2011, Article / Letter to editor (Onderwijs en Gezondheidszorg, iss. Volume 35, Number 4, (2011), pp. 19-23)De GGD Nijmegen heeft binnen haar diverse consultatiebureau-vestigingen cliëntbejegening vorm gegeven in een richtlijn, gebaseerd op de gespreksmethodiek van Muller (2001). De uitgangspunten daarvan vinden steun in de recente literatuur. Hoe door jeugdverpleegkundigen uitvoering wordt gegeven aan deze richtlijn is tegen het licht gehouden in het hier gerapporteerde praktijkonderzoek. In samenspraak met ouders zijn daartoe door consultatiebureau-professionals 27 criteria opgesteld. Op 12 daarvan scoort de uitvoering van de richtlijn op of boven de zelf gestelde 80%-norm. Bijvoorbeeld bij: ‘ Afname van de intervalanamnese met behulp van een checklist’. Een voorbeeld van een criterium waarop de onderzochte professionals de norm niet halen is ‘Checken bij ouders of alles begrepen is’. De uitkomsten van onze observatiestudie sluiten aan bij de actuele geluiden in de media over hoe ouders het bezoek aan het consultatiebureau ervaren. Tegelijkertijd laten ze zien hoe in samenspraak met ouders effectief kan worden gewerkt aan kwaliteitsverbetering van consultvoering.
2009, Book (monograph) Logistiek in de zorg biedt een helder overzicht van de logistiek in en tussen zorginstellingen. Dit boek bevat alle basisingrediënten om het logistieke denken toe te passen op de zorg, of het nu om ziekenhuiszorg, verpleeghuiszorg, of om eerste lijnszorg gaat. Bij deze uitgave zit de Campuz Creditcard met een persoonlijke toegangscode. Deze code geeft je toegang tot het online boek. Logistiek in de zorg bevat een uitleg over de opbouw van het Nederlandse zorgstelsel. Daarnaast behandelt het boek een aantal tools en technieken die je helpen om de logistieke processen in de zorg goed te stroomlijnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan betere service aan patiënten en cliënten en aan lagere kosten en kapitaalgebruik. Zowel patiënten- en cliëntenlogistiek als de goederenlogistiek in de zorg komen in dit boek aan bod. In het boek krijgt je een helder antwoord op vragen zoals: Hoe voorkom je wachtrijen van patiënten? Wat zijn de logistieke aspecten van de transmurale zorg? Wat zijn de zorglogistieke eigenheden van informatiesystemen? Hoe krijg je vanuit een zorglogistiek oogpunt een verandertraject van de grond?