Title: | Wel of niet kiezen voor opleiden in de school door pabostudenten : Een onderzoek naar het keuzeproces |
Author(s): | Geerdink, G. ; Uum, M. van |
Publication year: | 2009 |
Source: | Tijdschrift voor Lerarenopleiders, vol. 30, iss. 4, (2009), pp. 41-51 |
ISSN: | 1876-4622 |
Related links: | http://www.velon.nl/uploads/kennisbank/document_265.pdf |
Publication type: | Article / Letter to editor |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/20.500.12470/641 ![]() |
|
Display more details |
|
Lectorate : | Eigentijds Beoordelen en Beslissen |
Journal title : | Tijdschrift voor Lerarenopleiders |
Volume : | vol. 30 |
Issue : | iss. 4 |
Page start : | p.41 |
Page end : | p.51 |
Abstract: |
Pabo Arnhem van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de basisscholen die behoren tot de Arnhemse stichting voor openbaar basisonderwijs De Basis hebben gezamenlijk een nieuw opleidingstraject opleiden in de school 1 (oids) ontwikkeld. Arnhemse pabostudentenkunnen aan het eind van hun eerste opleidingsjaar kiezen voor de opleidingsvariant oids of voor het al langer bestaande reguliere opleidingstraject. Tegenover het enthousiasme en de inzet voor de nieuwe opleidingsvariant bij bestuurders, managers en opleiders van zowel de lerarenopleiding als de deelnemende basisscholen is de desinteresse van studenten opvallend en teleurstellend. Er is in opdracht van het samenwerkingsverband onderzocht waarommaar zo weinig studenten kiezen voor opleiden in de school. Zowel de overheersende gedachte dat je binnen oids veel harder moet werken als het onvoldoende geïnformeerd zijn over deze nieuwe opleidingsvariant maken dat slechts weinig studenten ervoor kiezen. In dit artikel rapporteren we over het onderzoek naar het keuzeproces bij pabostudenten voor één van de twee opleidingsvarianten. In een inleidende paragraaf lichten we het probleem toe. Vervolgenswordt beschreven wat er vanuit de theorie bekend is over dit keuzeproces en hoe we tot de onderzoeksvraag zijn gekomen. We gaan in op de opzet van het onderzoek en vervolgens presenteren en bespreken we de resultaten. We sluiten af met conclusies, punten van discussie en aanbevelingen die ertoe kunnen leiden dat meer studenten in de toekomst kiezen voor het traject oids.
|