Title: | Ervaring is een vak, werken is leren : Over sociaalconstructivisme en HRD |
Author(s): | Klarus, Ruud |
Publication year: | 2011 |
In: | , pp. 87-103 |
Publisher: | [S.l.] : Universiteit Tilburg |
ISBN: | 9789031385645 |
Series: | Handboek Human Resource Development. Organiseren van het leren |
Related links: | http://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-90-313-8565-2_5.pdf |
Publication type: | Part of book or chapter of book |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/20.500.12470/345 ![]() |
|
Display more details |
|
Lectorate : | External research institute |
Page start : | p.87 |
Page end : | p.103 |
Abstract: |
Waarom is het sociaalconstructivisme relevant voor HRD ? Het korte antwoord is: omdat het sociaalconstructivisme een breed en samenhangend scala aan aangrijpingspunten biedt om individuen te ondersteunen bij hun ontwikkeling als mens in arbeidscontexten. Het sociaalconstructivisme gaat over leren in een sociale context, in een context waarin individuen betekenis geven aan hun handelingen, bijvoorbeeld aan handelingen in het kader van werk en arbeid. HRD gaat ook over individuele ontwikkeling en over leren, maar specifiek over leren en ontwikkelen in de context van arbeidsorganisaties. Sociaalconstructivisme presenteert, in al haar verschillende variaties, een perspectief op leren dat gevoed wordt door al veel langer bestaande wetenschappelijk onderbouwde opvattingen over leren. In die opvattingen wordt de mens gezien als een sociaal, betekenisverlenend en handelend wezen. Een wezen dat hoe dan ook betekenis verleent aan de werkelijkheid en daarmee hoe dan ook probeert de werkelijkheid naar eigen goeddunken te beïnvloeden. De mens bevindt zich als sociaal wezen in een sociale en culturele context tot welke hij zich onontkoombaar moet verhouden. Voor het sociaalconstructivisme zijn sociaal leren en betekenisverlenende contexten enerzijds en individuele betekenisverlening en ervarend leren anderzijds twee kanten van dezelfde medaille.
|