2017, Article / Letter to editor (NTZ. Nederlands Tijdschrift voor de zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen, vol. 43, (2017), pp. 177-194)Dit artikel beschrijft de resultaten van een onderzoek naar de samenwerking tussen onderzoekers met en zonder lichte verstandelijke beperkingen (LVB) gedurende de ontwikkeling van een spel over sociale relaties. Ondanks toenemende populariteit van inclusieve samenwerking, weten we nog onvoldoende wat goede inclusieve samenwerking kenmerkt (en wat niet) en wat het oplevert. In dit artikel beschrijven we het begrip betekenisvolle samenwerking vanuit de beleving van onderzoekers met en zonder LVB. Er is gebruik gemaakt van observaties, evaluaties en interviews. Uit de resultaten blijkt dat naast bekende aspecten zoals openheid en gelijkwaardigheid, elementen als samen ervaren, ondersteuning voor alle onderzoekers en oprecht contact cruciaal zijn voor betekenisvolle samenwerking.
2015, Article / Letter to editor (Journal of Autism and Developmental Disorders, iss. 45, (2015), pp. 1191-1203)The aim of this study was to determine the similarities and differences in social network characteristics, satisfaction and wishes with respect to the social network between people with mild or borderline intellectual disabilities (ID), people with autism spectrum disorders (ASD) and a reference group. Data were gathered from 105 young adults living independently in the community. The social networks of people with ID and ASD are more restricted than those of the reference group. Compared with the other groups, people with ASD are less often satisfied with their networks. Each group has its own characteristics, issues and wishes with respect to their social network. Practical measures to enable professionals to adapt to these issues are discussed.