Title: | DYNAMIND: Naar dynamisch en gestructureerd vraaggestuurd leren met digitaal mindmappen |
Author(s): | Stokhof, H. ; Sluijsmans, Dominique ; Vlokhoven, H.A. van |
Publication year: | 2011 |
In: | |
Publisher: | Nijmegen / Zoetermeer : Hogeschool van Arnhem en Nijmegen / Kennisnet |
Publication type: | Article in monograph or in proceedings |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/20.500.12470/1426 ![]() |
|
Display more details |
|
Lectorate : | Eigentijds Beoordelen en Beslissen Leren tijdens de Beroepsloopbaan Leren met ICT Responsief Beroepsonderwijs |
Abstract: |
Werken met papieren mindmaps lijkt echter nog onvoldoende uit te nodigen tot het herzien en herschikken van conceptuele verbanden (Stokhof, De Vries 2009). Mindmapping via meer dynamische tools lijkt dit meer mogelijk te maken. In dit quasi-experimentele exploratieve onderzoek worden twee vragen onderzocht: - Wat zijn de effecten van digitaal mindmapping op de intrinsieke motivatie, de leerstrategie en leerstofbeheersing van leerlingen in vergelijking met papieren conceptmapping? De hypothese is dat digitale mindmaps functionaliteiten bieden die de kennisconstructie van de leerlingen dynamischer maken (Tergan, 2005; Novak & Cañas 2008) wat leidt tot een hogere motivatie, efficiëntere leerstrategie en grotere leeropbrengst bij leerlingen; - Op welke wijze ondersteunt digitaal mindmapping de leerkracht bij zijn of haar handelingsbereidheid, implementatiecompetentie en ontwerpcompetentie? De hypothese is dat digitaal mindmapping leerkrachten sterker ondersteunt bij het ontwerpen, begeleiden en monitoren van vraaggestuurd leren dan papieren mindmapping.
|