2022, External research report Alle moderne auto’s zitten er vol mee en voor de meeste chauffeurs zijn ze een essentieel onderdeel van zijn dagelijks autorijden geworden, de zogeheten ‘Advanced Driver Assistance Systems’ of afgekort ADAS. Deze rijhulpsystemen ondersteunen de autobestuurder actief of passief tijdens het autorijden. Waarom? Om de verkeersveiligheid verhogen! Niet voor niets is de afgelopen decennia zwaar geïnvesteerd in ADAS én heeft de Europese Unie 30 rijhulpsystemen verplicht gesteld voor alle nieuw ontwikkelde voertuigen vanaf 2022 en alle nieuw verkochte auto’s vanaf 2024. Helaas lijken deze systemen ontwikkeld te worden voor de universele gebruiker en ze sluiten daarom niet aan bij de wensen, behoeften en capaciteiten van specifieke doelgroepen, in dit geval bestuurders op leeftijd De potentie van ADAS wordt dus niet optimaal benut voor deze doelgroep. Juist deze bestuurders op leeftijd blijken extra baat te hebben bij een doelgroepgerichte ADAS Uit ongevallenstatistieken komt namelijk naar voren dat deze doelgroep, de oudere automobilist, verhoudingsgewijs vaker betrokken is bij verkeersongevallen Erger nog, de doelgroep blijkt zelfs relatief vaker de veroorzaker van ongevallen. Van de 20 500 zwaargewonden in 2017 was ongeveer 40 ouder dan 65 jaar. Van de verkeersdoden is 45 ouder dan 65 jaar. Bestuurders op leeftijd worden daarom als risicogroep in het verkeer aangeduid. Met
de vergrijzing van Nederland, is de verwachting dat deze percentages de komende jaren zullen stijgen Het aantal ouderen groeit. Het aandeel ouderen op de weg neemt toe Ouderen reizen steeds vaker over langere afstanden. En ouderen bereiken een hogere leeftijd. Veel ouderen zien automobiliteit als een belangrijk element van hun onafhankelijkheid. Hun persoonlijke mobiliteit draagt bij aan het voorkomen van eenzaamheid op hogere leeftijd. Waarom zijn er ( geen doelgroepgerichte ADAS voor de bestuurder op leeftijd? Wanneer, waar of in welke situatie(s), heeft een doelgroepgerichte ADAS de meeste potentie? Wat is de behoefte bij de doelgroep? Eerder uitgevoerde onderzoeken tonen aan dat specifieke rijhulpsystemen het verhoogde ongevalsrisico van de oudere automobilist kunnen verlagen! Tijd voor een onderzoek dus! HAN Automotive Research heeft samen met haar partners V-tron en Max Mobiel de marktmogelijkheden en de businesscase onderzocht BRAVO zet hiermee een eerste stap naar doelgroepgerichte ADAS die kunnen
bijdragen aan de verkeersveiligheid en het zelfstandige mobiliteitsbelang van de bestuurder op leeftijd.
2022, Part of book or chapter of book (Lange, A.H. de; Heijden, B.I.J.M. van der (ed.), Een leven lang inzetbaar? Duurzame inzetbaarheid., pp. 299-316)
2022, Part of book or chapter of book (Lange, A.H. de; Heijden, B.I.J.M. van der (ed.), Een leven lang inzetbaar? Duurzame inzetbaarheid., pp. 203-212)
2022, Part of book or chapter of book (Lange, A.H. de; Heijden, B.I.J.M. van der (ed.), Een leven lang inzetbaar? Duurzame inzetbaarheid., pp. 429-444)
2022, Part of book or chapter of book (Lange, A.H. de; Heijden, B.I.J.M. van der (ed.), Een leven lang inzetbaar? Duurzame inzetbaarheid., pp. 165-182)
2022, Part of book or chapter of book (Lange, A.H. de; Heijden, B.I.J.M. van der (ed.), Een leven lang inzetbaar? Duurzame inzetbaarheid., pp. 401-414)
2022, Part of book or chapter of book (Lange, A.H. de; Heijden, B.I.J.M. van der (ed.), Een leven lang inzetbaar? Duurzame inzetbaarheid., pp. 503-516)
2022, Article / Letter to editor (Journal of Social Intervention : Theory and Practice, vol. 31, iss. 1, (2022), pp. 82-88)Moeders die in armoede leven, vertellen dat stress hoort bij het dagelijks leven. Stress van ouders, dus moeders én vaders, is een voorspeller voor het welzijn van de kinderen. Het is dus belangrijk om in onderzoek en praktijk nadrukkelijk óók oog te hebben voor de vaders. En dat is niet vanzelfsprekend
2022, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Beleid, Politiek en Maatschappij, vol. 49, iss. 1, (2022), pp. 53-72)In dit artikel pleiten wij voor een meer op skills gerichte re-integratiebereik. Omdat de 'klassieke' re-integratie - so snel mogelijk terug naar het 'oude' beroep bij de eigen werkgever- minder kansrijk lijkt als de vraag naar arbeid in dat oude beroep sterk verandert, afneemt of zelfs verdwijnt.
2022, Article / Letter to editor (Journal of Interprofessional Care, (2022))The purpose of this study was to gain insight into change in attitudes held by students in oral healthcare about interprofessional learning and collaboration after one year of work in a student-run dental clinic (SRDC). Third- and fourth-year bachelor of dental hygiene students (n = 221) and first- and second-year master of dentistry students (n = 203) participated in baseline and follow-up measurements and completed 570 questionnaires. The Readiness for Interprofessional Learning Scale (RIPLS) was used to measure changes in attitudes toward Interprofessional Education (IPE) during participation in the SRDC. To validate the questionnaire for the setting, professional groups, and wording of RIPLS, we performed exploratory and confirmatory factor analyses. Two modified subscales remained: "Teamwork & Collaboration" and "Negative Professional Identity." Mixed linear models were used to assess relationships between students' attitudes toward IPE and participation in the SRDC. Overall, the students had positive attitudes toward IPE. At baseline, the attitudes of the dental hygiene and dentistry students were almost equally positive. After one year, dental hygiene students demonstrated a significantly more positive attitude toward collaborative learning and teamwork than the dentistry students. Further research should investigate whether the positive attitudes impact behavior in professional practice.
2022, External research report De hoofdvraag van OOMT voor Level-Up is: “Wat is het effect van alle verwachtte veranderingen in de autotechniek op kennis, vaardigheden en opleidingsniveau van autotechnici in de Nederlandse autobedrijven voor 2030?”
2022, Article / Letter to editor (BMC Emergency Medicine, (2022))BACKGROUND: Efficient communication between (helicopter) emergency medical services ((H)EMS) and healthcare professionals in the emergency department (ED) is essential to facilitate appropriate team mobilization and preparation for critically ill patients. A correct estimated time of arrival (ETA) is crucial for patient safety and time-management since all team members have to be present, but needless waiting must be avoided. The aim of this study is to investigate the quality of the pre-announcement and the accuracy of the ETA. METHODS: A prospective observational study was conducted in potentially critically ill/injured patients transported to the ED of a Level I trauma center by the (H)EMS. Research assistants observed time slots prior to arrival at the ED and during the initial assessment, using a stopwatch and an observation form. Information on the pre-announcement (including mechanisms of injury, vital signs, and the ETA) is also collected. RESULTS: One hundred and ninety-three critically ill/injured patients were included. Information in the pre-announcement was often incomplete; in particular vital signs (86%). Forty percent of the announced critically ill patients were non-critical at arrival in the ED. The observed time of arrival (OTA) for 66% of the patients was later than the provided ETA (median 5:15nmin) and 19% of the patients arrived sooner (3:10nmin). Team completeness prior to the arrival of the patient was achieved for 66% of the patients. CONCLUSIONS: The quality of the pre-announcement is moderate, sometimes lacking essential information on vital signs. Forty percent of the critically ill patients turned out to be non-critical at the ED. Furthermore, the ETA was regularly inaccurate and team completeness was insufficient. However, none of the above was correlated to the rate of complications, mortality, LOS, ward of admission or discharge location.
2022, Article in monograph or in proceedings (Plaats voor logistiek in autovrije gebiedsontwikkeling: van verschonen en verminderen naar ruimtelijk integreren)
2022, Article in monograph or in proceedings (Sustainability and maritime energy use: a q-method research among maritime sustainability managers, pp. 326-352)