Title: | Allochtone kinderen met autisme |
Author(s): | Boon, Albert ; Dorp, Melissa van ; Balkom, Ingrid van ; Teunisse, J.P.W.M. ; Reijden, Matt van der ; Bailly, Jacqueline |
Publication year: | 2017 |
Source: | Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, vol. 16, iss. 1, (2017), pp. 2-21 |
ISSN: | 1570-7016 |
Related links: | http://www.wta.nu/editi-1-2017--allochtone-kinderen-met-autisme-/1026973 |
Annotation: | 1 februari 2017 |
Publication type: | Article / Letter to editor |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/20.500.12470/130 ![]() |
|
Display more details |
|
Lectorate : | Volwaardig Leven met Autisme |
Journal title : | Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme |
Volume : | vol. 16 |
Issue : | iss. 1 |
Page start : | p.2 |
Page end : | p.21 |
Abstract: |
Kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond zijn ondervertegenwoordigd bij instellingen die gespecialiseerd zijn in het diagnosticeren en behandelen van autismespectrumstoornissen. Blijkbaar zorgen cultuurverschillen er voor dat zij niet in behandeling komen. Om hier meer over te weten te komen zijn diverse groepen betrokkenen (ouders, school-zorgcoördinatoren, huisartsen en behandelaars) gevraagd naar praktijkkennis over het diagnosticeren en behandelen van autisme bij kinderen met een andere culturele achtergrond. Op basis van deze informatie is een toolkit samengesteld die aan de hand van de praktische adviezen professionals kunnen helpen de culturele kloof te overbruggen en zo de diagnostiek en behandeling aan deze groep te verbeteren.
|