2012, Part of book or chapter of book (, pp. 9-27)In allerlei wetenschappen is het ‘veralgemeend darwinisme’ inmiddels een overkoepelend paradigma waarmee verschillende disciplines met elkaar communiceren. In de sociale wetenschappen blijft de darwinistische evolutionaire theorie echter een bijna onbeduidende minderheidsstroming. Een verkenning van zowel de mogelijke bijdrage van deze theorie aan de bedrijfskunde als enkele traditionele vooroordelen ertegen en de meer simplistische benaderingen die het zicht op de echte waarde ervan kunnen vertroebelen.
2017, Article / Letter to editor (Praxis Sprache, iss. 3, (2017), pp. 133)Das Ziel dieser Studie ist es, das SSPA auf Menschen mit hochfunktionellem Autismus, dem AS, in Deutschland zu übertragen. Dazu wird das SSPA erst kritisch in Bezug auf die Erfassung von pragmatischen Fähigkeiten diskutiert um danach in einer vergleichenden Studie die pragmatischen Fähigkeiten von 20 deutschen Jugendlichen und Erwachsenen mit und ohne AS zu erfassen. Auch könnten die Daten als erste Grundlage zur kritischen Beurteilung des SSPAs dienen, dieses als potenzielles Coaching- und erapieinstrument einzusetzen, um Menschen mit AS auf die für sie schwierig empfundenen kommunikativen Situationen im Alltag (z. B. Familie, Freunde, Studium oder Arbeit) vorzubereiten, zu begleiten oder dies im Nachhinein zu evaluieren. Methode
2018, Article / Letter to editor (Marketing Rendement, iss. 1, (2018), pp. 4-5)Klanten uiten op social media steeds vaker hun ongenoegen over de diensten of producten die bedrijven aanbieden. Het effect op de reputatie van uw organisatie kan desastreus zijn, zeker wanneer u niet, of op de verkeerde manier, reageert. Tegelijkertijd kan één positieve recensie van een klant op een sociaal medium, zoals bijvoorbeeld een reviewsite, direct leiden tot een stijgende verkoop van de dienst of het product waar de recensie over gaat.
2010, Article / Letter to editor (Ntor : Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, vol. 2010, iss. 22, (2010), pp. 199-217)Tijdens het plenaire debat over het wetsvoorstel Wijziging van de WEB, WSF 2000, WTOS en LCW in verband met de regeling in de WEB van een minimumomvang van het in instellingstijd verzorgde onderwijsprogramma (TK 2006-2007, nr. 31048), is door staatssecretaris van Bijsterveldt een beleidsevaluatie van de 850-urennorm toegezegd aan de Tweede Kamer. Het doel van de evaluatie is het beoordelen van de doeltreffendheid, de doelmatigheid en de effecten van de urennorm van minimaal 850 uren in de praktijk van het mbo (bol voltijd) en de verkenning van eventuele alternatieven. In dit artikel presenteren we de voornaamste resultaten van deze betreffende evaluatie.
2012, Article / Letter to editor (Facility Management Magazine, (2012), pp. 28-30)Hogescholen zijn de laatste jaren flink bezig met de ontwikkeling van gebouwen, met de nodige investeringen. In rap tempo worden er ultramoderne gebouwen neergezet of worden oude gebouwen gerenoveerd. Natuurlijk zijn deze ontwikkelingen in eerste instantie gericht op het nog beter ondersteunen van het primaire proces: het aanbieden van onderwijs. Maar wat is de invloed van deze gebouwen op de keuze van een potentiële student voor een hogeschool? Dit artikel geeft op deze vraag een antwoord.
2011, Part of book or chapter of book (, pp. 147-160)In verreweg de meeste gevallen komt een verzekeringsovereenkomst tot stand na aanvaarding door de verzekeraar van het door de verzekeringnemer ingevulde en ondertekende vragenformulier. Dit vragenformulier vormt dan ook de grondslag van de verzekeringsovereenkomst, immers op basis van de door de verzekeringnemer gegeven antwoorden beslist de verzekeraar niet alleen óf hij het aangeboden risico accepteert, maar ook welke premie daarbij hoort en welke, eventuele, uitsluitingen moeten worden toegepast. Het is dus van groot belang dat verzekeringnemers dit vragenformulier duidelijk en naar waarheid invullen. De wetgever heeft dan ook in artikel 7:928 lid 1 BW bepaald dat verzekeringnemers verplicht zijn om vóór het sluiten van een verzekeringsovereenkomst aan een verzekeraar alle feiten mee te delen die hij kent of behoort te kennen en waarvan hij weet of behoort te begrijpen dat ze van belang zijn of kunnen zijn voor de beoordeling van het risico door die verzekeraar. Deze zogenoemde voorcontractuele mededelingsplicht strekt zich uit over zowel de materiële, als de morele feiten.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 75-79)In de praktijk van de bij De Borg, VOBC en Landelijk Kenniscentrum LVB aangesloten instellingen is een basis gelegd voor een gespecialiseerd behandelaanbod. In dit kader werken zij sinds 2008 in het consortium Coping LVB nauw samen met de universiteiten van Utrecht en Tilburg. De uitkomsten van dit consortium waren onderdeel van dit derde congres ‘Met het oog op behandeling’. Daarnaast waren er inleidingen en workshops over onderzoeksresultaten uit de brede kring van onderzoekers en instellingen voor behandeling en begeleiding van mensen met een licht verstandelijke beperking en gedragsproblematiek. In het congres ‘Met het oog op behandeling 3’ lag het accent op het delen van de meest recente kennis op het gebied van diagnostiek en behandeling van LVB-problematiek. In het ochtendprogramma betrof dit een overzicht van wetenschappelijk onderzoek in de LVB-zorg. In het middaggedeelte vonden in 2 workshoprondes presentaties plaats over onderzoek naar diagnostiek en interventies dat uitgevoerd is in de praktijk van instellingen die aangesloten zijn bij De Borg, VOBC en Landelijk Kenniscentrum LVB. Hierbij kunt u o.a. denken aan; motiverende gespreksvoering, Triple C en MST-LVB.
2009, Article / Letter to editor (Opleiding en Ontwikkeling, (2009))‘Een buitengewone campagne, inspirerend, effectief en vernieuwend. Communicatie met emotie.’ Zo oordeelde de jury van de Galjaardprijs over ‘de Buitenwereld’ van UWV. De Buitenwereld was echter veel meer dan een communicatieproject. Alle reden om deze dag eens beter te bekijken; dit keer vanuit HRD-perspectief.
2018, Part of book or chapter of book (, pp. 67-84)Om de vraag te beantwoorden wat de capabilitybenadering het sociale domein te bieden heeft, kijken we naar de bruikbaarheid van de capabilitybenadering voor het brede werkveld van welzijn, samenleven en zorg. Aandachtsgebieden van de capabilitybenadering die bruikbaar zijn voor het werkveld zijn: (1) sterke relatie tussen individu en omgeving; (2) integrale benadering van menselijk functioneren; (3) nadruk op keuzemogelijkheden; en (4) de aandacht voor structurele patronen van sociale ongelijkheid. We bekijken het ook andersom: sociaalwerkpraktijken sluiten op verschillende manieren aan bij de capabilitybenadering. Zij proberen positieve vrijheid van individuen te faciliteren, werken aan thema’s als armoede, ongelijkheid en eenzaamheid, en maken veel gebruik van krachtgerichte benaderingen. Daarin staat het sociaal werk echter niet alleen. Het conceptueel kader dat de capabilitybenadering het sociale domein biedt staat een kritische blik toe op sociaal werk als middel naast andere disciplines waarin individuele kwaliteit van leven centraal staat.
2011, Part of book or chapter of book (, pp. 49-60)In het kennisdomein van marketing en sales wordt zowel in de literatuur als in de praktijk nog te weinig nagedacht en gehandeld vanuit een integraal verbeterperspectief voor de hele commerciële waardeketen en de samenstellende onderdelen daarvan. Het ontbreekt nog te vaak aan het inzicht in het geheel en aan de wil om verbeterprocessen in deze op gang te brengen. Het onderstaande artikel wil aan beide een bijdrage leveren door de commerciële waardeketen met al haar tools en drivers als verbetercyclus neer te zetten. Zowel studenten als professionals kunnen er hun voordeel mee doen.
2015, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Taalbeheersing (Groningen), vol. 37, iss. 2, (2015), pp. 217-239)The communicative competent professional from a managerial perspective. A qualitative exploration is input for curriculum development. Research indicates that the communicative performance of starting professionals
does not always match managers' expectations, although managers rate communication as important for their professional success. lnstitutes of higher education have the task of designing educational programmes that prepare students to meet the professional challenges concerning their communication. This article explores what managers themselves define as good professional communication. Their practical definitions of communicative competence were investigated through 44 semi-structured interviews in four professional business contexts (accountancy, communication, legal, and logistics). The research focused on the communicative competence of starting professionals and revealed (1) that communication is inextricably bound with the start¡ng professionals' work, (2) what specific genres starting professionals
use, (3) that the quality requirements managers impose concern both text craftsmanship and contextual awareness and, (4) that managers rate communicative competence as important for organisations and starting professionals themselves. This implies that professional communication should play a prominent role in the curriculum with more focus on strategic communication awareness in relation to professional practically-oriented tasks. This will prepare students more effectively to meet managers' expectations regarding communication.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 31-50)Onderzoek naar competenties in het algemeen en naar de benodigde competenties voor ondernemers in het bijzonder is volop in beweging. Onderzoek in het verleden heeft vanuit verschillende invalshoeken en met verschillende doeleinden plaatsgevonden en is daarom veelal niet generaliseerbaar. Daarom worden meerdere theorieën onderscheiden. Het onderzoek naar competenties is met een start in de 90-er jaren nog relatief nieuw en is international georiënteerd. Het onderzoek kan branchegericht zijn (denk aan de gezondheidszorg), het kan van toepassing zijn op het onderwijs (competentiegericht onderwijs), relaties hebben met human resource management (aanstellen van personeel), maar ook gericht zijn op ondernemen. De vraag die dan opgeroepen wordt, luidt: welke competenties zijn van belang voor succesvol ondernemen? Hier is veel onderzoek naar gedaan, maar de uitkomsten zijn (helaas) niet eenduidig. Op zich geen vreemde uitkomst, omdat culturen, nationaliteiten, branches en levenscycli dwars door dit soort onderzoeken heen lopen (zie literatuuroverzicht hierna). Om te laten zien waar we nu staan als het gaat om ondernemerschap, onderzoeken we voornoemde vraagstelling.
2017, Part of book or chapter of book (, pp. 83-94)Het inrichten van landelijke expertise- of kenniscentra wordt vaak genoemd als middel om het praktijkgericht onderwijsonderzoek in de lerarenopleidingen van hogescholen te versterken en meer te positioneren, zichtbaarder te maken (Kaldewaij & Slotman, 2016; Vereniging Hogescholen, 2015). Het gevaar van dergelijke centra is dat er te veel nadruk wordt gelegd op slechts één van de kerntaken van lectoraten in het hbo en de andere twee veronachtzaamd worden. Als Netwerk Lectoren Lerarenopleidingen pleiten we daarom voor het inrichten van netwerken waarin optimaal en in samenhang aan alle kerntaken kan worden gewerkt. In dit hoofdstuk gaan we eerst in op de drievoudige taakstelling van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Bij hun aanstelling kregen lectoren de opdracht bij te dragen aan 1) de verdere ontwikkeling en professionalisering van de lerarenopleidingen, 2) de innovatie van de onderwijspraktijk/het werkveld (primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs) en 3) de ontwikkeling van kennis. We beschrijven de opbrengsten van de afgelopen vijftien jaar, die niet verloren Mogen gaan. Vervolgens bespreken we hoe dit praktijkgericht onderzoek nog sterker kan. Wat vraagt dit van lectoren c.q. lectoraten en hun partners en welke organisatievormen passen daarbij? We benoemen richtinggevende criteria die kunnen bijdragen aan de vormgeving en versterking van netwerken waarin praktijkgericht onderzoek, lerarenopleidingen en het onderwijswerkveld samenkomen en zichtbaar zijn.
2018, Part of book or chapter of book (Boei, F.; Willemse, M. (ed.), Kennisbasis voor lerarenopleiders, katern 5: Onderzoek in de lerarenopleidingen, pp. 81-92)
2009, Part of book or chapter of book (, pp. 197-203)Intensive care-geneeskunde maakt de laatste jaren een stormachtige ontwikkeling door. Steeds meer mensen komen er in hun dagelijkse werk mee in aanraking en daardoor ontstaat er een groeiende behoefte aan literatuur over dit onderwerp. Technische, maar met name ook praktijkgerichte literatuur. Venticare geeft onder de naam Capita Selecta ieder jaar een interessante verzameling artikelen uit op het gebied van de intensive care-geneeskunde. Alle artikelen zijn geschreven door deskundigen uit het vakgebied. De nadruk ligt op de praktische toepasbaarheid van de beschreven stof.
2011, Article / Letter to editor (Wetenschappelijk Tijdschrift voor Ergotherapie, vol. 2012, iss. 4, (2011), pp. 38-48)Depressie komt vaak voor na een beroerte en algemeen wordt aangenomen dat dit van grote invloed is op de behandelmogelijkheden en -resultaten. Het is een onafhankelijke determinant voor de prognose van herstel van ADL-vaardigheid. Aangezien paramedici en verpleegkundigen, door het intensieve contact, vaak als eersten stemmingsveranderingen signaleren is de beschikbaarheid van een adequaat screeningsinstrument van waarde voor het revalidatieproces. De Geriatric Depression Scale-15 (GDS-15) is, als meest bekend instrument in de verpleeghuissetting, een van de mogelijke instrumenten om de signalen van depressie te kunnen objectiveren.
2012, Article / Letter to editor (Senior, vol. 2012, iss. 3, (2012), pp. 10-11)Met voor de komende decennia enerzijds de vergrijzing anderzijds de krimp voor ogen proberen gemeenten, woningbouwverenigingen en zorginstellingen de juiste combinaties voor hun levensloopbestendige bestaande en nieuwe wijken te maken ten aanzien van wonen, zorg en service. De juiste combinaties, maar ook de juiste duurzame keuzes: welke woningen aan te passen en welke te slopen; waar kan een buurt met positionering van een extra voorziening het juiste welzijns- of zorgniveau bereiken? En…, waar dienen we, tot voor kort ongebruikelijke, krimpscenario’s te hanteren? De overheid als voorschrijvende partij heeft zich bovendien daarvan teruggetrokken, keuzes en de financiële verantwoording daarvan worden aan de markt overgelaten.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 51-64)Hoe kunnen we inhoudelijke kennis, ketenbewustzijn en soft skills op een laagdrempelige, hoog-kwalitatieve wijze aan de zorgprofessionals aanbieden? Dat was de vraag die de HAN gesteld is door zorgprofessionals naar aanleiding van onvoldoende afstemming in de zorgketen. De literatuur liet zien dat een serious game een zeer geschikte vorm is om aan deze vraag tegemoet te komen. De HAN ontwikkelde de HAN-zorggame, die als doel heeft naast kennis en vaardigheden vooral het ketenbewustzijn te trainen. De sterk verbeterende spelresultaten tijdens het spel en de evaluatie onder deelnemers achteraf lieten zien dat dat doel bereikt is. Naast het trainen van zorgprofessionals kan de game ook ingezet worden als effectief leermiddel op het gebied van procesverbetering in het hoger onderwijs voor studenten bedrijfskunde, logistiek, verpleegkunde, etc.
2007, Article / Letter to editor (Kritiek, vol. 25, iss. 1, (2007), pp. 3-9)Endotracheaal uitzuigen is een noodzakelijke en risicovolle interventie om secreet uit bronchi en trachea te verwijderen. Dit verbetert de gasuitwisseling en voorkomt een beademingsgerelateerde luchtweginfectie of Ventilator Associated Pneumonia (VAP).
2012, Article / Letter to editor (Wetenschappelijk Tijdschrift voor Ergotherapie, vol. 5, iss. 4, (2012), pp. 53-58)De herziene ergotherapierichtlijn CVA (Cerebraal Vasculair Accident) is volop in ontwikkeling en wordt in maart 2013 gepresenteerd. De herziene richtlijn is vanzelfsprekend nóg meer evidence-based, cliëntgecentreerd, op het handelen gericht en in de context gesitueerd. Deze column heeft een informatief karakter en geeft een voorproefje van de vernieuwingen die in de herziene ergotherapierichtlijn CVA worden opgenomen. Deze herzieningen sluiten aan bij de Zorgstandaard CVA/TIA die in november 2012 gepresenteerd is aan het werkveld (1). In de zorgstandaard wordt beschreven wat zorgverleners, cliënten en familie mogen verwachten van de zorg aan CVA-cliënten in alle fases van zorg na het CVA en dit is gebaseerd op de wensen en verwachtingen van cliënten en hun naasten. Ontwikkelingen waar de ergotherapierichtlijn CVA naadloos bij aansluit zijn de wens dat zorg goed aansluit op het functioneren thuis en het hebben van meer regie door cliënten en naasten tijdens het zorgproces.
2009, Article / Letter to editor (Holland Management Review & Belgium Management Review, vol. 2009, iss. 124, (2009), pp. 40-46)Hoe kunnen managers de kansen op succesvolle innovatie vergroten? Voor het antwoord op die vraag zijn de auteurs te rade gegaan bij een twintigtal Nederlandse ondernemingen en organisaties die bekend zijn door hun herhaalde successen op het terrein van innovatie; ondernemingen die kennelijk een succesvolle innovatieroutine hebben weten op te bouwen. Achter die innovatieroutine ontdekten ze tien disciplines waarin deze bedrijven en organisaties uitblinken. Dat levert het concept op van de innovatietienkamp: tien heel verschillende disciplines of beleidsterreinen waarop ondernemingen hoog moeten scoren om blijvend succesvol te innoveren. Aan managers de taak om ervoor te zorgen dat hun onderneming op alle disciplines hoog scoort, want één slecht resultaat kost het kampioenschap.
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 39-44)In het autoverkeer zijn files en vertragingen aan de orde van de dag. De tijd dat mensen de file als een welkome attractie beschouwden en er eens rustig naar gingen kijken, ligt inmiddels ruim een halve eeuw achter ons. Files zorgen onder meer voor tijdverlies en milieubelasting. In het kader daarvan is de TU Delft het onderzoeksprogramma AMICI gestart. AMICI is een NWO/VeV-onderzoeksprogramma. De afkorting staat voor Advanced Multi-agent Information and Control for Integrated multi-class traffic networks. Het onderzoeksprogramma richt zich op de ontwikkeling van een innovatieve regeltechniek specifiek geschikt voor de gecoördineerde controle van heterogene verkeersstromen. Een van de onderzoeken binnen AMICI leidde in 2009 tot een promotie. Dit artikel geeft een kort overzicht van de aanpak en uitkomsten van dit onderzoek. Voor een volledig overzicht wordt naar het betreffende proefschrift verwezen: Bogers, 2009.
2010, Article / Letter to editor (Veerkracht. een Tijdschrift voor Leraren en Opleiders Primair Onderwijs, vol. 7, iss. 2, (2010), pp. 4-9)Er zitten relatief weinig jongens op de Pabowaardoor er uiteindelijk maar een gering aantal mannen als leraar werkt in het primair onderwijs. Dat lijkt - zeker als we ook alle berichtgeving daarover in de publiekspers moeten geloven - een groot probleem.
2016, Article / Letter to editor (Veerkracht, vol. 13, iss. 1, (2016), pp. 38-39)Ben je een lerarenopleider? De kans is groot dat je behoort tot de beroepsgroep van lerarenopleiders. Iedereen die studenten opleidt tot leraar of nascholing van leraren verzorgt, is een lerarenopleider, ongeacht of dit nu op een school of een lerarenopleiding plaatsvindt. Als je op een basisschool werkt en als taak hebt om studenten van de KPZ te begeleiden, dan ben je dus niet alleen een leraar, maar ook een lerarenopleider. Voor al deze verschillende lerarenopleiders is door de Vereniging Lerarenopleiders Nederland (VELON ) een kennisbasis ontwikkeld. In dit artikel vertellen we hier meer over.
2012, Article / Letter to editor (Pip: Pedagogiek in Praktijk, vol. 2012, iss. 70, (2012), pp. 40-43)Het opdoen van ervaringen in de echte wereld stelt vmbo-leerlingen in staat persoonlijke betekenis te geven aan het leren. Voor een school de kunst buitenschoolse ervaringen te verbinden met het schoolcurriculum. In een praktijkonderzoek onderzochten we hoe we het buitenschoolse leven van vmbo-leerlingen kunnen verbinden aan het leren in de school.
2011, Article / Letter to editor (Supervisie en Coaching, vol. 28, iss. 4, (2011), pp. 167-187)Wat levert de toepassing van de kleurenbenadering van De Caluwé en Vermaak op, als we deze toepassen op supervisie als veranderstrategie? Mogen supervisoren een favoriete kleur hebben? Of moet een supervisor van alle kleurenmarkten thuis zijn?
2011, Article / Letter to editor (Gids voor Personeelsmanagement, vol. 2011, iss. 9, (2011), pp. 42-43)HRM heeft zich ontwikkeld to een volwaardige discipline met eigen opleidingen, vakbalden en wetenschappelijke tijdschriften. Onder de noemer van HRM gaat een groeiende internationale gemeenschap van onderzoekers schuil die dagelijks bezig is met het bestuderen van diverse aspecten van personeelsmanagement. Er wordt hierbij vooral gekeken naar het effect van HRM op het uiteindelijke bedrijfsresultaat van verschillende organisaties. Hoewel de gecombineerde resultaten een positieve reactive tussen HRM en prestaties laten zien, is er echter nog veel onduidelijk.
2013, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Begeleidingskunde, vol. 2, iss. 2, (2013), pp. 10-16)Anke Brockmöller (1978), lid van de onlangs opgerichte redactieraad van dit tijdschrift, rondde haar studie sociale psychologie af met een scriptie over maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Aansluitend had ze een onderzoeksfunctie aan de universiteit, maar al snel stapte ze over naar het bedrijfsleven, om aan de slag te gaan als projectmanager bij een jonge onderneming. Daar zette zij een project op waarbij jonge mensen via meester-gezelrelaties gekoppeld werden aan aansprekende figuren uit het bedrijfsleven, met als doel talentontwikkeling tot stand te brengen.
2009, Part of book or chapter of book (, pp. 21-30)Hoe houd je als bedrijf een perfecte aansluiting bij wat de klant wil? En hoe zorg je tegelijkertijd dat je volledige controle hebt over de productie en dienstverlening, zodat daar precies datgene kan gebeuren wat nodig is? Dat is in een notendop het probleem waar een klantgericht bedrijf voor staat. Hoe veranderlijker de afnemersmarkt is, hoe sterker dit speelt. En dan is de hamvraag, hoe los je dit probleem op?
2014, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Lerarenopleiders, vol. 35, iss. 2, (2014), pp. 35-44)Onderzoek doen en leraren opleiden die hun eigen beroepspraktijk onderzoekend kunnen vernieuwen is een relatief nieuwe taak voor lerarenopleiders binnen de hogescholen in Nederland en Vlaanderen. Internationaal hebben zich eerder vergelijkbare ontwikkelingen voortgedaan. Hieruit zijn drie thema’s te destilleren die ook voor de Nederlandse en Vlaamse context relevant zijn, namelijk de positionering van de lerarenopleidingen in het bestel van het hoger onderwijs, de veranderende rol en taken van de lerarenopleider en de verschuivingen in de onderzoeksopvatting. In dit artikel schetsen we kort het waarom van de nieuwe ontwikkelingen en zullen we verder ingaan op de drie thema’s. Op basis hiervan zal een aantal gemeenschappelijke aandachtspunten bij de implementatie van de onderzoeksfunctie worden beschreven. Deze aandachtspunten zijn: (1) aandacht voor discussie over de definitie van onderzoek en de rolopvatting van de opleiders, (2) aandacht voor de professionele ontwikkeling en de ruimte om onderzoek uit te proberen en (3) het creëren van de juiste randvoorwaarden.
2009, Article / Letter to editor (TVZ : verpleegkunde in praktijk en wetenschap, vol. 2009, iss. 11/12, (2009), pp. 20-21)Een aantal HBO-V-studenten wil na hun afstuderen binnen de hoogcomplexe acute zorg aan de slag. Dat dit tot de mogelijkheden behoort, blijkt uit de ervaringen met de minor High Care aan de HBO-V van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
2010, Book (monograph) Ict invoeren in scholen is een gecompliceerd proces, zeker als scholen op grote schaal digitale leermiddelen gaan ontwikkelen en inzetten. Een van de lastigste problemen hierbij is dat van de kosten en baten: wat kost de invoering van digitaal leermateriaal en wat levert het op? Hierbij gaat het niet alleen om materiële kosten (bijvoorbeeld voor de aanschaf van laptops) en materiële baten (bijvoorbeeld besparingen), maar ook om immateriële kosten (bijvoorbeeld werkdruk) en immateriële baten (bijvoorbeeld aantrekkelijker onderwijs). Maar hoe bereken je die? En kunnen scholen dat eigenlijk wel zelf? Inzicht in kosten en baten is ontzettend belangrijk voor het voeren van beleid. Veel scholen beseffen dat wel, maar het proces komt traag en moeizaam op gang en over het ‘hoe’ bestaat zeker geen communis opinio. Waarom is dit zo en wat doen we eraan?