Title: | Kennis maken en delen in het primair onderwijs : Een onderzoek naar kennisgemeenschappen |
Author(s): | Peters, M.J. ; Thölke, Jürg ; Herder-Wynne, Fionnuala ; Vlokhoven, H.A. van ; Kingma, Marius |
Publication year: | 2012 |
Publisher: | [S.l.] : Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Related links: | http://www.poraad.nl/sites/www.poraad.nl/files/eindrapportage_kennisgemeenschappen_po-raad.pdf |
Publication type: | External research report |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/20.500.12470/2242 ![]() |
|
Display more details |
|
Lectorate : | Responsief Beroepsonderwijs |
Abstract: |
Deze rapportage beschrijft de resultaten van een onderzoek naar kennisgemeenschappen in het Nederlandse primair onderwijs uitgevoerd in opdracht van de PO-Raad. In 2009 heeft de PO-Raad zeggenschap gekregen over de besteding van een deel van de middelen bestemd voor onderzoeks- en ontwikkelactiviteiten in de sector primair onderwijs, de SLOA-middelen. De PO-Raad wil de onderzoeks- en ontwikkelfunctie in de sector versterken.1 Een van de manieren waarop scholen invulling geven aan de onderzoeks- en ontwikkelfunctie is door de inrichting van kennisgemeenschappen. Deze zouden een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan duurzame organisatieontwikkeling (Onderwijsraad, 2003). Ook de PO-Raad ziet kennisgemeenschappen als een veelbelovende praktijk om de onderzoeks- en ontwikkelfunctie in de scholen te versterken en op deze manier het eigenaarschap voor structurele verbetering van onderwijskwaliteit op de juiste plaats te beleggen. De PO-Raad vraagt zich af in hoeverre kennisgemeenschappen daadwerkelijk bijdragen aan het versterken van de onderzoeks- en ontwikkelfunctie in de school en welke rol zij spelen bij spelen bij het bevorderen van organisa-tiebreed leren en innoveren. De inzichten verkregen uit dit onderzoek pogen bij te dragen aan het formuleren van een antwoord op deze vragen.
|