2017, External research report Op verzoek van de monitoringcommissie Goed Bestuur VO heeft het Kenniscentrum Publieke Zaak onderzoek gedaan naar het functioneren van de medezeggenschap en de invloed van personeel, leerlingen en ouders – de zogeheten primaire stakeholders - anderszins in het voortgezet onderwijs (VO) in de vorm van een drietal diepte-casestudies. De directe achtergrond van dit verzoek is de beleving dat momenteel onvoldoende duidelijk is hoe binnen het VO de invloed van primaire stakeholders in het algemeen en meer specifiek de medezeggenschap van de (G)MR in de praktijk georganiseerd is en hoe die functioneert. Hierbij wordt de medezeggenschap in enge zin gezien als ‘een instrument’, maar zeker niet het enige kanaal voor de horizontale dialoog met deze primaire stakeholders.
2015, External research report Veelal zonder dat te beseffen, hebben mbo-docenten in de dagelijkse onderwijspraktijk voortdurend te
maken met dilemma’s. Dilemma’s die te maken hebben met prioriteiten in het onderwijs, het leerproces van
studenten, de rol als docent en nog veel meer. Goed beschouwd gaat het steeds om een keuze tussen
‘handelingsalternatieven’. Een keuze tussen studentenbelangen ook. Hoe doe je dat? Hoe breng je botsende,
schurende belangen in balans?
2015, Article / Letter to editor (De Nieuwe Meso, vol. september, iss. 3, (2015), pp. 87-91)Biesta onderscheidt drie doeldomeinen voor het onderwijs: kwalificatie, socialisatie en subjectivering. In dit hoofdstuk verkent Carlos van Kan de betekenis van deze doeldomeinen in het licht van de wettelijke opdracht voor het middelbaar beroepsonderwijs en de pedagogische waarden en idealen die mbo-docenten nastreven.
2013, Book (monograph) De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de docent. Een waarheid als een koe, die ook nog eens wordt benadrukt in de Lerarenagenda 2013-2020 (Min. OCW, 2013): de docent speelt een centrale rol in de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Waar in andere onderwijssectoren deze verantwoordelijkheid vaak door individuele docenten wordt gedragen, is in het mbo de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid. Maar wat vraagt dat precies van de onderwijsteams in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo)?