Title: | Kwaliteit van binnenuit en van buiten |
Author(s): | Pieters, Ineke ; Bobbink, Henk ; Kemenade, Everard van ; Berendsen, Gerard |
Publication year: | 2013 |
In: | , pp. 13-20 |
Publisher: | [S.l. : s.n.] |
ISBN: | 9789087070298 |
Series: | HAN Business Publications |
Related links: | https://hdl.handle.net/20.500.12470/123 |
Publication type: | Part of book or chapter of book |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/20.500.12470/123 ![]() |
|
Display more details |
|
Lectorate : | External research institute |
Page start : | p.13 |
Page end : | p.20 |
Abstract: |
Accreditatie en certificatie zijn twee begrippen met identieke betekenis1. De context kan evenwel verschillen. In Nederland gebruikt het onderwijsveld voornamelijk het begrip accreditatie, terwijl in het bedrijfsleven het begrip certificatie de boventoon voert. Omdat beide begrippen naar ons idee geen verschil uitmaken, hanteren we in dit artikel het begrip certificatie ook voor accreditatie (Kemenade, 2009 pp. 67-68). Certificatie is wijd verspreid. Zo is in het afgelopen jaar alleen al wereldwijd het miljoenste ISO 9001 – certificaat uitgereikt (ISO Geneve). Desalniettemin ondervindt certificatie veel kritiek. Bedrijven ervaren het proces als ondersteunend maar ook als beknellend2: vooral wanneer de betreffende organisatie al enige tijd in het bezit is van het certificaat, wordt de toegevoegde waarde als minder ervaren en de administratieve belasting als een last.
|