2017, Part of book or chapter of book (Efficiency in Sustainable Supply Chain, pp. 31-52)Duurzaamheid heeft een belangrijk aandeel in alle aspecten van bedrijfsbeleid. Dit geldt ook voor bedrijven die opereren in een landbouw supply chain. De meeste literatuur beschrijft het verminderen van voedselverlies of voedselveiligheid, maar er is weinig aandacht besteedt aan hoe organisaties die opereren in landbouw supply chains nieuwe technieken en innovaties gebruiken om fysieke distributie duurzamer te maken. Dit artikel beschrijft een onderzoek over bedrijven in deze supply chains en hoe nieuwe innovaties gebruikt worden. Hiervoor zijn de topmanagers van veertien Nederlandse bedrijven geïnterviewd: zes logistieke dienstverleners, drie groothandelaren en vijf foodprocessors. Er is gebleken dat verschillende schakels in de keten de voorkeur hebben voor verschillende innovaties. De foodprocessors hebben de voorkeur voor innovaties voor een reductiestrategie en groothandelaren zijn meer gericht op innovaties gerelateerd aan innovatiestrategieën. De toegepaste innovaties waren niet gelinkt aan de supply chain in het geheel, maar geconcentreerd op een specifiek deel van de supply chain. Dit was meestal geïnitieerd door een partner van buiten de landbouw supply chains.
2016, Article / Letter to editor (vol. 2016, iss. 2, (2016), pp. 89-100)De toepassing van logistieke principes in de gezondheidszorg heeft een relatief korte traditie, vooral in de caresector. De maatschappelijke ontwikkelingen vragen om verbetering van de uitkomsten van zorgverlening, waarin de cliënt centraal staat. Druk op de financiering van zorg vraagt om inrichting van effectieve en efficiënte zorgprocessen. Logistiek kan èn aan de verbetering van de kwaliteit èn aan de verlaging van de kosten een essentiële bijdrage leveren. Het KennisDC Logistiek Gelderland heeft in het verleden onderzoek naar de goederenlogistiek in ziekenhuizen gedaan, maar wil ook care instellingen met onderzoek ondersteunen, en praktijk en zorglogistiek onderwijs beter verbinden. Een eerste stap was het houden van een enquête onder managers in de care. Het doel van de enquête was het verkrijgen van inzicht in de logistieke prestaties en de kwaliteit van de inspanningen die de care instellingen leveren om dit prestatieniveau te halen. De focus lag daarbij op cliënten- goederen- en ketenlogistiek. De enquête leverde een aantal duidelijke indicaties wat er logistiek gezien speelt in de care. Deze worden in deze paper beschreven.
2015, Article / Letter to editor (Proceedings of the 20th International Symposium on Logistics, vol. 2015, iss. 20, (2015), pp. 442-449)More than before fashion is sold through e-channels and this implies an increase in e-logistics. Shop selling stagnates. But as fashion sales handled through e-channels is becoming a substantial part of the business, succesfully managing such a channel is a challange for almost all fashion retailers. This research maps the logistics structures of the diffrent fashion e-tailers, and obtains insight in the patterns how product are distributed and returned. The involved logistics structures differ strongly from the logistics structures towards fashion shops in the high street, especially for its return flows. We describe which parts of the logistics flows are most vulnerable, and which KPI’s as compared with regular supply chains. Delivery appears to be an important part of the total customers experience. Controlling, applying KPI’s and improving efficieny during the e-fulfilment phase is considered essentially by companies to become more competitive and financially succesful. We found that the number of KPI’s seems tob e related tot he width of the product range and the price level. Our research gives a clear view how fashion chains are coping with e-logistics and how this relates to existing theoretical models. Especially the control on goods returned, which has not been done much before in-depth. This is important to know, as fashion chains urgently ask for a better understanding of the question show to manage e-tailing and which KPI’s may suit to what conditions. The research offers several practical recommendations tot he industry on this aspect.
2013, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 18th International Symposium on Logistics (ISL 2013) : Resilient Supply Chains in an Uncertain Environment, pp. 659-665)In recent years, the transport industry has encountered numerous challenges. It experienced strong growth, but also many uncertainties. In many cases, logistics service providers were forced to change their strategy. So, the question for logistics service providers arises “how to deal best with uncertainties?” We build a hypothesis on the question how SME logistics service providers had been dealing with the uncertainties and developments they had been faces with. In order to test this hypothesis, we questioned 13 SME logistics providers from the Dutch region of Nijmegen on their policies how to cope with the near future. Our initial impression was that they tackled these problems mainly on a day to day basis. That proved not to be true. But our research shows that they are aware of the changing environment and but do not translate this into targets which makes it difficult to be prepared for such occasions. Another finding is that SME logistics service providers want to give scenario planning an important role to determine their strategy.
2013, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 18th International Symposium on Logistics (ISL 2013) : Resilient Supply Chains in an Uncertain Environment, pp. 869-876)How does sustainability for physical distribution gets translated from strategy into actions?
2013, Part of book or chapter of book (HAN Business Publications, pp. 101-112)Het concreet handen en voeten geven aan duurzaam transport is voor veel logistieke dienstverleners en verladers nog steeds een relatief lastige vraag. Bijna elk transporterend bedrijf is bezig met duurzaamheid, maar men lijkt weinig van elkaar te leren. Het delen van ervaringen zou logistieke dienstverleners en verladers moeten kunnen helpen om voor hun transport nieuwe ideeën en een andere insteek te bedenken. De keurmerkorganisatie Green Freight Europe (GFE) wil graag een eigen databank voor dit soort ervaringen op zetten en zo hun leden stimuleren en helpen bij het opzetten van duurzame initiatieven. Ter ondersteuning van dit plan heft de HAN een aantal logistieke dienstverleners en verladers geïnterviewd en een korte enquête uitgevoerd onder GFE leden. In dit artikel doen we daar verslag van. Het blijkt van belang een goed balans te vinden tussen het verleiden van de GFE leden leerzame cases aan te bieden, zonder dat de indiener het gevoel krijgt dat hij hierdoor zijn concurrentievoordeel misloopt.
2013, Part of book or chapter of book (HAN Business Publications, pp. 45-68)As environmental concerns becoming increasingly important to logistics service providers, the question arises as to how they can achieve sustainable physical distribution practices while surviving the severe competition in freight transport. This issue is further complicated by the pressures from the many different shippers involved, public expectations and regulating authorities. Therefore, achieving sustainable physical distribution is definitely a wicked problem. In order to understand how logistics service providers attempt to tackle these problems, a research study was conducted amongst logistics service providers who are frontrunners in implementing sustainability practices and who participate in the Lean and Green program, to promote sustainability within the logistic chain in the Netherlands. Companies willing to participate in this award scheme, must achieve the goal of reducing their CO2 production by 20% within a 5-year-period. The transport market is very competitive and sustainability is just one of the many logistical concerns that service providers must solve. Our research shows that the logistics service providers participating in the Lean and Green scheme preferred solutions which involved cooperative strategies over – third-parties solutions.
2012, Article / Letter to editor (LogForum, vol. 2012, iss. 2, (2012), pp. 157-165)Logistic Service Providers main concern was to ensure reliability for a low price (Christopher, 2005). Dutch Logistic Service Providers still have these two aspects at the top of their list, but also have to take in a new aspect: sustainability. 88% Of the investigated Logistic Service Providers have included sustainability in the companys goals. These Logistic Service Providers have developed different strategies to achieve a higher level of sustainability. This paper presents the results of a study into what Logistic Service Providers say what they are doing, or intend to do, to improve sustainability for their transport services. In this way insight is given in the attitude of Dutch Logistic Service Providers towards sustainability and how they intend to translate this into business practise: internal solutions or new methods incorporating external partners. The investigation has shown that sustainability is handled by the logistics company as an integral part of the corporate strategy. In contrast, shippers depend in the choice of logistics services primarily on such classical aspects as the reliability or the price and the sustainability play a minor role.
2012, Part of book or chapter of book (, pp. 1-9)In dit artikel onderbouwen we enkele hypotheses over de vraag hoe MKB logistieke dienstverleners omgaan met onzekerheden over de toekomst. Hiervoor zijn dertien MKB logistieke dienstverleners uit de regio Nijmegen-Oss-Veghel-Boxmeer ondervraagd over hun toekomstbeleid en de manier waarop ze actuele toekomstproblemen benaderen. Onze indruk dat men problemen vooral van dag tot dag aanpakt, bleek niet te kloppen. Bedrijven blijken in het verleden verrast geweest door onverwachte gebeurtenissen en geven er blijk van om daar in de toekomst beter op in te willen spelen, en ze geven scenarioplanning een belangrijke rol hierbij.
2011, Article in monograph or in proceedings (Vervoerslogistieke werkdagen)To what extent will trends in the packaging industry determine or influence the future dimensions of freight carriers? In this study we have identified these trends and studied the possible impact on the sizes of the truck of the future. It was part of a dissertation for the MSc programme in Logistics and Supply Chain management of the University of Westminster. This dissertation has been carried out within the context of the HTAS-EMS research project, in which amongst others MAN, University of Technology Eindhoven, TNO and HAN University of Applied Sciences cooperate to determine the requirements for the truck of the future. In this part of the project research was carried out to find out a possible influence of packaging on the requirement of Logistic Service Providers for the next generation of trucks.
2011, Part of book or chapter of book (HAN Business Publications, pp. 113-124)To what extent will trends in the packaging industry determine or influence the future dimensions of freight carriers? In this study we have identified these trends and studied the possible impact on the sizes of the truck of the future. It was part of a dissertation for the MSc programme in Logistics and Supply Chain management of the University of Westminster. This dissertation has been carried out within the context of the HTAS-EMS research project, in which amongst others MAN, University of Technology Eindhoven, TNO and HAN University of Applied Sciences cooperate to determine the requirements for the truck of the future. In this part of the project research was carried out to find out a possible influence of packaging on the requirement of Logistic Service Providers for the next generation of trucks.
2010, Article in monograph or in proceedings (ISL 2010)Decision Support Models could help Logistic Service Providers as a means to make transportation more sustainable. When researching this hypothesis, we discovered that Logistic Service Providers were reluctant to use Decision Support Models when making transportation more sustainable.
2010, Article / Letter to editor (HAN Business Publications, iss. 5, (2010), pp. 9-22)Het streven naar duurzaamheid speelt momenteel een prominente rol in de samenleving. Dat is ook in de transportsector het geval. In dit artikel presenteren we, op basis van 40 respondenten, de resultaten van een enquête onder logistieke dienstverleners (LDV’s). Het doel van de enquête was te achterhalen hoe groot de rol is van duurzaamheid in de strategie van LDV’s en hoe zij het belang ervan weten te vertalen naar de praktijk. Deze enquête maakt deel uit van een promotieonderzoek naar de vraag of en hoe beslissingsondersteunende modellen (Decision Support Models of DSM’s) logistieke dienstverleners kunnen
helpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van hun duurzaamheidstrategie. Het artikel start met een beschrijving van dit hoofdonderzoek, en geeft aan het eind een doorkijkje van het ontwikkelperspectief er van.
2009, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 14th International Symposium on Logistics (14th ISL))This conceptual paper wants to emphasis the use of the concept of sustainability within logistics and especially transportation. While working on a new tool to help companies develop sustainable European networks, we discovered that we want to use a specific concept of sustainability: People, planet and profit.
2009, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 14th International Symposium on Logistics (14th ISL))In this research paper we want to explore a new way to handle recovered paper. The purpose of this paper is to understand the situation with China. Since years, this country is the most important market for recovered wastepaper collected in western countries from households. The efforts to get it there, necessitate an enormous number of transport movements, both within Europe and outwards to China and this number is growing exponentially. This paper is the result of a research of an alternative collecting and processing (The WastePaper Mining) concept, which will make a substantial contribution to reducing the number of transport movements and alleviating the pressure on infrastructure capacity. It will have potentially great implications for the collection and movement of recovered paper. On the balance that makes it possible to come a big step nearer to achieving sustainable logistics in the recovered paper sector.
2009, Article in monograph or in proceedings (Vervoerslogistieke Werkdagen 2009)Een scenario-aanpak kan bedrijven helpen weloverwogen om te gaan met onzekerheden. Transportbedrijven hebben, als partij die in principe volgend is, per definitie te maken met veel onzekerheden. Toch maakt men daar maar beperkt gebruik van scenario‟s. Een scenario-aanpak kan een welkome aanvulling zijn in het proces van het opbouwen van een Europees Netwerk in het goederentransport. In het project Europese Netwerken (EN) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Radboud Universiteit Nijmegen, Buck Consultants International en het Euregionaal Platform Logistiek, was scenariobouw een van de onderzoeks- en ontwikkelonderwerpen. Voor een beschrijving van het EN-project zie Pieters en anderen (2009).
2009, Book (monograph) Samenwerken met andere afdelingen van een bedrijf en leveranciers is cruciaal voor een goede inkoop. Inkoop: werken vanuit een ketenbenadering behandelt de basistheorie van de inkoop. Met de Campuz Creditcard bij het boek kun je heel gericht voor een tentamen leren dankzij de handige toetsen met feedback op de bijbehorende website. Aansprekende praktijkvoorbeelden en cases uit de industrie, handel, overheid en dienstverlening verduidelijken de theorie. Via tussenvragen kun je de theorie toepassen. Dit maakt het boek geschikt voor groepswerk en zelfstudie. Dankzij de praktische opzet kan het bovendien uitstekend dienen als naslagwerk voor je praktijkopdrachten, stages en afstudeerprojecten.
2008, Article / Letter to editor (LogForum, vol. 2008, iss. 1, (2008))Educating students to become a logistics professional, requires a certain set of competences to be attained. This study investigates which competences are required in logistics business practise, and whether a differentiation may be noticed in the actual profiles of logistics professional. It shows that educational institutions could fine tune training their students according to the required abilities, skills and attitudes