2013, Part of book or chapter of book (, pp. 51-62)There are current pressures to seek innovative solutions to problems associated with environmental sustainability, and in this context, it is likely that SMEs will have to collaborate with a wider variety of specialist partners. In 2009 three Dutch Universities joined with an Australian and Swedish University to compare their experience in this context, and planned a research project to address potential barriers and opportunities. One of the project goals was to implement techniques to foster effective collaboration in joint innovation projects. In this paper we consider a particular reference modeling framework (ARCON) as a candidate tool to both plan projects and identify some emergent issues. Some observations about the utility of the framework and supplementary matters of agency and participant experience are made.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 13-20)Accreditatie en certificatie zijn twee begrippen met identieke betekenis1. De context kan evenwel verschillen. In Nederland gebruikt het onderwijsveld voornamelijk het begrip accreditatie, terwijl in het bedrijfsleven het begrip certificatie de boventoon voert. Omdat beide begrippen naar ons idee geen verschil uitmaken, hanteren we in dit artikel het begrip certificatie ook voor accreditatie (Kemenade, 2009 pp. 67-68). Certificatie is wijd verspreid. Zo is in het afgelopen jaar alleen al wereldwijd het miljoenste ISO 9001 – certificaat uitgereikt (ISO Geneve). Desalniettemin ondervindt certificatie veel kritiek. Bedrijven ervaren het proces als ondersteunend maar ook als beknellend2: vooral wanneer de betreffende organisatie al enige tijd in het bezit is van het certificaat, wordt de toegevoegde waarde als minder ervaren en de administratieve belasting als een last.
2013, Part of book or chapter of book (HAN Business Publications 2013, pp. 33-44)De aansluiting tussen het hoger beroepsonderwijs (HBO) en het werkveld is tot nu toe vooral vanuit de grote bedrijven bekeken. Maar hoe zit deze aansluiting met het middenen kleinbedrijf (MKB) waar de meeste afgestudeerde HBO’ers later gaan werken? Hierbij is op te merken dat de wensen van zowel het onderwijs als het werkveld niet goed op elkaar aansluiten. Door middel van literatuuronderzoek en een workshop met stakeholders is een checklist opgesteld waarmee deze relatie nader geanalyseerd kan worden, waardoor sneller en eenduidiger verbeteringsvoorstellen ontwikkeld kunnen worden.
2012, Part of book or chapter of book (, pp. 186)Although quality management has a long tradition and plays an important role in operational and managerial activities in organizations nowadays, it also seems to be less clear and less visible. In this paper the focus is on the rise and fall of quality management in organizations and the impact this has had on professionals. Starting with an historical perspective, comments will be made on the trends in literature and the opinions and experiences from both entrepreneurs and managers. It is argued that in the near future professionals will have to focus on entrepreneurship and intrapreneurship, demanddriven contributions, working simultaneously with commitment and assurance paradigm and also working on multiple value optimization. Then the professionals’ role and impact in organizations will stay visible and valuable.
2010, Article in monograph or in proceedings (Cinet 2010)Confronting environmental sustainability issues requires firms to both enhance traditional operational practices and introduce new, innovative ones. There are opportunities to enter emergent markets for products and services supporting the sustainability agenda. It is anticipated that these circumstances will more frequently involve innovative firms in collaborations with other organizations and stakeholders. In 2009 three Dutch, one Australian and one Swedish University conceived a project to work with about twenty industry partners to facilitate learning about collaborative environmental innovation practices that may be new to these partners. In this paper we consider a number of tools to be used in stimulating learning about such practices and embedding that learning in ongoing enterprise activities.
2009, Article in monograph or in proceedings (Cinet 2009)Setting up strategic alliances and trying to attain the intended goals is a highrisk venture. Most research into this topic is confined to already established alliances. This research will focus on perceived performance risks by organizations considering a possible strategic venture. Following other scholars, we focus on performance risks. But unlike previous research we have made an effort to uncover the underlying dimensions of these risks. We will show that the risk perception influences the readiness towards the possible setup of a strategic alliance. Organizations with a high risk perception are less inclined to set-up a strategic alliance. Although we expected that organizations with a higher risk perception would also opt for more risk mitigation, our findings shows the opposite. The research shows that the ability to improve processes is an intermediate explaining variable. Organizations accustomed to continuous improvement and integral quality management have a lower risk perception towards the set up of strategic alliances and also show more readiness to take risk mitigation measures.
2009, Article in monograph or in proceedings (Cinet 209)In this paper we will identify the contract dimensions of alliance contracts directed at joint development of new products or services. We will determine to what extent these contract dimensions are adaptable to future needs and insights. We will also provide insight into the contingency of these adjustable contract dimensions upon competence trust, the build-up of alliance experience and cooperation intensity. The results demonstrate that the adaptability of the risk and revenue distribution lags behind the adjustability of other critical contract dimensions like the scope definition, determining the input of assets and the anticipated efforts of alliance partners. This contrast in adaptability can result in an early demise of alliances. On the other hand there is evidence that alliances create such a dependency that alliances, especially those directed at joint development, tend to create a lock-in or prisoner dilemma.
2009, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 10th International CINet Conference)In striving for an excellent position regarding competitors in all aspects of management and operations, organizations benefit from establishing strategic cooperations. With allies they can be more successful in surviving the hyper competition. From this survey we derived the frequency, importance and effect of instruments also regarding the organization’s collaborative maturity. The results give food to the assumption that the application of ‘hard’ Continuous Improvement tools (CI) and techniques are of more relevance in achieving the goals of cooperation than ‘soft’ CI-tools.
2007, Article / Letter to editor (Hanblad, (2007))Duurzaam zijn is hot. Menig onderneming wil dolgraag zo’n imago. Maar dan moet het bedrijf dat ook zíjn, want je beter voordoen dan je bent, is koren op de molen van de concurrent. Sterker nog, aan niet-duurzaam zijn kan een onderneming zelfs ten onder gaan. De HAN heeft een methode ontwikkeld waarmee een bedrijf kan checken of het duurzaam is. En waarmee het zijn ambitie kan vertalen in een strategie.
2007, Article / Letter to editor (Synaps, vol. 2007, iss. 23, (2007), pp. 7-11)Het hanteren van systemen bij kwaliteitsmanagement roept regelmatig vragen op. Heeft het wel nut of leidt het de aandacht van de essentie af? Ook het INK-model en kwaliteitssystemen als ISO of HKZ staan regelmatig ter discussie. medewerkers moeten namelijk wel kunnen en willen werken met de aangeboden modellen, technieken en instrumenten. Men noemt deze mensgerichte en veranderkundige kijk op kwaliteit de sociaaldynamische benadering.
2005, Article / Letter to editor (Hanblad, iss. 2, (2005), pp. 26-27)Het ketendenken staat in de bouwwereld nog in de kinderschoenen. In de automotive industrie bijvoorbeeld is het al jaren gebruik de klant niet met voorraad op te zadelen en daarom elke paar minuten onderdelen direct aan de band af te leveren. Hoe je het de volgende schakels gemakkelijker kunt maken is in de bouw echter nog geen vraag die architecten of aannemers uit hun slaap houdt. Vloer- en muurpanelenbouwer VBI gaat daar verandering in brengen. HANstudenten helpen in kaart te brengen wat de wensen zijn.
2004, Inaugural lecture Inaugurele rede voor het Lectoraat Total Quality Management in Organisatienetwerken aan de Faculteit Economie en Management van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen verkort uitgesproken op vrijdag 14 mei 2004