2017, External research report Op verzoek van de monitoringcommissie Goed Bestuur VO heeft het Kenniscentrum Publieke Zaak onderzoek gedaan naar het functioneren van de medezeggenschap en de invloed van personeel, leerlingen en ouders – de zogeheten primaire stakeholders - anderszins in het voortgezet onderwijs (VO) in de vorm van een drietal diepte-casestudies. De directe achtergrond van dit verzoek is de beleving dat momenteel onvoldoende duidelijk is hoe binnen het VO de invloed van primaire stakeholders in het algemeen en meer specifiek de medezeggenschap van de (G)MR in de praktijk georganiseerd is en hoe die functioneert. Hierbij wordt de medezeggenschap in enge zin gezien als ‘een instrument’, maar zeker niet het enige kanaal voor de horizontale dialoog met deze primaire stakeholders.
2013, Book (monograph) De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de docent. Een waarheid als een koe, die ook nog eens wordt benadrukt in de Lerarenagenda 2013-2020 (Min. OCW, 2013): de docent speelt een centrale rol in de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Waar in andere onderwijssectoren deze verantwoordelijkheid vaak door individuele docenten wordt gedragen, is in het mbo de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid. Maar wat vraagt dat precies van de onderwijsteams in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo)?