2007, External research report De kerngedachte van het arrangement Samen Deskundiger met de Pabo is dat de leraar-in-opleiding de expertise op het gebied van ict en onderwijs én de eigen veranderbekwaamheid inzet in de basisscholen en op deze wijze bijdraagt aan onderwijsontwikkeling met ict in de scholen. De vragen en behoeften in de scholen staan daarbij centraal. De match tussen de school (context en vraag) en de leraar-in-opleiding (competenties en leervragen) is een voorwaarde voor een vruchtbare samenwerking. De leraar-in-opleiding wordt ondersteund door de pabo en brengt de vragen en ervaringen terug in de pabo. Door deze werkwijze kan de pabo het curriculum en de ondersteuning beter afstemmen op de ontwikkelingen in de scholen en leren scholen hun vragen aan de pabo beter te articuleren. Zo ontstaat duurzame samenwerking. Tevens wordt bijgedragen aan de formulering van een goede standaard voor pedagogisch-didactische competenties voor leraren basisonderwijs en hun opleiders. Dit zijn de doelstellingen van het arrangement in een notedop. In 2006-2007 zijn drie pabo’s met ondersteuning van Kennisnet/Ict op School aan de slag gegaan met de uitwerking van een arrangement, samen met een aantal scholen en studenten. In dit onderzoek hebben we de arrangementen intensief gevolgd om inzicht te krijgen in de effectiviteit van de gehanteerde werkwijze en in de werkzame bestanddelen daarin. Meer specifiek betreft het de volgende drie deelvragen: 1.Zijn de doelstellingen van Samen Deskundiger met de Pabo bereikt? 2.Welke relatie is er tussen het doorlopen proces van het arrangement tussen pabo en de deelnemende scholen en de mate waarin doelstellingen zijn bereikt? 3.Door welke maatregelen is de effectiviteit en efficiëntie van de aanpak verder te verbeteren?