Title: | Verklaringen voor het seksespecifieke studieresultaten op de pabo |
Author(s): | Dekkers, Hetty ; Geerdink, G. ; Bergen, T. |
Publication year: | 2009 |
Source: | Pedagogische Studiën, vol. 86, iss. 4, (2009), pp. 263-281 |
ISSN: | 0165-0645 |
Publication type: | Article / Letter to editor |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/20.500.12470/636 ![]() |
|
Display more details |
|
Lectorate : | Eigentijds Beoordelen en Beslissen |
Journal title : | Pedagogische Studiën |
Volume : | vol. 86 |
Issue : | iss. 4 |
Page start : | p.263 |
Page end : | p.281 |
Abstract: |
Na vijf jaar opleiding heeft 47 procent van de mannelijke pabostudenten tegenover 70,6 procent van de vrouwelijke pabostudenten het diploma gehaald. Het hier gerapporteerde onderzoek is opgezet om verklaringen te vinden voor dit verschil in studierendement. Aansluitend bij bestaande verklaringsmodellen voor seksespecifieke studierendementen (Dekkers, 1998; Eccles, 1984) veronderstellen we dat het rendement van deze minderheidsgroep op de pabo beïnvloed wordt door sekseverschillen in studentfactoren in samenhang met sekseverschillen in curriculumperceptie. Bij een onderzoeksgroep bestaande uit vijftien mannelijke en vijftien vrouwelijke pabostudenten is gedurende de eerste tweeënhalf jaar van hun opleiding nagegaan of er seksespecifieke verschillen zijn in beroepsmotivatie en opleidingsverwachtingen, of pabostudenten het geboden curriculum seksespecifiek percipiëren, en of de samenhang daartussen het seksespecifieke studierendement kan verklaren. We concluderen dat het curriculum van de pabo minder goed aansluit bij de beroepsmotieven en opleidingsverwachtingen van mannelijke pabostudenten waardoor het verklaarbaar is dat zij vaker dan vrouwelijke studenten afhaken voordat de eindstreep behaald is.
|