2021, Article in monograph or in proceedings (We hebben afgesproken dat…..”: hoe verantwoorden zorgprofessionals hun handelen in rapportages?)Van een gesprek met een cliënt naar een verslag: voor veel zorgverleners is rapporteren in het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) een dagelijkse noodzakelijke taak. Rapportages zijn een belangrijk instrument in de verantwoordingspraktijk van zorgprofessionals wat betreft kwaliteitsbewaking, evaluatie, en coördinatie (De Graaf et al., 2017: 11). Onderzoek geeft aan dat de rapportages lang niet altijd voldoen aan de gestelde eisen en dat er ruimte voor verbetering is in de scholing en training van schriftelijke communicatieve competenties van zorgprofessionals (Nelson & Weatherald, 2014). In deze verkennende studie stond dan ook de vraag centraal:
Hoe verantwoorden zorgverleners in de rapportages hun professionele handelen in de zorg aan de cliënt?
2021, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Taalbeheersing (Assen), vol. 43, iss. 2, (2021), pp. 207)“We agreed to….”: how do health care professionals account for their performance in reports?
For many health care professionals, reporting is a daily, necessary task. Reports play a key role in the accountability practice of the care provided, like quality assurance, evaluation, coordination and continuity of health care. However, to write an efficient report in the Electronic Client Dossier (ECD) is not an easy task for professionals. Research illuminates that health care reports do not meet the required quality level, stressing the importance to address writing skills of these professionals.
In this study, consisting of 50 health reports of two mental health care organizations, we explore accountability practices of health care providers in reports. The analysis demonstrates how professionals actively give accounts for their performance at two levels, namely (1) the interaction: accounts for the accomplishment of mutual understanding and the unfolding of the institutional conversation and (2) the care content: accounts for the directions of the health care process and/or future steps. These practices of ‘being accountable’ illuminate how the writing process of professionals is embedded in the institutional context of health care. Therefore, to improve the efficiency and quality of reports, it is crucial to train the strategic competence of professionals instead of just training writing skills.
Keywords
health care reports, accountability, writing skills, interaction, health care professional