2012, External research report Deze rapportage beschrijft de resultaten van een onderzoek naar kennisgemeenschappen in het Nederlandse primair onderwijs uitgevoerd in opdracht van de PO-Raad. In 2009 heeft de PO-Raad zeggenschap gekregen over de besteding van een deel van de middelen bestemd voor onderzoeks- en ontwikkelactiviteiten in de sector primair onderwijs, de SLOA-middelen. De PO-Raad wil de onderzoeks- en ontwikkelfunctie in de sector versterken.1 Een van de manieren waarop scholen invulling geven aan de onderzoeks- en ontwikkelfunctie is door de inrichting van kennisgemeenschappen. Deze zouden een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan duurzame organisatieontwikkeling (Onderwijsraad, 2003). Ook de PO-Raad ziet kennisgemeenschappen als een veelbelovende praktijk om de onderzoeks- en ontwikkelfunctie in de scholen te versterken en op deze manier het eigenaarschap voor structurele verbetering van onderwijskwaliteit op de juiste plaats te beleggen. De PO-Raad vraagt zich af in hoeverre kennisgemeenschappen daadwerkelijk bijdragen aan het versterken van de onderzoeks- en ontwikkelfunctie in de school en welke rol zij spelen bij spelen bij het bevorderen van organisa-tiebreed leren en innoveren. De inzichten verkregen uit dit onderzoek pogen bij te dragen aan het formuleren van een antwoord op deze vragen.
2010, Book (monograph) Goed onderwijs kan niet tot stand komen zonder dat het goed wordt bestuurd en wordt gestuurd in zijn ontwikkeling. In die ontwikkeling en sturing van het onderwijs speelt de overheid, in het bijzonder de nationale overheid een centrale rol. Toch is die rol niet statisch en evenmin vanzelfsprekend. Dat blijkt uit de onderwerpen die in dit boek behandeld worden. Van samenhang met nationale economische en sociale ontwikkelingen tot de organisatie van het onderwijsbestel, van regelgeving en onderliggende principes tot maatschappelijk ondernemerschap, van medezeggenschap en verantwoording tot de invloed van professionals en van Europees beleid tot de vraag of wet en regelgeving nu echt tot meer onderwijskwaliteit leidt.