2015, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Lerarenopleiders, vol. 36, iss. 2, (2015), pp. 59-75)Economische en maatschappelijke ontwikkelingen vragen om een kwaliteitsverbetering van het onderwijs en om dat te bewerkstelligen hebben lerarenopleidingen binnen de hogescholen een onderzoekstaak gekregen. Voor een succesvolle implementatie van de onderzoekstaak lijkt professionalisering van lerarenopleiders een belangrijke voorwaarde. Docenten worden aangemoedigd een hogere opleidingsgraad te halen door het volgen van een masteropleiding of door te promoveren. Vooral promoveren betekent een onderdompeling in de academische wereld die anders is dan de professionele wereld waarin leraren opgeleid worden. Lerarenopleiders die gaan promoveren overschrijden daarmee de traditionele grenzen tussen het hbo en de academische wereld. Hun onderdompeling in de academische wereld is ook van invloed op hun professionele identiteit. Dit artikel gaat over de professionele identiteit - en de daarop van invloed zijnde omstandigheden - van lerarenopleiders die het opleiden van leraren hebben gecombineerd met een promotieonderzoek. Bij het onderzoek zijn vijftien lerarenopleiders van pabos en tweedegraads lerarenopleidingen in Nederland betrokken die in de afgelopen tien jaar zijn gepromoveerd. Onderzocht is hoe zij het werken aan hun promotieonderzoek hebben ervaren en wat dat betekent voor hun professionele identiteit. Uit de resultaten blijkt dat er voor de lerarenopleiders die zijn gepromoveerd veel is veranderd; zij zijn naar eigen beleving onderzoekende en daardoor betere opleiders geworden. De lerarenopleiding waarin ze blijven werken, is echter (nog) niet mee veranderd. Het promotieonderzoek van een medewerker levert voor de praktijk bruikbare, relevante kennis en een hoger opgeleide medewerker waar de lerarenopleiding niet vanzelfsprekend gebruik van maakt.
2014, Article in monograph or in proceedings ()Paper in symposium: ‘International Perspectives on the Professional Development of Teacher Educators in Contemporary University Contexts’. Presented at the Annual meeting of the American Educational Research Association, Philadelphia, USA. In this paper we examine the development of the professional identity of teacher educators who combine studying for a doctoral degree with working as teacher educators. While working on their doctoral thesis, teacher educators move temporarily from the semi-academic world of teacher education into the academic world of universities. Semi-structured interviews were held with ten teacher educators. Although the research topics, their experiences in conducting research and their professional life after obtaining the PhD degree differ in many ways, they all stated that they had developed a research identity as part of their former identity. Nevertheless none of the teacher educators, except one temporarily, made a job shift towards the academic world after finishing the doctoral thesis. They preferred the semi-academic world of teacher education where the focus is on education and practice-based research – if they are engaged in it at all - is a minor part of the work of teacher educators.