Title: | Project zakgeld |
Author(s): | Jansen, C. |
Publication year: | 2021 |
Source: | Vakblad Sociaal Werk, vol. 22, iss. 6, (2021), pp. 31-33 |
ISSN: | 2468-7456 |
Related links: | https://izw-naz.nl/view?recordId=fdd4f247-6666-5a53-b437-aa1bbb72fb73 |
DOI: | https://doi.org/10.1007/s12459-021-0917-3 |
Publication type: | Article / Letter to editor |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/20.500.12470/2519 ![]() |
|
Display more details |
|
Lectorate : | Versterken van Sociale Kwaliteit |
Journal title : | Vakblad Sociaal Werk |
Volume : | vol. 22 |
Issue : | iss. 6 |
Page start : | p.31 |
Page end : | p.33 |
Abstract: |
Hoe kunnen ouders die zelf geen geld hebben hun kinderen leren omgaan met geld? En hoe kunnen en willen ouders daarbij geholpen worden?
Het leeratelier Armoede van Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen vond een mogelijk antwoord op die vragen door onderzoekend samen te werken met anderen. Zelf was ik hier als onderzoeker bij betrokken. Aan de hand van actie-onderzoek dat het atelier uitvoerde met sociaal werkers van welzijnsorganisatie Bindkracht10, studenten en ouders die weten hoe het is om van een minimum te leven, ontwikkelden we het zogeheten Zakg€ldProject. Met die aanpak sloten we aan bij een principe voor actie-onderzoek (Van Lieshout et al, 2017): iedereen die wil en een bijdrage kan leveren, participeert. Als je vanuit diverse perspectieven gaat samenwerken in een onderzoeksproject, beland je onherroepelijk in een cyclus van verkennen, plannen, doen, observeren en reflecteren, die naadloos aansluit bij het werk van sociaal werkers. Onderzoekend samenwerken helpt om, op alle niveaus, tot verbeteringen in de praktijk te komen. Een coach van Bindkracht10 vatte dat tijdens een evaluatie treffend samen: 'Het was leerzaam om met de ouders vorm te geven aan het project. Soms moest ik echt op mijn tong bijten; we hebben als professional de neiging om het allemaal mooi te bedenken, maar zonder draagvlak onder de ouders gebeurt er helemaal níks!'
|