Title: | Afname van de Maastrichtse Sociale Netwerk Analyse voor mensen met een Verstandelijke Beperking. Handleiding bij trainingsfilm. |
Author(s): | Frielink, Noud ; Asselt-Goverts, A.E. van ; Hendriks, A.H.C. ; Embregts, Petri |
Publication year: | 2012 |
Publisher: | [S.l.] : Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Related links: | http://www.hbo-kennisbank.nl/nl/page/hborecord.view/?uploadId=han:oai:repository.samenmaken.nl:smpid:13436 |
Publication type: | Book (monograph) |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/20.500.12470/167 ![]() |
|
Display more details |
|
Lectorate : | Ethiek van Verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking |
Abstract: |
Deze handleiding is onderdeel van de training "Werken met sociale netwerken van mensen met een verstandelijke beperking", die deel uitmaakt van het trainingspakket: Ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking: 4 trainingen in werken met sociale netwerken en aansluiten bij cliënten en hun ouders. Dit trainingspakket is ontwikkeld door het lectoraat Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Deze handleiding geeft de trainer handvaten bij het gebruik van de trainingsfilm om deelnemers te trainen in het gebruik van het instrument: Maastrichtse Sociale Netwerk Analyse voor mensen met een Verstandelijke Beperking (MSNA-VB) (zie link 2). Bijbehorende materialen: Bestand 1: Handleiding trainingsfilm Bestand 2: Werkmaterialen bij trainingsfilm Bestand 3: Filmfragmenten van trainingsfilm Deze handleiding bij de trainingsfilm heeft tot doel om deelnemers middels filmfragmenten te trainen in het gebruik van de Maastrichtse Sociale Netwerk Analyse voor mensen met een Verstandelijke Beperking (MSNA-VB) en is onderdeel van de training Werken met sociale netwerken van mensen met een verstandelijke beperking. Doelstelling van deze training is dat deelnemers zich bewust worden van het belang, de structuur en de betekenis van sociale netwerken van henzelf en van hun cliënten. Deelnemers worden gemotiveerd om (nieuwe) netwerkleden van cliënten te betrekken en krijgen handvatten om cliënten te motiveren dat te doen. Zij zijn in staat het sociale netwerk in kaart te brengen en te analyseren en op grond daarvan hulpbronnen uit te bouwen, om zo het sociale netwerk te versterken en uit te breiden.
|