2018, Article / Letter to editor (Journal of Social Intervention : Theory and Practice, vol. 27, iss. 1, (2018), pp. 48-66)Examining the voluntary deployment of people without a disability on behalf of people with disabilities: “Verwenzorg” (“LC”) as an example In the Netherlands, a transformation is taking place from the traditional welfare state to a civil society with active citizens. The aim of this study is to give an example of citizens’ commitment to their fellow citizens. The phenomenon of Love and tender Care, or LC, (which is known as “Verwenzorg” in Dutch) as a case example was studied. This article examines what motivates volunteers to become actively involved in the lives of others and what results volunteering has for the involved clients. Volunteers (n=10) and clients, their relatives and/or caregivers (n=7) were asked about their motivations and experiences and the perceived benefits and possible negative outcomes of LC. The motivations of and benefits for volunteers appear to be intertwined and involve both altruistic and self-interested aspects. There appears to be a certain reciprocity between giving and receiving, but it is a fragile relationship. Clients experience benefits, but also sometimes have less positive experiences, possibly because of a lack of adaptation to the (individual) client. To enhance and sustain the voluntary deployment of people without a disability on behalf of people with disabilities, organizations should embrace initiatives like LC as a visionary manifestation of the participation society.
2015, Article / Letter to editor (Journal of Autism and Developmental Disorders, iss. 45, (2015), pp. 1191-1203)The aim of this study was to determine the similarities and differences in social network characteristics, satisfaction and wishes with respect to the social network between people with mild or borderline intellectual disabilities (ID), people with autism spectrum disorders (ASD) and a reference group. Data were gathered from 105 young adults living independently in the community. The social networks of people with ID and ASD are more restricted than those of the reference group. Compared with the other groups, people with ASD are less often satisfied with their networks. Each group has its own characteristics, issues and wishes with respect to their social network. Practical measures to enable professionals to adapt to these issues are discussed.
2012, Book (monograph) Deze trainershandleiding van de training "Menslievende professionalisering van (toekomstige) beroepskrachten" maakt deel uit van het trainingspakket: Ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking: 4 trainingen in werken met sociale netwerken en aansluiten bij cliënten en hun ouders. Dit trainingspakket is ontwikkeld door het lectoraat Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Deze handleiding heeft tot doel om (aankomende) professionals instrumenten in handen te geven waarmee zij de menslievende professionalisering in hun eigen werkomgeving kunnen vormgeven en de interpersoonlijke dimensie van zorg (weer) kunnen benadrukken. De handleiding beschrijft vier verschillende trainingen, geschikt voor de zorg en voor het onderwijs: Training Menslievende zorg; Training In dialoog gaan; Training Out of the box denken; Training Verantwoordelijkheid nemen. De uitgewerkte thema’s worden aangeboden in afzonderlijke trainingen maar vertonen ook overlap; daardoor is onderlinge uitwisseling en combinatie van (delen van) thema’s goed mogelijk. Bijbehorende materialen: Bestand 1: Handleiding trainer Bestand 2: Powerpoint Bestand 3: Deelnemersinformatie Bestand 4: Artikelen Zie ook het onderzoeksrapport: Je hebt t of je hebt t niet? Menslievende professionalisering van toekomstige beroepskrachten van ROC en HBO. Hermsen, M., & Embregts, P. (2011)
2011, Book (monograph) Dit onderzoeksrapport bestaat uit 2 deelonderzoeken: Deelonderzoek I: De (on)mogelijkheid van het aanleren van een menslievende houding. Zorg voor mensen met een verstandelijke beperking als casus. In deze bijdrage staat de leer- en trainbaarheid van een menslievende houding centraal. Is het mogelijk een menslievende houding aan te leren of is het een kwestie van karakter waarbij geldt; ‘je hebt het of je hebt het niet?’ Welke aspecten van het onderwijs/trainingsprogramma van ROC en HBO opleidingen (die studenten opleiden om te gaan werken in de zorg)zijn essentieel om het opbouwen van een relatie met cliënten vanuit aandachtigheid en medemenselijke betrokkenheid te stimuleren? De focus van deze aspecten ligt respectievelijk bij de student zelf, de docent of praktijkbegeleider, dan wel bij de stage- of onderwijsinstelling. Aan het eind van het artikel zullen concrete aanbevelingen worden gedaan aan ROC en HBO opleidingen om het ontwikkelen van een professionele houding van de studenten op basis van menslievendheid een plaats te geven binnen het curriculum. Deelonderzoek II: Menslievende professionalisering binnen het ROC en HBO curriculum. In deze bijdrage staat de aandacht voor menslievende professionalisering in het curriculum van ROC/MBO (Sector Zorg en Welzijn) en HBO (Sociale Studies) centraal. In eerder onderzoek werd gefocust op de leer- en trainbaarheid van een menslievende houding. Dat onderzoek heeft een reeks van onderwerpen opgeleverd die binnen een onderwijsprogramma aan bod moeten komen om het opbouwen van relaties met cliënten vanuit aandachtigheid en menslievende betrokkenheid te stimuleren, ontwikkelen en onderhouden. In dit artikel wordt in kaart gebracht op welke wijze vier beroepsopleidingen binnen het ROC (Maatschappelijke Zorg) en HBO (Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Pedagogiek) de menslievende professionalisering van toekomstige beroepskrachten vormgeven. Aan het eind van het artikel zullen concrete aanbevelingen worden gedaan om de menslievende professionalisering verder te verbeteren. Dit onderzoeksrapport ligt tevens ten grondslag aan het trainingspakket: Ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking: 4 trainingen in werken met sociale netwerken en aansluiten bij cliënten en hun ouders. Dit trainingspakket is ontwikkeld door het lectoraat Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.