2021, Article / Letter to editor (Quality & Quantity, (2021))In educational, social or organizational studies, open-ended concept maps are used as an instrument to collect data about and analyze individuals’ conceptual knowledge. Openended concept map studies devoted to knowledge and learning apply a variety of methods of analysis. This literature review systematically summarizes the various ways in which open-ended concept maps have been applied in previous studies of knowledge and learning. This paper describes three major aspects of these studies: what methods of analysis were used, what concept map characteristics were considered, and what conclusions about individuals’ knowledge or understanding were drawn. Twenty-fve studies that used open-ended concept maps as a research instrument were found eligible for inclusion. In addition, the paper examines associations between the three aspects of the studies and provides guidelines for methodological coherence in the process of such analysis. This review underscores the importance of expatiating on choices made concerning these aspects. The transparency provided by this method of working will contribute to the imitable application of open-ended concept maps as a research tool and foster more informed choices in future open-ended concept map studies.”
2016, Article / Letter to editor (Zorg Primair : Vakblad voor het Primair en Speciaal Onderwijs, iss. 5, (2016))Voor vrijwel alle scholen is het recht doen aan verschillen tussen leerlingen een speerpunt in het strategisch beleid. De inzet van technologie is hierbij onmisbaar en biedt voortdurend nieuwe mogelijkheden, zowel in termen van data en feedback ten behoeve van het reguleren van leerprocessen, als voor de interactie met leerstof en voor de realisatie van een rijke, sociale leeromgeving. Wat betekent dat eigenlijk in de praktijk? Hoe ziet het onderwijs er dan uit? Hoe ver willen we vanuit onze visie gaan? Weten we wat werkt en voor welk doel? Wat vraagt dat van de leerlingen, de leraren en de organisatie? De schoolleider is in dit proces van grote betekenis.
2016, External research report Onderwijs dat recht doet aan verschillen vraagt om een goede diagnose van de onderwijsbehoeften van individuele leerlingen en afstemming van didactiek, pedagogiek, curriculum en de leeromgeving. De inzet van technologie is onmisbaar voor het realiseren van gepersonaliseerd leren. Er is echter nog schaars bewijs voor de opbrengst van ict-gebruik voor gepersonaliseerd leren. Eén van de oorzaken is dat ict onvoldoende is ingebed in het onderwijsconcept van de school. Het realiseren van gepersonaliseerd leren met ict vraagt juist om een nieuwe werkwijze en om alignment tussen het onderwijsconcept, de uitwerking daarvan in de klas (microniveau) en de organisatie van dat onderwijs in de school (mesoniveau). In deze publicatie wordt het begrip “personaliseren van leren” en de invulling hiervan nader beschreven.
2016, External research report Het onderwijs staat voor de uitdaging jonge mensen voor te bereiden op een toekomst in een wereld van digitalisering en medialisering. Ict-geletterdheid is hierbij van groot belang. De diversiteit in het onderwijs neemt toe, scholen moeten maatwerk realiseren. Ict is nodig om in te spelen op de verschillen in talenten en ontwikkelingsbehoeften van lerenden. Dit vraagt om competente leraren en lerarenopleiders die technologie in kunnen zetten voor leren en lesgeven met ict. Ook van leidinggevenden worden specifieke competenties gevraagd. Hiervoor is professionalisering nodig.Het iXperium/CoE ontwikkelde de iX-box, de professio naliseringstoolkit voor Leren en lesgeven met ict. De toolkit
bevat diverse instrumenten waarmee leraren, leraren in opleiding, lerarenopleiders en leidinggevenden hun competenties en vaardigheden op het gebied van leren en lesgeven met ict kunnen ontwikkelen.
2015, External research report Veranderingen in de samenleving zoals mondialisering, globalisering en technologische ontwikkelingen
stellen andere, hogere eisen aan de toekomstige generatie (o.a. Ministerie van OCW, 2015; Onderwijsraad,
2014). Het onderwijs heeft tot taak leerlingen hierop voor te bereiden en hen toe te rusten met
21ste-eeuwse competenties. Ict-geletterdheid is één van deze competenties. Deze competentie is nodig
voor een leven lang leren. Dat wil zeggen, voor actief burgerschap, deelname aan het sociale verkeer en
inzetbaarheid op de arbeidsmarkt in een kennismaatschappij (European Commission, 2012).
Onderwijsorganisaties staan voor de uitdaging na te denken over de manier waarop het leren plaats
moet vinden in het licht van de 21ste eeuw. Ze zullen moeten inspelen op technologische ontwikkelingen
en de consequenties hiervan voor het onderwijs. Hierdoor zal een school continu bezig moeten zijn
met innovatie en ontwikkeling ten behoeve van de kwaliteit en actualiteit van onderwijzen en leren. De
schoolleider speelt hierin een cruciale rol (Fullan, 2001). Hij heeft een spilfunctie in het op gang brengen
en houden van schoolontwikkeling (Dinham, 2005; Fullan, 2003) en van het leren op alle niveaus in de
school (Andersen & Kruger, 2012). De schoolleider heeft namelijk zicht op specifieke schoolfactoren,
zoals teamsamenstelling en het onderwijsconcept, en kan schakelen tussen micro- en mesoniveau
(Tondeur, Van Keer, Van Braak, & Valcke, 2008). Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de schoolleider
de kwaliteit van de lessen sterk beïnvloedt (Robinson, Lloyd, & Rowe, 2008).
2014, External research report Maatschappelijke ontwikkelingen stellen scholen en leraren voor nieuwe uitdagingen. Het onderwijs
wordt geconfronteerd met de uitdaging om jongeren voor te bereiden op een snel veranderende
samenleving die nieuwe en hogere eisen aan deelname stelt dan voorheen. Ict-geletterdheid is de
onderlegger voor de competenties die de 21ste-eeuwse samenleving vraagt. Tegelijkertijd neemt de
diversiteit in het onderwijs steeds verder toe en wordt een beroep gedaan op het onderwijs om maatwerk
te realiseren in flexibele onderwijstrajecten. Inzet van ict is onmisbaar voor het bieden van het benodigde
maatwerk, maar blijft nog sterk onderbenut. Deze maatschappelijke en onderwijskundige ontwikkelingen
vragen om een andere organisatie van het onderwijs, een andere, complexere rol van de leraar en vragen
ook van leraren en hun opleiders andere competenties.
2014, External research report De basis voor de professionaliseringsaanpak die in dit document wordt beschreven, is het
lerarenopleidersprofiel voor leren en lesgeven met ict. Hierin staan de benodigde vaardigheden,
attitudes en competenties waarover lerarenopleiders moeten beschikken om studenten op te leiden tot
startbekwame leraren op het gebied van leren en lesgeven met ict.
Het opleidersprofiel is gebaseerd op de eindkwalificaties voor startbekwame leraren zoals
ontwikkeld door het iXperium/CoE. Tevens is gekeken naar de rol die een lerarenopleider heeft. In de
beroepsstandaard voor lerarenopleiders (VELON, 2012) wordt aangegeven dat lerarenopleiders in hun
onderwijs een drieslag moeten maken. Zij moeten een verbinding leggen tussen het leren van leerlingen,
het leren van aanstaande leraren en het eigen leren. Murray gebruikt daarvoor de termen eerste- en
tweede-orde-onderwijzen (Murray & Male, 2005). Eerste-orde-leraren werken met leerlingen, tweedeorde-
leraren werken met (aanstaande) leraren die met leerlingen gaan werken. Per niveau is er in het
profiel een onderscheid gemaakt in wat lerarenopleiders moeten kunnen en kennen om studenten op te
leiden tot startbekwame leraren die kunnen leren en lesgeven met ict.
2014, External research report Maatschappelijke ontwikkelingen stellen scholen en leraren voor nieuwe uitdagingen. Het onderwijs wordt geconfronteerd met de uitdaging om jongeren voor te bereiden op een snel veranderende samenleving die nieuwe en hogere eisen aan deelname stelt dan voorheen. Ict-geletterdheid is de onderlegger voor de competenties die de 21ste-eeuwse samenleving vraagt. Tegelijkertijd neemt de diversiteit in het onderwijs steeds verder toe en wordt een beroep gedaan op het onderwijs om maatwerk te realiseren in flexibele onderwijstrajecten. Inzet van ict is onmisbaar voor het bieden van het benodigde maatwerk, maar blijft nog sterk onderbenut. Deze maatschappelijke en onderwijskundige ontwikkelingen vragen om een andere organisatie van het onderwijs, een andere, complexere rol van de leraar en vragen ook andere competenties van leraren en hun opleiders.