2012, Part of book or chapter of book (, pp. 69-80)Deze bijdrage geeft een korte tussenstand van een promotieonderzoek naar veldwerk aardrijkskunde in het vmbo. Na een beknopte bespreking van belangrijke literatuur over veldwerk worden enkele resultaten van een vragenlijst over veldwerk onder aardrijkskundedocenten gepresenteerd. De focus ligt echter op een van de eerste stappen van een ontwerponderzoek waarbij samen met vmbo docenten aardrijkskunde getracht is veldwerk zo op te zetten dat er meer diepgang in het leren van leerlingen plaats vindt.
2011, Article / Letter to editor (International Research in Geographical and Environmental Education, vol. 20, iss. 4, (2011), pp. 309-325)Given its active and enquiry-driven character, fieldwork is seen as an important way to develop geographical understanding of the world, during which cognitive and affective learning reinforce each other. The present study aims to give insight into whether and how secondary school geography teachers in the Netherlands succeed in using fieldwork as a rich and powerful teaching strategy. Do they perform fieldwork that is enquiry driven, structurally integrated in the curriculum and stimulates both cognitive and affective development? The results of a questionnaire show that although 71% of the geography teachers do fieldwork, they generally do not succeed in meeting the conditions mentioned above.