Title: | Onderbouwing van de competenties Leidinggeven aan onderwijs en ict |
Author(s): | Kral, M.H. ; Loon, M.J.A.P. van |
Publication year: | 2015 |
Publisher: | [S.l.] : Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Publication type: | External research report |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/20.500.12470/2171 ![]() |
|
Display more details |
|
Lectorate : | Leren met ICT |
Abstract: |
Veranderingen in de samenleving zoals mondialisering, globalisering en technologische ontwikkelingen
stellen andere, hogere eisen aan de toekomstige generatie (o.a. Ministerie van OCW, 2015; Onderwijsraad,
2014). Het onderwijs heeft tot taak leerlingen hierop voor te bereiden en hen toe te rusten met
21ste-eeuwse competenties. Ict-geletterdheid is één van deze competenties. Deze competentie is nodig
voor een leven lang leren. Dat wil zeggen, voor actief burgerschap, deelname aan het sociale verkeer en
inzetbaarheid op de arbeidsmarkt in een kennismaatschappij (European Commission, 2012).
Onderwijsorganisaties staan voor de uitdaging na te denken over de manier waarop het leren plaats
moet vinden in het licht van de 21ste eeuw. Ze zullen moeten inspelen op technologische ontwikkelingen
en de consequenties hiervan voor het onderwijs. Hierdoor zal een school continu bezig moeten zijn
met innovatie en ontwikkeling ten behoeve van de kwaliteit en actualiteit van onderwijzen en leren. De
schoolleider speelt hierin een cruciale rol (Fullan, 2001). Hij heeft een spilfunctie in het op gang brengen
en houden van schoolontwikkeling (Dinham, 2005; Fullan, 2003) en van het leren op alle niveaus in de
school (Andersen & Kruger, 2012). De schoolleider heeft namelijk zicht op specifieke schoolfactoren,
zoals teamsamenstelling en het onderwijsconcept, en kan schakelen tussen micro- en mesoniveau
(Tondeur, Van Keer, Van Braak, & Valcke, 2008). Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de schoolleider
de kwaliteit van de lessen sterk beïnvloedt (Robinson, Lloyd, & Rowe, 2008).
|