2011, Article / Letter to editor (Teachers and Teaching: Theory and Practice, vol. 17, iss. 5, (2011), pp. 575-596)In the Netherlands only a small number of male students opt for primary school teaching and a relatively large percentage of them leave without graduating. A small-scale research project was set up to explore the question: Can gender-specific student factors be identified in relation to the initial teacher education curriculum that leads to the differences in the dropout rate? Data were collected among a group of 15 female and 15 male students from one teacher training college (or college of education). Concepts with regard to student factors are: motivation for the profession and expectations as to the curriculum. As for the initial teacher education curriculum, the focus is on the way in which the students perceive the content, the didactic approach, the organisation and the evaluation of the curriculum. In addition, data are collected about student performance. We found meaningful gender-specific differences in students’ motives for the profession and expectations as to the curriculum, and gender differences in the way students experience and assess the curriculum offered. These gender differences may explain the gender-specific performance. In order to prevent that especially male students drop out or are not educated well, it is necessary that colleges of education pay attention to the needs and desires of this relatively small group of students.
2009, Article / Letter to editor (Pedagogische Studiën, vol. 86, iss. 4, (2009), pp. 263-281)Na vijf jaar opleiding heeft 47 procent van de mannelijke pabostudenten tegenover 70,6 procent van de vrouwelijke pabostudenten het diploma gehaald. Het hier gerapporteerde onderzoek is opgezet om verklaringen te vinden voor dit verschil in studierendement. Aansluitend bij bestaande verklaringsmodellen voor seksespecifieke studierendementen (Dekkers, 1998; Eccles, 1984) veronderstellen we dat het rendement van deze minderheidsgroep op de pabo beïnvloed wordt door sekseverschillen in studentfactoren in samenhang met sekseverschillen in curriculumperceptie. Bij een onderzoeksgroep bestaande uit vijftien mannelijke en vijftien vrouwelijke pabostudenten is gedurende de eerste tweeënhalf jaar van hun opleiding nagegaan of er seksespecifieke verschillen zijn in beroepsmotivatie en opleidingsverwachtingen, of pabostudenten het geboden curriculum seksespecifiek percipiëren, en of de samenhang daartussen het seksespecifieke studierendement kan verklaren. We concluderen dat het curriculum van de pabo minder goed aansluit bij de beroepsmotieven en opleidingsverwachtingen van mannelijke pabostudenten waardoor het verklaarbaar is dat zij vaker dan vrouwelijke studenten afhaken voordat de eindstreep behaald is.