Title: | Studierendement en sekseverschillen |
Author(s): | Geerdink, G. |
Publication year: | 2010 |
Source: | Congresbundel Hanovatie Themadag 2010, (2010), pp. 13-26 |
Publication type: | Article / Letter to editor |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/20.500.12470/531 ![]() |
|
Display more details |
|
Lectorate : | Eigentijds Beoordelen en Beslissen |
Journal title : | Congresbundel Hanovatie Themadag 2010 |
Page start : | p.13 |
Page end : | p.26 |
Abstract: |
In het artikel wordt eerst een omschrijving gegeven van studierendement en de actualiteit van het thema. Vervolgens wordt achtereenvolgens ingegaan op de sekseverschillen in prestaties en rendementen zoals ze zich voordoen in het primair en voortgezet onderwijs, het lager en middelbaar beroepsonderwijs en de sekseverschillen in studierendement binnen het hoger beroepsonderwijs. De tweede helft van het artikel gaat over het onderzoek dat de auteur op de pabo heeft gedaan naar oorzaken voor seksespecifieke studierendementen. Gebruikmakend van een bestaand verklaringsmodel is aangetoond dat seksespecifieke studierendementen op de pabo zeker voor een deel het gevolg zijn van curriculumaspecten die onvoldoende afgestemd zijn op de studentfactoren van (in dit geval) de mannelijke studenten. Het gevolg is dat zij gemiddeld langer over de opleiding doen en vaker voortijdig afhaken dan vrouwelijke studenten. Omdat het in dat onderzoek gaat om sekseverschillen die algemeen bekend en erkend zijn, leidt het tot aanbevelingen die ook voor andere opleidingen in het hbo bruikbaar zijn.
|