Title: | Lerarenopleiders professionaliseren zich in het doen en begeleiden van onderzoek |
Author(s): | Geerdink, G. ; Willemse, Martijn ; Boei, Fer ; Kools, Quinta ; Vlokhoven, H.A. van |
Publication year: | 2013 |
Source: | Tijdschrift voor Lerarenopleiders, vol. 34, iss. 4, (2013), pp. 57-73 |
ISSN: | 1876-4622 |
Related links: | https://hdl.handle.net/20.500.12470/125 |
Publication type: | Article / Letter to editor |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/20.500.12470/125 ![]() |
|
Display more details |
|
Lectorate : | Eigentijds Beoordelen en Beslissen Responsief Beroepsonderwijs |
Journal title : | Tijdschrift voor Lerarenopleiders |
Volume : | vol. 34 |
Issue : | iss. 4 |
Page start : | p.57 |
Page end : | p.73 |
Abstract: |
Binnen de Nederlandse lerarenopleidingen wordt op verschillende manieren gewerkt aan de professionalisering van de docenten met betrekking tot hun onderzoeksvaardigheden. In dit artikel presenteren en bediscussiëren we vier verschillende vormen van docentenprofessionalisering en de opbrengsten daarvan binnen drie Nederlandse hogescholen, de Fontys Hogeschool, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en Hogeschool Windesheim. De voorlopige uitkomsten van dit exploratieve onderzoek laten zien dat de opbrengsten tussen de verschillende vormen van professionaliseringstrajecten niet van elkaar lijken te verschillen. Deelnemers noemen vooral opbrengsten die direct hun eigen professionaliteit beïnvloeden, zoals toegenomen kennis en een aangescherpte visie over (praktijk)onderzoek. Daarnaast blijkt de uitwisseling van ervaringen voor de deelnemers belangrijk te zijn.
|