2015, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Taalbeheersing (Groningen), vol. 37, iss. 2, (2015), pp. 217-239)The communicative competent professional from a managerial perspective. A qualitative exploration is input for curriculum development. Research indicates that the communicative performance of starting professionals
does not always match managers' expectations, although managers rate communication as important for their professional success. lnstitutes of higher education have the task of designing educational programmes that prepare students to meet the professional challenges concerning their communication. This article explores what managers themselves define as good professional communication. Their practical definitions of communicative competence were investigated through 44 semi-structured interviews in four professional business contexts (accountancy, communication, legal, and logistics). The research focused on the communicative competence of starting professionals and revealed (1) that communication is inextricably bound with the start¡ng professionals' work, (2) what specific genres starting professionals
use, (3) that the quality requirements managers impose concern both text craftsmanship and contextual awareness and, (4) that managers rate communicative competence as important for organisations and starting professionals themselves. This implies that professional communication should play a prominent role in the curriculum with more focus on strategic communication awareness in relation to professional practically-oriented tasks. This will prepare students more effectively to meet managers' expectations regarding communication.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 103-124)Wat verwacht de beroepspraktijk van logistieke starters als het gaat om communicatieve competentie? In een exploratieve studie is in beeld gebracht welke rol communicatie speelt in de werkzaamheden van de logistieke starter, welke communicatieve producten de logistieke starter moet beheersen, welke kwaliteitseisen de leidinggevenden daaraan stellen en hoe belangrijk communicatief competent zijn is in de beroepspraktijk. Dit onderzoek maakt deel uit van een groter verkennend onderzoek van het lectoraat Human Communication Development van de HAN naar de communicatieve aspecten van FEM-afgestudeerden in diverse sectoren (accountancy, logistiek en rechten). Dit artikel beschrijft de resultaten van het onderzoek in de logistieke praktijk. Deze resultaten hebben geleid tot aanscherping van de Body of Knowledge and Skills (BoKS) op het gebied van communicatie voor logistici. Deze BoKS ondersteunt HRM-professionals en onderwijsontwikkelaars bij het gericht verbeteren van de communicatieve competentie van (aankomend) logistieke professionals.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 51-64)Hoe kunnen we inhoudelijke kennis, ketenbewustzijn en soft skills op een laagdrempelige, hoog-kwalitatieve wijze aan de zorgprofessionals aanbieden? Dat was de vraag die de HAN gesteld is door zorgprofessionals naar aanleiding van onvoldoende afstemming in de zorgketen. De literatuur liet zien dat een serious game een zeer geschikte vorm is om aan deze vraag tegemoet te komen. De HAN ontwikkelde de HAN-zorggame, die als doel heeft naast kennis en vaardigheden vooral het ketenbewustzijn te trainen. De sterk verbeterende spelresultaten tijdens het spel en de evaluatie onder deelnemers achteraf lieten zien dat dat doel bereikt is. Naast het trainen van zorgprofessionals kan de game ook ingezet worden als effectief leermiddel op het gebied van procesverbetering in het hoger onderwijs voor studenten bedrijfskunde, logistiek, verpleegkunde, etc.
2009, Book (monograph) Samenwerken met andere afdelingen van een bedrijf en leveranciers is cruciaal voor een goede inkoop. Inkoop: werken vanuit een ketenbenadering behandelt de basistheorie van de inkoop. Met de Campuz Creditcard bij het boek kun je heel gericht voor een tentamen leren dankzij de handige toetsen met feedback op de bijbehorende website. Aansprekende praktijkvoorbeelden en cases uit de industrie, handel, overheid en dienstverlening verduidelijken de theorie. Via tussenvragen kun je de theorie toepassen. Dit maakt het boek geschikt voor groepswerk en zelfstudie. Dankzij de praktische opzet kan het bovendien uitstekend dienen als naslagwerk voor je praktijkopdrachten, stages en afstudeerprojecten.