2017, Article in monograph or in proceedings (European Conference for Social Work Research, pp. 144-145)In this paper we briefly introduce the Capability Approach (CA) and focus on its opportunities for social work practice and research. As the CA is purposively underspecified, we provide theoretical handles for operationalization by pointing to four topics particularly relevant to social work theory: 1) conversion factors; 2) clustering of capabilities and/or functionings; 3) adaptive preferences; 4) negation of human diversity. In order to spark practical dialogue between the multifarious perspectives on social arrangements we propose a conceptual framework for evaluating interventions and arrangements. This framework aids to construct an integral account of direct and indirect versus intended and unintended consequences of the intervention or arrangement. As such it provides promising first steps towards a practical operationalization of capability theory in social work and social work research.
2010, Book (monograph) In de zorg- en hulpverlening ervaren professionals, patiënten/cliënten en naasten zo nu en dan gevoelens van machteloosheid of macht. Wanneer je je machtig of machteloos voelt, handel je daar naar. Bij het gevoel van machteloosheid om de juiste zorg te kunnen geven of ontvangen, of je macht te gebruiken spelen vaak normen en waarden mee die impliciet blijven, maar wel het handelen beïnvloeden. De auteurs beschrijven in dit boekje een casus en bespreken situaties hieruit van (on)macht vanuit de professional, patiënt/ cliënt en de naasten. Zij gebruiken een aangepaste versie van het model van Graste (2003) om na te gaan hoe patiënt/cliënt, zorgverlener en naaste met deze situaties omgingen, waardoor zij zich lieten leiden en hoe zij er mee om hadden kunnen gaan.
2013, Book (monograph) Voor u ligt het boek ‘Narrativiteit in vaktherapie’, voor vaktherapeuten in de praktijk. Het doel van dit praktijkboek is om de begrippen ‘narratief werken’ en ‘narratief onderzoek’ toe te lichten en deze te verbinden aan de praktijk van de vaktherapie. Door definitie en uitleg van deze begrippen wordt het begrippenkader van de vaktherapeut itgebreid. Het helpt de vaktherapeut om te toetsen in hoeverre hij/zij werkzaam is volgens narratieve principes. Daarnaast schept het voor vaktherapeuten mogelijkheden hun werkwijzen desgewenst bij te schaven. Kennis over narrativiteit draagt zo bij aan de kwaliteit van het vaktherapeutisch werkveld.
2021, Article / Letter to editor (British Journal of Social Work, vol. 00, (2021), pp. 1-27)Empowerment is seen as an important thinking and working framework for social
work. Ideally, it is possible to measure the empowering effects of social work.
However, various factors complicate measuring empowerment, making it a difficult
exercise. In past decades many instruments for measuring empowerment have been
developed and there are many variations in the way these instruments have been de veloped. The aim of this review is to provide a comprehensive overview of the avail able instruments, scales or questionnaires that intent to measure the empowerment
of users of social work in different contexts of social work, by means of a scoping re view. A total of 2,711 studies were screened, resulting in 49 unique instruments for
measuring empowerment in contexts related to social work. The results show that the
found instruments are almost exclusively Patient-Reported Outcome Scales. Whilst
many instruments measure individual empowerment, only a few measure community
empowerment. The results also show that there are many variations in which instru ments operationalise empowerment. This overview provides social work organisations
and its researchers an overview of measuring tools necessary to measure the effects
of their efforts, allowing them to build on what is available.
2021, Part of book or chapter of book (Brabander, R. de; Kaulingfreks, F.; Ham, M. (ed.), Sociaal Weerwerk. Maatschappelijke betrokkenheid in zorg en welzijn, pp. 119-136)
2017, Part of book or chapter of book (Sociale innovatie in de praktijk, pp. 135-150)Sociale innovatie gaat om de bundeling van menskracht met als doel uiteenlopende maatschappelijke kwesties aan te pakken. Sociale innovatie heeft betrekking op nieuwe arrangementen van burgers, overheden en/of bedrijven die maatschappelijke energie opwekken om bijvoorbeeld armoede of sociale ongelijkheid tegen te gaan, arbeidsparticipatie te bevorderen of alternatieve initiatieven te ondersteunen. Het gaat daarbij om het scheppen van publieke meerwaarde. De verwachtingen over sociale innovatie als oplossing voor hedendaagse maatschappelijke problemen zijn vaak hooggespannen. In Sociale innovatie in de praktijk vragen auteurs zich af of en in hoeverre deze verwachtingen in de praktijk worden waargemaakt. Wat wordt onder sociale innovatie verstaan? Hoe werkt ze en wat is de praktische betekenis ervan? Vragen als deze worden van diverse, en soms ook ontnuchterende, antwoorden voorzien.
2018, Article / Letter to editor (Kwalon: Tijdschrift voor Kwalitatief Onderzoek in Nederland, vol. 23, iss. 2 (juni), (2018), pp. 16-25)Samenwerken is een belangrijk onderdeel van het sociaal werk en manifesteert zich op verschillende niveaus, zoals met cliënten, collega’s en leidinggevenden. In de praktijk van sociaal werkers die werken met gezinnen met meervoudige en complexe problemen is behoefte aan inzicht in wat een sociaal werker doet (en nalaat!) om samenwerking te bevorderen en welke impact dat heeft op de ondersteuning aan een gezin. In dit artikel doen we verslag van een praktijkonderzoek waarin zes ambulant sociaal werkers die werken met genoemde gezinnen, intensief zijn gevolgd. Hierbij is gebruik gemaakt van beeldmateriaal en stimulated recall interviews om werkzame elementen in de samenwerking met deze gezinnen en andere betrokkenen zichtbaar en bespreekbaar te maken.
2013, Article / Letter to editor (vol. 33, (2013), pp. 13-26)In this article, we raised the question as to what extent members from higher status groups effectuated social resources, more specifically voluntary association membership, as a possible new compensatory strategy to guarantee a successful intergenerational transmission of their occupational status. For that purpose, we investigated whether voluntary association membership (of parents and their child) mediate the positive effect of parental occupational status on that of their child and whether it has become more important over time as an explanation of social reproduction. In the empirical analysis, we incorporated voluntary association membership into the classic status attainment model and estimated path models using retrospective life course data from the Family Survey Dutch Population 2000. The empirical results showed that voluntary association membership does not play a mediating role in the intergenerational transmission of occupational status for the 1916–1947 birth cohort. However, it does so for the 1948–1960 birth cohort, thereby becoming an effective compensatory strategy in the intergenerational transmission of occupation status.
2021, Part of book or chapter of book (Alderliesten, J.; Repetur, L.; Ham, M. (ed.), Hoopvol en Kwetsbaar. Omzien naar elkaar in tijden van Corona, pp. 5-8)
2018, Article / Letter to editor (Journal of Social Intervention : Theory and Practice, vol. 27, iss. 1, (2018), pp. 4-23)In zorg, welzijn en onderwijs hebben zich in de afgelopen jaren transities voorgedaan die van invloed zijn op jongeren die ondersteuning behoeven bij het succesvol doorlopen van hun schoolloopbaan en/of het vinden van passende arbeid. Waar deze jongeren eerst op speciale scholen en in beschermde werkomgevingen te vinden waren, worden zij nu geacht regulier onderwijs te volgen en de reguliere arbeidsmarkt te betreden. Hoe ervaren deze jongeren zelf de ondersteuning die ze ontvangen en wat verwachten zij van hun toekomst?
2010, Article / Letter to editor (Onderwijsinnovatie, vol. 2010, iss. 3, (2010), pp. 29-34)De noodzaak voor docentprofessionalisering is in dit tijdschrift al veelvuldig beschreven. Daarbij ligt het accent vaak op het individu. Maar juist collectieven zoals kenniskringen en lectorarten hebben een bijzonder vermogen om samen te leren. Het instellen van een kennisgemeenschap, zoals een Community of Learning (CoL), is een manier om van individuele leerprocessen collectieve leerprocessen te maken.
2022, Article / Letter to editor (Journal of Social Intervention : Theory and Practice, vol. 31, iss. 1, (2022), pp. 82-88)Moeders die in armoede leven, vertellen dat stress hoort bij het dagelijks leven. Stress van ouders, dus moeders én vaders, is een voorspeller voor het welzijn van de kinderen. Het is dus belangrijk om in onderzoek en praktijk nadrukkelijk óók oog te hebben voor de vaders. En dat is niet vanzelfsprekend
2022, Dissertation The social significance of sport has surged in recent decades, and promoting sport participation have become a priority in governmental policies and campaigns related to sports, physical activity and health. Nonetheless, sport participation is dynamic and generally decreases during the life course. This dissertation investigated to what extend major life events play a role in this. Particularly, it examined sport participation during the transition into adulthood and the impact of life events that mark this transition. The research findings show that leaving full-time education, beginning work, moving out to live on your own, engaging in a relationship, starting to cohabit or getting married, and becoming a parent affect the likelihood of starting and stopping a sport, the sport participation frequency and setting, and/or the number of sports practiced. So, these major live events are game changers, which sports providers and policy makers, among others, should take into account when promoting “lifelong sport participation” and “sports for all”.
2020, Article in monograph or in proceedings (XIV International Conference on education and innovation, Association for the promotion of education in the Digital Society (PromoEDUCA))
2018, Part of book or chapter of book (Huss, E.; Bos, E. (ed.), Art in Social Work Practice: Theory and Practice: International Perspectives, 1st Edition, pp. 29-43)
2015, Book (monograph) Dit werkboek is samengesteld voor groepen vrijwilligers en professionals uit een bepaalde regio, dorp of wijk om elkaar te helpen bij de ondersteuning van mensen die kampen met eenzaamheid of sociaal isolement. Eenzaamheid en sociaal isolement treft mensen van alle leeftijden en uit alle lagen van de samenleving. Hoewel er in Nederland verschillende instrumenten in gebruik zijn, ontbreekt een integrale benadering voor het oppakken van deze problematiek samen met de persoon. De meeste handvatten richten zich op signaleren en slechts een enkele op het bespreekbaar maken van de problemen. De Wmo-werkplaatsen wilden daarom een werkwijze ontwikkelen die zich richt op de verschillende fases van de aanpak van eenzaamheid en sociaal isolement. Met behulp van dit werkboek kunnen professionals en vrijwilligers elkaar helpen bij de ondersteuning van mensen die hiermee kampen. Het werkboek focust op het (leren) luisteren naar de persoon en vervolgens het samen bepalen van volgende stappen. Door nauw aan te sluiten bij de persoon is de kans op effect van de persoonlijk vormgegeven interventie het grootst. Het boek biedt werkvormen om vanuit wat de persoon zelf kan en wil, zo mogelijk samen met het sociale netwerk, tot actie te komen. Professionals en vrijwilligers worden hiermee in verschillende fases ondersteund om al doende de persoon tot eigen inzichten, bevindingen en acties te begeleiden.
2014, Article / Letter to editor (vol. 89, (2014), pp. 195-199)A novel life stage, a fresh new sport? Life course transitions and their effect on starting a sport
In this study we establish the effects of major life course events on the odds to start a sport and on the odds to start a competitive sport. To answer our research question we employ retrospective life course data from the Dutch SportersMonitor2010 on 3.540 individuals. Event history analyses show that the chance to start a sport decreases at the moment people start living together or get married, and they have a first child. The chance to start a sport increases when they start working, start living on their own, their children leave the parental home and when they retire. Finally, being active in competitive sport foremost is stimulated by the transition to paid work and leaving the parental home.
2017, Article in monograph or in proceedings (Symposium tijdens de Dag van het Sportonderzoek (DSO2017))Verschillende gebeurtenissen hebben invloed op de sportparticipatie van volwassen, denk aan het beginnen en stoppen met werken, samenwonen, etcetera. Wat is de invloed van deze gebeurtenissen op de sportparticipatie? Wat wil een volwassene in een nieuwe levensfase rondom sport en bewegen? Hoe kunnen we, als sportwereld, inspelen op deze gebeurtenissen ofwel breuklijnen? In het symposium worden de cijfers en inzichten ten aanzien van sportparticipatie en belangrijke levensgebeurtenissen gepresenteerd. Daarna is er aandacht voor het ophalen van de vraag, wat wil een (niet)sporter in een nieuwe levensfase? Hoe verkrijg je deze inzichten? En tot slot, hoe kan je deze kennis in de praktijk inzetten om meer mensen in beweging te brengen.
2013, Article / Letter to editor (British Journal of Social Work, vol. 2013, iss. 43, (2013), pp. 1-18)The complexity of the daily practice of social workers in the Netherlands has increased, while the social appreciation for their work has decreased. Stakeholders involved in social work practice agreed that a masters programme for social workers could be an important step to improve the quality of social work and enhance the professionalisation of social workers. However, stakeholders disagreed considerably on the objectives of this new programme. Hence, there was no focus for the programme or for its evaluation. In order to assess the purpose and intended goals of the masters programme in social work, a retrospective plan evaluation was conducted, consisting of a document analysis and concept-mapping procedure with thirty-nine stakeholders. The study resulted in a consensus-based conceptual framework in which practice development is considered the key domain of the programme. Practice development seems to fit the open domain of social work and meets the various and often ambivalent demands on social workers and their profession. It is regarded as a method in which the social worker with a masters degree has a new role and position in the interplay between clients, stakeholders and professionals.
2017, Article / Letter to editor (NTZ. Nederlands Tijdschrift voor de zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen, vol. 43, (2017), pp. 177-194)Dit artikel beschrijft de resultaten van een onderzoek naar de samenwerking tussen onderzoekers met en zonder lichte verstandelijke beperkingen (LVB) gedurende de ontwikkeling van een spel over sociale relaties. Ondanks toenemende populariteit van inclusieve samenwerking, weten we nog onvoldoende wat goede inclusieve samenwerking kenmerkt (en wat niet) en wat het oplevert. In dit artikel beschrijven we het begrip betekenisvolle samenwerking vanuit de beleving van onderzoekers met en zonder LVB. Er is gebruik gemaakt van observaties, evaluaties en interviews. Uit de resultaten blijkt dat naast bekende aspecten zoals openheid en gelijkwaardigheid, elementen als samen ervaren, ondersteuning voor alle onderzoekers en oprecht contact cruciaal zijn voor betekenisvolle samenwerking.