2017, Article / Letter to editor (Educational Research Review, vol. 20, iss. 2, (2017), pp. 24-34)This paper reviews studies of peer feedback from the novel perspective of the providers of that feedback. The possible learning benefits of providing peer feedback in online learning have not been extensively studied. The goal of this study was therefore to explore the process of providing online peer feedback as a learning activity for the provider. We concluded that (1) providing online peer feedback has several potential learning benefits for the provider; (2) when providing online peer feedback, students use different cognitive processes; (3) the cognitive processes and the potential learning benefits can be realised when students use specific elements in the feedback they provide. Research highlights - We explore providing online peer feedback as a learning activity. - In providing online peer feedback, a student has different potential learning benefits. - In providing online peer feedback, a student uses different cognitive processes. Learning from giving online peer feedback is related to the use of specific elements in the feedback. - We present a process model for providing online peer feedback.
2012, External research report Dit paper beschrijft het eerste deel van een promotieonderzoek (1) naar de bijdrage van E-PeerFeedback aan het verbeteren van reflectie door HBO-studenten binnen Virtual Action Learning. Doel is eerst het ontwikkelen van een instrument om de reflectieve kwaliteit van E-Peerfeedback te meten. Reflectieve kwaliteit van feedback vatten we op als de kwaliteit van de redenering. Een redenering omvat een verklaring. Uit het onderzoek is gebleken dat in minder dan 40% van de E-PeerFeedback géén sprake is van een expliciete redenering. De reflectieve kwaliteit van de E-PeerFeedback zou hoger zijn als studenten zorgen voor redeneringen met een door theorie onderbouwde verklaring.