2012, External research report Deze rapportage beschrijft de resultaten van een onderzoek naar kennisgemeenschappen in het Nederlandse primair onderwijs uitgevoerd in opdracht van de PO-Raad. In 2009 heeft de PO-Raad zeggenschap gekregen over de besteding van een deel van de middelen bestemd voor onderzoeks- en ontwikkelactiviteiten in de sector primair onderwijs, de SLOA-middelen. De PO-Raad wil de onderzoeks- en ontwikkelfunctie in de sector versterken.1 Een van de manieren waarop scholen invulling geven aan de onderzoeks- en ontwikkelfunctie is door de inrichting van kennisgemeenschappen. Deze zouden een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan duurzame organisatieontwikkeling (Onderwijsraad, 2003). Ook de PO-Raad ziet kennisgemeenschappen als een veelbelovende praktijk om de onderzoeks- en ontwikkelfunctie in de scholen te versterken en op deze manier het eigenaarschap voor structurele verbetering van onderwijskwaliteit op de juiste plaats te beleggen. De PO-Raad vraagt zich af in hoeverre kennisgemeenschappen daadwerkelijk bijdragen aan het versterken van de onderzoeks- en ontwikkelfunctie in de school en welke rol zij spelen bij spelen bij het bevorderen van organisa-tiebreed leren en innoveren. De inzichten verkregen uit dit onderzoek pogen bij te dragen aan het formuleren van een antwoord op deze vragen.
2011, External research report De lerarenopleidingen vervullen een scharnierfunctie in ons onderwijsbestel. In de lerarenopleidingen worden jonge mensen voorbereid op de vervulling van een belangrijke publieke taak, namelijk het verzorgen van onderwijs aan leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs en in het middelbaar beroepsonderwijs. ‘Leren voor morgen’ betekent daarom dat de lerarenopleidingen een spilfunctie moeten vervullen in de innovatie van het onderwijs, moeten voorbereiden op zich ontluikende innovaties in dat onderwijs én actie moeten bijdragen aan die innovaties door middel van onderzoek. Wie leraar is, draagt een bijzondere maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dus wat betekent dat voor degenen die leraren opleiden en professionaliseren?