Abstract:
|
De basis voor de professionaliseringsaanpak die in dit document wordt beschreven, is het
lerarenopleidersprofiel voor leren en lesgeven met ict. Hierin staan de benodigde vaardigheden,
attitudes en competenties waarover lerarenopleiders moeten beschikken om studenten op te leiden tot
startbekwame leraren op het gebied van leren en lesgeven met ict.
Het opleidersprofiel is gebaseerd op de eindkwalificaties voor startbekwame leraren zoals
ontwikkeld door het iXperium/CoE. Tevens is gekeken naar de rol die een lerarenopleider heeft. In de
beroepsstandaard voor lerarenopleiders (VELON, 2012) wordt aangegeven dat lerarenopleiders in hun
onderwijs een drieslag moeten maken. Zij moeten een verbinding leggen tussen het leren van leerlingen,
het leren van aanstaande leraren en het eigen leren. Murray gebruikt daarvoor de termen eerste- en
tweede-orde-onderwijzen (Murray & Male, 2005). Eerste-orde-leraren werken met leerlingen, tweedeorde-
leraren werken met (aanstaande) leraren die met leerlingen gaan werken. Per niveau is er in het
profiel een onderscheid gemaakt in wat lerarenopleiders moeten kunnen en kennen om studenten op te
leiden tot startbekwame leraren die kunnen leren en lesgeven met ict.
|