingen die ertoe kunnen leiden dat meer studenten in de toekomst kiezen voor het traject oids.
2016, Article / Letter to editor (ACM International Conference Proceeding Series, (2016), pp. 1-4)In this paper, we present the rationale and approach for establishing guidelines for the development of accessible wearables. Wearable technology is increasingly integrated in our everyday lives. Therefore, ensuring accessibility is pivotal to prevent a digital divide between persons who have and persons who lack access to these devices, caused by their abilities. We present a project in which guidelines are created that enable developers to design accessible wearable apps and technologies. These guidelines will be created with developers who have experience with designing accessible technology and/or wearables. In addition, users who (potentially) experience problems with accessibility of wearables (persons who have a disability) are involved in the development of the guideline, to ensure their validity from an end-user perspective.
2022, Article / Letter to editor (Ergotherapie Magazine, vol. 4, (2022), pp. 9-12)Mensen hebben na een beroerte vaak veel geleerd in een revalidatiecentrum. Ze raken dat echter ook
gemakkelijk weer kwijt in de thuissituatie. Hoe kan dat? En wat is de invloed van de omgeving op het
weer oppakken van het leven na een beroerte? Die vragen onderzocht ergotherapeut en onderzoeker
Sandra Jellema in haar promotieonderzoek. Tipje van de sluier: vooral iemands netwerk blijkt erg
belangrijk. Jellema: “Als je doel als ergotherapeut is om participatie mogelijk te maken, dan is de
sociale omgeving een belangrijke knop om aan te draaien.”
2021, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Taalbeheersing (Assen), vol. 43, iss. 2, (2021), pp. 207)“We agreed to….”: how do health care professionals account for their performance in reports?
For many health care professionals, reporting is a daily, necessary task. Reports play a key role in the accountability practice of the care provided, like quality assurance, evaluation, coordination and continuity of health care. However, to write an efficient report in the Electronic Client Dossier (ECD) is not an easy task for professionals. Research illuminates that health care reports do not meet the required quality level, stressing the importance to address writing skills of these professionals.
In this study, consisting of 50 health reports of two mental health care organizations, we explore accountability practices of health care providers in reports. The analysis demonstrates how professionals actively give accounts for their performance at two levels, namely (1) the interaction: accounts for the accomplishment of mutual understanding and the unfolding of the institutional conversation and (2) the care content: accounts for the directions of the health care process and/or future steps. These practices of ‘being accountable’ illuminate how the writing process of professionals is embedded in the institutional context of health care. Therefore, to improve the efficiency and quality of reports, it is crucial to train the strategic competence of professionals instead of just training writing skills.
Keywords
health care reports, accountability, writing skills, interaction, health care professional
2017, Article / Letter to editor (Allesoversport.nl, (2017))Jongvolwassenen bevinden zich in de periode van 18-35 jaar vaak in de drukste periode van hun leven. Waar ze voor hun 18e jaar vaak nog thuis woonden, wonen ze nu vaak op zichzelf en maken zij verschillende levensgebeurtenissen mee in deze fase. In deze periode is deze groep nog jong en actief. Genoeg energie om voldoende te sporten en bewegen zou je denken. Toch heeft het sporten en bewegen in deze drukke levensfase te lijden onder een aantal zaken.
2011, Article / Letter to editor (Onderwijs en Gezondheidszorg, iss. Volume 35, Number 4, (2011), pp. 19-23)De GGD Nijmegen heeft binnen haar diverse consultatiebureau-vestigingen cliëntbejegening vorm gegeven in een richtlijn, gebaseerd op de gespreksmethodiek van Muller (2001). De uitgangspunten daarvan vinden steun in de recente literatuur. Hoe door jeugdverpleegkundigen uitvoering wordt gegeven aan deze richtlijn is tegen het licht gehouden in het hier gerapporteerde praktijkonderzoek. In samenspraak met ouders zijn daartoe door consultatiebureau-professionals 27 criteria opgesteld. Op 12 daarvan scoort de uitvoering van de richtlijn op of boven de zelf gestelde 80%-norm. Bijvoorbeeld bij: ‘ Afname van de intervalanamnese met behulp van een checklist’. Een voorbeeld van een criterium waarop de onderzochte professionals de norm niet halen is ‘Checken bij ouders of alles begrepen is’. De uitkomsten van onze observatiestudie sluiten aan bij de actuele geluiden in de media over hoe ouders het bezoek aan het consultatiebureau ervaren. Tegelijkertijd laten ze zien hoe in samenspraak met ouders effectief kan worden gewerkt aan kwaliteitsverbetering van consultvoering.
2010, Article / Letter to editor (HAN Business Publications, iss. 5, (2010), pp. 9-22)Het streven naar duurzaamheid speelt momenteel een prominente rol in de samenleving. Dat is ook in de transportsector het geval. In dit artikel presenteren we, op basis van 40 respondenten, de resultaten van een enquête onder logistieke dienstverleners (LDV’s). Het doel van de enquête was te achterhalen hoe groot de rol is van duurzaamheid in de strategie van LDV’s en hoe zij het belang ervan weten te vertalen naar de praktijk. Deze enquête maakt deel uit van een promotieonderzoek naar de vraag of en hoe beslissingsondersteunende modellen (Decision Support Models of DSM’s) logistieke dienstverleners kunnen
helpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van hun duurzaamheidstrategie. Het artikel start met een beschrijving van dit hoofdonderzoek, en geeft aan het eind een doorkijkje van het ontwikkelperspectief er van.
2011, Article / Letter to editor (M. Lunenberg en J. Dengerink (Eds), Kennisbasis lerarenopleiders, vol. 2011, iss. 32, (2011))Eén van de meest complexe uitdagingen waarvoor leraren en lerarenopleiders in hun onderwijspraktijk staan is de vraag wanneer leerlingen c.q. studenten daadwerkelijk hebben geleerd. Om te kunnen vaststellen wanneer iemand heeft geleerd, is kennis over beoordelingsprocessen en aanpalende leertheorieën essentieel. Deze kennis kan het beste beschreven worden aan de hand van de volgende vijf vragen: 1) Waarom wordt beoordeeld? 2) Wat wordt beoordeeld? 3) Hoe wordt beoordeeld? 4) Wie beoordeelt? en 5) Wanneer wordt beoordeeld? Alvorens de vijf vragen worden beantwoord, zal het begrip beoordelen beknopt worden gedefinieerd en geplaatst in een historische context.
2011, Article / Letter to editor (Nieuwsbrief Vereniging Logistiek Management, vol. 2011, iss. Februari, (2011))“De Rotterdamse haven sloeg in 2010 11,1 procent meer om dan in 2009. Dat is 2,1 procent meer dan in het vorige recordjaar 2008” juicht het binnenvaartblad Schuttevaer in de eerste week van januari. “Duitsland importeerde in november vorig jaar voor 75,1 miljard euro aan producten in, 33,3 procent meer dan een jaar eerder. Dat is het hoogste niveau ooit!”, jubelt Nieuwsblad Transport. Fijn dat het beter gaat met de economie, denk ik dan, maar juichen we niet te hard?
2015, Article / Letter to editor (Burgemeestersblad, vol. 20, iss. juni 2015, (2015), pp. 4-6)Omstreden beslissingen zijn voor een burgemeester aan de orde van de dag. Huisvesting van ex-zedendelinquenten, de bouw van een van een moskee, de plaats van een opvangcentrum, het zijn voorbeelden die duidelijk maken hoe delicate kwesties de verhoudingen tussen burgers, gemeente en instellingen op scherp kunnen zetten. Hoe de leefwereld van burgers kan botsen met de systeemwereld van de rechtstaat. Harde standpunten, tegenstrijdige belangen en oplopende emoties krijgen een eigen dynamiek en voeren al snel de boventoon. Wat doe je dan? De ervaring leert dat irritaties toenemen zodra partijen het gevoel hebben dat hun opvattingen niet voldoende aan bod komen. Iedereen wil graag gehoord worden. Gebeurt dit onvoldoende dan gaan gesmoorde opvattingen ondergronds en vinden via informele netwerken, pers of sociale media wel een gehoor, waardoor een nog grotere dynamiek ontstaat met alle kans op vervorming en vaak ook verharding van uitlatingen.
2012, Article / Letter to editor (Maatwerk, vol. 2012, iss. 5, (2012), pp. 18-20)Vroeger was autonomie verbonden met sociale rechtvaardigheid: in emancipatiebewegingen streed men immers voor vrijheid en beschikkingsrecht. Nu lijken het twee verschillende waardensystemen van waaruit het sociaal werk een andere opdracht krijgt. Een groep studenten van de master Social Work pleit voor verbinding. ‘Juist het sociaal werk is noodzakelijk voor burgerkracht.’ Dit artikel is het voortvloeisel van een discussie tijdens een les over beroepshouding en ethiek van de masteropleiding Social Work aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
2018, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Lerarenopleiders, vol. 39, iss. 3, (2018), pp. 49-61)‘Samen in de school opleiden’ is een ingeburgerde praktijk in Nederlandse lerarenopleidingen. In het samenwerkingsverband Samen Opleiden in de regio Arnhem Nijmegen werken instituutsopleiders en schoolopleiders - samen met aanstaande leraren- aan opleiden, professionalisering én de pedagogisch-didactische schoolontwikkeling in opleidingsscholen. Dit vraagt van instituutsopleiders dat zij als ‘boundary crossers’ opereren op het snijvlak tussen de twee professionele werelden van opleidingsinstituut en opleidingsscholen. In deze nieuwe rol worden instituutsopleiders geacht samen met de schoolopleiders vraagarticulatie in het team rond ontwikkelthemas te begeleiden en hierin ruimte te bieden voor individuele ontwikkelvraagstukken van (aanstaande) leraren. Om Instituutsopleiders te ondersteunen in dit complexe begeleidingsproces van vraagarticulatie, is in 2016-2017 ‘het scenario voor de begeleiding van vraaggestuurd samenwerken’ geïntroduceerd als begeleidingsmethodiek. Flankerend onderzoek heeft verkend in welke mate werken met dit scenario ondersteuning biedt voor de rolopvatting en roluitvoer van instituutsopleiders als procesbegeleiders van vraagarticulatie in de opleidingsschool. De resultaten tonen dat het scenario een constructieve bijdrage kan leveren aan de procesbegeleiding van vraagarticulatie, en instituutsopleiders een referentiekader kan bieden om onderling de professionele dialoog over hun rol als boundary crossers aan te gaan.
2019, Article / Letter to editor (DISABILITY & SOCIETY, vol. 34, iss. 5, (2019), pp. 819-836)Exercising the right to vote at elections is frequently denied to people with disabilities. In this study, we examined the voting behaviour of individuals with physical or learning impairments and the barriers they encountered during the national elections in 2017 in the Netherlands. A survey design was chosen to allow large-scale questioning of both target groups. Over 90% of people with physical impairments voted and respondents found that voting was accessible. Voter turnout among people with learning impairments was much lower (46%). They experienced difficulty to prepare themselves and at the polling station. The Netherlands seems well on the way to achieving an inclusive environment for people with physical impairments. Recommendations are given about accessibility for all and for exploring alternative methods of voting such as proxy voting and tailoring information and procedures to the needs of people with learning impairments.
2010, Article / Letter to editor (Opleiding en Ontwikkeling, (2010))Tijden van economische crisis vragen om nieuwe, creatieve vormen van personeelsvoorziening. Hoe behouden we ervaren vakmensen? En tegelijkertijd: Hoe winnen we jonge mensen voor onze sector? Hoe ontwikkelen we vakmensen in crisistijd? STAN heeft een concept ontwikkeld dat oplossingen moet bieden voor deze vragen: de Talent Development Company.
2008, Article / Letter to editor (Medisch Contact, vol. 63, iss. 20, (2008), pp. 854-858)Snel inspelen op veranderingen in de vitale functies van patiënten, levert een hoop winst op. Minder sterfgevallen en ook minder blijvende schade. In het UMC St Radboud heeft men dit streven met een rapid response-systeem in praktijk gebracht.
2016, Article / Letter to editor (Logistiek & Transport Magazine, vol. 2016, iss. 5, (2016), pp. 22-23)Slimmer, schoner, sneller en stiller stadslogistiek in Zutphen. Dat zijn in het kort de doelstellingen bij de start van de stadsdistributie in deze historische stad. Aanvankelijk verliep de stadsdistributie hier moeizaam. Echter, de onderzoeken van het KennisDC Logistiek Gelderland door docent-onderzoekers Enide Bogers (38) en Henny Jordaan (62) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) zetten de stadsdistributie in Zutphen op het goede spoor. Er is een goede basis gelegd met de uitkomsten hiervan. In het artikel is uitgelegd welke voordelen er behaald kunnen worden met een andere vorm van stadsdistributie voor de bedrijven van Zutphen en de logistiek dienstverleners.
2009, Article / Letter to editor (Maatwerk: Vakblad voor maatschappelijk werk, vol. 2009, iss. 4, (2009), pp. 26-28)Om te weten wat cliënten willen, is het belangrijk daar onderzoek naar te doen. Het
lectoraat Lokale dienstverlening vanuit klantperspectief ontwikkelde samen met professionals
van welzijnsinstelling Tandem in Nijmegen een vraaganalyse-instrument.
2017, Article / Letter to editor (Journal of Social Intervention : Theory and Practice, vol. 26, iss. 2, (2017), pp. 4-26)Samenwerken met ervaringsdeskundigen neemt de laatste jaren, met name in de GGZ, een hoge vlucht. De positieve resultaten van de samenwerking met ervaringsdeskundigen in de GGZ hebben ertoe geleid dat er meer initiatieven komen in andere zorgsectoren, zo ook in de zorg aan mensen met een verstandelijke beperking. Samenwerking met ervaringsdeskundigen met een verstandelijke beperking vraagt in de dagelijkse praktijk om een structurele ondersteuning in de werkomgeving van de ervaringsdeskundige. Binnen de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking wordt deze ondersteuning vaak geboden door betaalde en vrijwillige coaches op de werkplek. In dit onderzoek staat de vraag centraal wat coaches nodig hebben aan kennis, vaardigheden en houdingsaspecten om ervaringsdeskundigen met een verstandelijke beperking te kunnen ondersteunen en met hen samen te werken. Ook wordt aandacht besteed aan het tot zijn recht komen van de ervaringsdeskundige in de samenwerkingsrelatie; wat geeft de samenwerking nu eigenlijk betekenis voor alle partijen? Voor een antwoord op deze vragen is door middel van (groeps) interviews in eerste instantie het perspectief van ervaringsdeskundigen met een lichte verstandelijke beperking zelf betrokken, maar ook coaches, docenten en onderzoekers die samenwerken met ervaringsdeskundigen komen aan het woord. In de gangbare basisprincipes van coaching ligt een sterke nadruk op verantwoordelijkheid, zelfsturing en reflectie die een coach van de gecoachte vraagt. Dit onderzoek heeft aangetoond dat deze uitgangspunten niet voldoende tegemoet komen aan het specifieke van coachen van ervaringsdeskundigen met een lichte verstandelijke beperking.
2010, Article / Letter to editor (Magazine Bert Hellinger Instituut, vol. 2010, (2010), pp. 18-20)Het lectoraat innovatie van leren in organisaties aan de HAN bestaat uit een kerngroep van professionals met verschillende achtergronden. Wij richten ons in brede zin op de ontwikkeling van mens en organisatie. Hierin experimenteren wij met systemische werkvormen in het onderwijs, organisatieadvies, coaching en onderzoek. In dit artikel wil ik een toepassing beschrijven die het een en ander combineert: kleinschalige innovatiegroepen. Wij noemen deze innovatiegroepen ‘Vonken van vernieuwing’1. Het voorbeeld dat ik in dit artikel uitwerk speelt op een instituut dat toekomstige leraren opleidt.
2015, Article / Letter to editor (Het Ondernemersbelang, vol. 2015, iss. 5, (2015), pp. 8-11)Vitaal leiderschap is een leiderschapsstijl waarbij de vitaliteit en positieve gezondheid van de werknemers wordt bevorderd en behouden. Ondernemer en leidinggevende dienen ervoor te waken dat medewerkers op de juiste plek zitten en plezier hebben en houden in hun werk. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, meent Chiel van Kollenburg. De werkgever moet écht in gesprek met de werknemers. Vragen stellen over gezondheid, leefstijl maar ook dromen en geluk. Op die manier worden de intrinsieke drijfveren van werknemers zichtbaar en kunnen ze op de juiste plek voor zichzelf én voor de organisatie worden ingezet. Vragen over gezondheid, dromen en geluk betekenen ook dat wordt nagedacht over loopbaanwensen. Waar ziet de werknemer zichzelf over tien jaar het beste tot zijn recht komen en kan hij het werk volhouden met zijn huidige fysieke en geestelijke gezondheid?