2022, External research report Alle moderne auto’s zitten er vol mee en voor de meeste chauffeurs zijn ze een essentieel onderdeel van zijn dagelijks autorijden geworden, de zogeheten ‘Advanced Driver Assistance Systems’ of afgekort ADAS. Deze rijhulpsystemen ondersteunen de autobestuurder actief of passief tijdens het autorijden. Waarom? Om de verkeersveiligheid verhogen! Niet voor niets is de afgelopen decennia zwaar geïnvesteerd in ADAS én heeft de Europese Unie 30 rijhulpsystemen verplicht gesteld voor alle nieuw ontwikkelde voertuigen vanaf 2022 en alle nieuw verkochte auto’s vanaf 2024. Helaas lijken deze systemen ontwikkeld te worden voor de universele gebruiker en ze sluiten daarom niet aan bij de wensen, behoeften en capaciteiten van specifieke doelgroepen, in dit geval bestuurders op leeftijd De potentie van ADAS wordt dus niet optimaal benut voor deze doelgroep. Juist deze bestuurders op leeftijd blijken extra baat te hebben bij een doelgroepgerichte ADAS Uit ongevallenstatistieken komt namelijk naar voren dat deze doelgroep, de oudere automobilist, verhoudingsgewijs vaker betrokken is bij verkeersongevallen Erger nog, de doelgroep blijkt zelfs relatief vaker de veroorzaker van ongevallen. Van de 20 500 zwaargewonden in 2017 was ongeveer 40 ouder dan 65 jaar. Van de verkeersdoden is 45 ouder dan 65 jaar. Bestuurders op leeftijd worden daarom als risicogroep in het verkeer aangeduid. Met
de vergrijzing van Nederland, is de verwachting dat deze percentages de komende jaren zullen stijgen Het aantal ouderen groeit. Het aandeel ouderen op de weg neemt toe Ouderen reizen steeds vaker over langere afstanden. En ouderen bereiken een hogere leeftijd. Veel ouderen zien automobiliteit als een belangrijk element van hun onafhankelijkheid. Hun persoonlijke mobiliteit draagt bij aan het voorkomen van eenzaamheid op hogere leeftijd. Waarom zijn er ( geen doelgroepgerichte ADAS voor de bestuurder op leeftijd? Wanneer, waar of in welke situatie(s), heeft een doelgroepgerichte ADAS de meeste potentie? Wat is de behoefte bij de doelgroep? Eerder uitgevoerde onderzoeken tonen aan dat specifieke rijhulpsystemen het verhoogde ongevalsrisico van de oudere automobilist kunnen verlagen! Tijd voor een onderzoek dus! HAN Automotive Research heeft samen met haar partners V-tron en Max Mobiel de marktmogelijkheden en de businesscase onderzocht BRAVO zet hiermee een eerste stap naar doelgroepgerichte ADAS die kunnen
bijdragen aan de verkeersveiligheid en het zelfstandige mobiliteitsbelang van de bestuurder op leeftijd.
2020, Article in monograph or in proceedings (EVU 2020)More and more cars nowadays are provided with a "Pilot-Assist". The Dutch-Police-Academy and the Netherlands-Forensic-Institute expect a high potential risk if the Pilot-Assist fails, leaving the vehicle without control and a driver that may not be aware of that. It is of interest how drivers will react during the transition of control from Pilot-Assist to driver. However, this transition has not been studied much. To study this transition, driver simulator tests were performed and the results of these tests were implemented in a model that simulates the transition. It was found that the initial response of all the drivers was to steer in order to keep the vehicle on the road. However, the steer response of every driver was different. It was also found that drivers are significantly more bored while driving with an active Pilot-Assist. A more realistic driving simulator and different test scenarios are needed for further research.