Title: | De voordelen van mindfullness voor het bedrijfsleven |
Author(s): | Nandram, S. |
Publication year: | 2011 |
In: | , pp. 9-16 |
Publisher: | [S.l.] : ARCCI |
ISBN: | 9789087070007 |
Series: | HAN Business Publications |
Related links: | https://hdl.handle.net/20.500.12470/336 |
Publication type: | Part of book or chapter of book |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/20.500.12470/336 ![]() |
|
Display more details |
|
Lectorate : | External research institute |
Page start : | p.9 |
Page end : | p.16 |
Abstract: |
Binnen het domein van spiritualiteit is het onderzoeksgebied mindfulness onmisbaar, vooral door de studies naar effecten van meditatie, mentale focus en de voordelen van reflectie technieken. Mindfulness, een term die geen goed equivalent heeft in de Nederlandse taal, kunnen we opvatten als bewust handelen. Het is van oorsprong een oude spirituele techniek die is aangepast aan de moderne tijd met het doel om scherper waar te nemen, ruis in de waarneming te verminderen, te ontspannen en om diepere niveaus van het bewustzijn te bereiken. Dit artikel gaat in op de relevantie van mindfulness voor het bedrijfsleven. Op welke wijze kunnen we beide met elkaar verbinden en waar ontmoeten beide werelden van spiritualiteit en materie elkaar? Mindfulness is uitgebreid onderzocht in hersenonderzoek. Het is een geaccepteerd terrein in het Westen omdat het los staat van religie, wetenschappelijk is bewezen effectief te zijn en omdat het multidimensioneel is. Het wordt veel toegepast in het onderwijs, de sportwereld en recentelijk ook in het bedrijfsleven. In dit artikel behandel ik wat mindfulness is en hoe het bruikbaar kan worden gemaakt voor het bedrijfsleven.
|