2009, Part of book or chapter of book (, pp. 81-88)Om projectsucces op een duurzame wijze te realiseren, is het belangrijk dat betrokken belanghebbenden hun persoonlijke verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van de verschillende resultaten, waarbij zij belang hebben. Zij kunnen ertoe bijdragen dat de verschillende resultaten van projecten beter verankerd raken en daardoor langer beklijven. In het kader van projecten, wil de projectmanager aangesproken worden op zijn verantwoordelijkheid ten aanzien van het projectresultaat en de opdrachtgever op zijn verantwoordelijkheid ten aanzien van het organisatieresultaat (Van Aken, Riepma, 2009). Dit aanspreken van elkaar zou idealiter moeten plaatsvinden in dialogen waarin naar oplossingen wordt gezocht voor problemen, die voorafgaand en tijdens de uitvoering van projecten naar boven komen. Belangengroepen beschuldigen en veroordelen elkaar dan niet van nalatigheid, maar voeren verhelderende gesprekken over "probleem/gevolg" en "oorzaak/vervolg". Enkel en alleen vanuit de overtuiging dat de resultaten van het project een duurzame en dus gewenste betekenis hebben voor alle belanghebbenden. Duurzaam in de zin van weinig vergankelijk en lang aanhoudend en gewenst, omdat een weldoordachte en evenwichtige bijdrage wordt geleverd aan sociale, ecologische en economische belangen. Omdat dit, ook in het door ons bepleite Rijnlands/Europese managementdenken niet vanzelfsprekend gebeurt, gaan we in dit artikel op zoek naar nieuwe impulsen. We hebben deze impulsen bewust gezocht in managementpraktijken die meer gespitst zijn op besluitvorming via dialoog dan de huidige praktijken.
2018, Article / Letter to editor (Autisme magazine, iss. Editie 1, voorjaar 2018, (2018), pp. 18-19)Ongeveer een kwart van alle kinderen en volwassenen heeft last van slaapproblemen, waardoor zij overdag minder goed functioneren. Maar bij kinderen en volwassenen met autisme ligt dat percentage tussen de veertig en tachtig procent! Onderzoek kan ons meer inzicht geven in de oorzaken en gevolgen van slaapproblemen bij mensen met autisme én in mogelijke effectieve interventies.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 153-163)Binnen de grafische industrie worden door middel van bewijsnummers het proces van het drukken van tijdschriften gebruikt om de voortgang te volgen. Maar het is interessant om ook de kwaliteit van het gedrukte via die bewijsnummers in de gaten te houden. In dit onderzoek is nagegaan in hoeverre deze combinatie mogelijk is. Hiervoor is het gehele proces voor het drukken van een tijdschrift geanalyseerd en stap voor stap geïnventariseerd wat de problemen waren. Uit brainstormsessies en enquêtes kwam naar voren dat men de indruk heeft dat de reguliere exemplaren op de afdeling nabewerking worden gebruikt voor de productie van de bewijsnummers. De kans op kwalitatief mindere bewijsnummers nam daarmee drastisch toe, en daarmee de kans op klachten. Door integrale kwaliteitszorg in te voeren binnen de gehele keten zal het gehele proces beter en ook sneller gaan verlopen.
2013, Article / Letter to editor (Holland/Belgium Management Review, vol. 2013, iss. 147, (2013), pp. 52-59)Succesvol ondernemerschap hangt in creatieve sectoren af van de economische waarde en de culturele winst die worden gegenereerd. Bestaat tussen deze twee succescriteria een tegenstelling of uitruil - en is er ook een co-evolutionair perspectief mogelijk?
2016, Article / Letter to editor (Zorg + Welzijn. Platform voor Sociale Professionals, vol. 2010, iss. 6, (2016), pp. 38-39)De Participatieladder biedt een gemeenschappelijke taal aan gemeente en instellingen die zich bezighouden met de participatie van social kwetsbare mensen. Sinds de introductie maakt de reeks instellingen in de region Noord-Veluwe er gebruik van. En dat levert veel op, bijvoorbeeld voor dak- en thuislozen.
2015, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Lerarenopleiders, vol. 36, iss. 2, (2015), pp. 59-75)Economische en maatschappelijke ontwikkelingen vragen om een kwaliteitsverbetering van het onderwijs en om dat te bewerkstelligen hebben lerarenopleidingen binnen de hogescholen een onderzoekstaak gekregen. Voor een succesvolle implementatie van de onderzoekstaak lijkt professionalisering van lerarenopleiders een belangrijke voorwaarde. Docenten worden aangemoedigd een hogere opleidingsgraad te halen door het volgen van een masteropleiding of door te promoveren. Vooral promoveren betekent een onderdompeling in de academische wereld die anders is dan de professionele wereld waarin leraren opgeleid worden. Lerarenopleiders die gaan promoveren overschrijden daarmee de traditionele grenzen tussen het hbo en de academische wereld. Hun onderdompeling in de academische wereld is ook van invloed op hun professionele identiteit. Dit artikel gaat over de professionele identiteit - en de daarop van invloed zijnde omstandigheden - van lerarenopleiders die het opleiden van leraren hebben gecombineerd met een promotieonderzoek. Bij het onderzoek zijn vijftien lerarenopleiders van pabos en tweedegraads lerarenopleidingen in Nederland betrokken die in de afgelopen tien jaar zijn gepromoveerd. Onderzocht is hoe zij het werken aan hun promotieonderzoek hebben ervaren en wat dat betekent voor hun professionele identiteit. Uit de resultaten blijkt dat er voor de lerarenopleiders die zijn gepromoveerd veel is veranderd; zij zijn naar eigen beleving onderzoekende en daardoor betere opleiders geworden. De lerarenopleiding waarin ze blijven werken, is echter (nog) niet mee veranderd. Het promotieonderzoek van een medewerker levert voor de praktijk bruikbare, relevante kennis en een hoger opgeleide medewerker waar de lerarenopleiding niet vanzelfsprekend gebruik van maakt.
2011, Article / Letter to editor (Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties, (2011))De hbo-bachelor Opleidingskunde, training & human development is in vele opzichten een unieke opleiding. Uniek zijn in ieder geval de mensen in ons team, met zeer uiteenlopende praktijkervaring, verschillende persoonlijkheden en eigen(wijze) ideeën. Om die - vaak impliciete - ideeën inzichtelijk te maken, hebben we een eigen visie op het HRD-vak ontwikkeld. Met die visie willen we voor onszelf, voor studenten en voor ons werkveld verhelderen hoe wij het HRD-vak zien. De visie dient ook als kompas voor ons onderwijs; Doen we de juiste dingen? We starten dit artikel met onze visie. Daarna geven we een samenvatting van de reacties op deze visie van Joseph Kessels (hoogleraar HRD aan de Universiteit Twente en hoogleraar Opleidingskundig Leiderschap aan de Open Universiteit), Gertjan Schuiling (oud-HAN lector en consultant bij Thierry & Schuiling) en Ger Driesen (HRD-expert en eigenaar van Challenge Stretching Talent).
2012, Article / Letter to editor (European Journal of Preventive Cardiology, vol. 19, iss. 4, (2012), pp. 795-803)BACKGROUND: Advantages of outpatient exercise training are reduced waiting lists, better compliance, reduced time investment by the patient with reduced travel expenses, and less dependence on other people to participate. Therefore, this systematic review studies the effects of outpatient exercise training programmes compared with usual care on exercise capacity, exercise performance, quality of life, and safety in patients with chronic heart failure. DESIGN: Systematic review with meta-analysis. METHODS: Randomized controlled trials concerning patients with chronic heart failure, with a left ventricular ejection fraction ≤40%, were included. A meta-analysis was performed. RESULTS: Twenty-two studies were included. VO(2)max, 6-min walking test, and quality of life showed significant differences in favour of the intervention group of 1.85 ml/kg/min, 47.9 m, and 6.9 points, respectively. In none of the studies, a significant relationship was found between exercise training and adverse events. CONCLUSION: This meta-analysis illustrates the efficacy and safety of outpatient training programmes for patients with chronic heart failure.
2010, Article / Letter to editor (Learning and Instruction, vol. 20, iss. 4, (2010), pp. 270-279)Despite the popularity of peer assessment (PA), gaps in the literature make it difficult to describe exactly what constitutes effective PA. In a literature review, we divided PA into variables and then investigated their interrelatedness. We found that (a) PAs psychometric qualities are improved by the training and experience of peer assessors; (b) the development of domain-specific skills benefits from PA-based revision; (c) the development of PA skills benefits from training and is related to students thinking style and academic achievement, and (d) student attitudes towards PA are positively influenced by training and experience. We conclude with recommendations for future research.
2009, Article / Letter to editor (Assessment and Evaluation in Higher Education, vol. 34, iss. 5, (2009), pp. 491-498)This study investigates the effects of a competency-oriented course and the effects of feedback training on students’ reflection skills. Thirty-one nursing students enrolled in a conventional course with lectures and assignments following a traditional test. Subsequently, they enrolled in a competency-oriented course, which included more performance-oriented tasks based on competencies and a performance-based assessment. In both courses, half of the students received feedback on their assignments from tutors who were trained in feedback skills (experimental group), while the other half of the students received feedback from non-trained tutors (control group). After each course, all students wrote a reflection report. Results show that students’ reflection reports after the competency-oriented course were of a higher quality than the reports after the conventional course. Contrary to our expectations, the quality of the reflection reports of the control group (students supervised by non-trained tutors) was significantly higher than the quality of reflection reports of the experimental group (students supervised by trained tutors). This study shows that a competency-oriented design of courses enhances students’ reflection skills, but that the training in feedback skills needs to be reconsidered.
2015, Article / Letter to editor (Didactief, vol. 2015, iss. September, (2015), pp. 46-47)Onderzoek naar beleving van het 5-gelijke dagen model door kinderen. Vanuit het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren is onderzocht wat kinderen vinden van alternatieve schoolroosters. Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van een vragenlijst en opstellen gemaakt door kinderen. Het blijkt dat de kinderen van groep 5 tot en met 8 heel tevreden zijn over dit rooster. Minpuntjes die genoemd worden zijn: als je op school eet, krijg je nooit iets bijzonders tussen de middag. Thuis is er nog af en toe een tosti of zo. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Optimus, een groot schoolbestuur in Brabant. Twaalf scholen van Optimus hebben aangepaste schooltijden. Wat de kinderen betreft kunnen de andere scholen ook wel overstappen.
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 145-146)Ter Gelegenheid van het verkrijgen van de Status van Emeritus hoogleraar van Richard Grol. Oplage 1250 exemplaren.
2010, Article / Letter to editor (Critical Care, vol. 2010, iss. 14, (2010), pp. R81)Effects of systemic inflammation on cerebral function are not clear, as both inflammation-induced encephalopathy as well as stress-hormone mediated alertness have been described. Experimental endotoxemia (2 ng/kg Escherichia coli lipopolysaccharide [LPS]) was induced in 15 subjects, whereas 10 served as controls. Cytokines (TNF-a, IL-6, IL1-RA and IL-10), cortisol, brain specific proteins (BSP), electroencephalography (EEG) and cognitive function tests (CFTs) were determined. Short-term systemic inflammation does not provoke or explain the occurrence of septic encephalopathy, but primarily results in an inflammation-mediated increase in cortisol and alertness.
2013, Dissertation The last hundred years witnessed a massive development of technology for road transportation of individuals and goods. These developments brought freedom to live at distance from work, quick responding emergency services and goods from all over the world available in our shops at competitive prices. Horse and donkey are replaced by cars and trucks with climate control, navigation and airbags. That these benefits are appreciated is demonstrated by the observation that peak car is not reached yet: As indicated in figure 1.1, worldwide, the number of cars is still growing. Unfortunately, these widely appreciated benefits come at a price. Oil is the main motor of our transportation but the crude oil reserves decrease rapidly. As a result prices per barrel increase, and discussions arise to prioritize the use of oil to its application as raw material instead of as fuel.
2014, Article / Letter to editor (International Journal of Business and Globalisation, vol. 13, iss. 4, (2014), pp. 502-518)We present insights from literature on enterprising behaviour and competence followed by an application of the competence perspective. Data collection is based on the critical incident technique among 205 entrepreneurs. The study shows how entrepreneurial behaviour benefits from an integrating competence perspective, underlining that entrepreneurs do need different competences related to different outcomes in their entrepreneurial endeavours. An additional study was done to test a survey on competence dimensions that were developed based on the findings of the CIT. The survey shows five competence dimensions. Entrepreneurial behaviour is not about learning a single set of competences, it is rather an integrating system of competences. Some of them can be taught, while others need to be experienced and tried out.
2013, Article in monograph or in proceedings (Cinet 2013)As more and more research work is dedicated to the concept of entrepreneurial behaviour, more attention is also given to the teaching or training of such behaviour. In this paper we argue that a new integrative management approach, labeled as "gyroscopic management" (Vinke & Orhei, 2010, 2012), is one of the ways to stimulate, educate and train such behaviour among the representatives of the so-called Generation Y. In order to create evidence of such presumption we present the first data obtained as part of a grounded action research which started in January.
2011, Part of book or chapter of book (, pp. 87-103)Waarom is het sociaalconstructivisme relevant voor HRD ? Het korte antwoord is: omdat het sociaalconstructivisme een breed en samenhangend scala aan aangrijpingspunten biedt om individuen te ondersteunen bij hun ontwikkeling als mens in arbeidscontexten. Het sociaalconstructivisme gaat over leren in een sociale context, in een context waarin individuen betekenis geven aan hun handelingen, bijvoorbeeld aan handelingen in het kader van werk en arbeid. HRD gaat ook over individuele ontwikkeling en over leren, maar specifiek over leren en ontwikkelen in de context van arbeidsorganisaties. Sociaalconstructivisme presenteert, in al haar verschillende variaties, een perspectief op leren dat gevoed wordt door al veel langer bestaande wetenschappelijk onderbouwde opvattingen over leren. In die opvattingen wordt de mens gezien als een sociaal, betekenisverlenend en handelend wezen. Een wezen dat hoe dan ook betekenis verleent aan de werkelijkheid en daarmee hoe dan ook probeert de werkelijkheid naar eigen goeddunken te beïnvloeden. De mens bevindt zich als sociaal wezen in een sociale en culturele context tot welke hij zich onontkoombaar moet verhouden. Voor het sociaalconstructivisme zijn sociaal leren en betekenisverlenende contexten enerzijds en individuele betekenisverlening en ervarend leren anderzijds twee kanten van dezelfde medaille.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 51-62)There are current pressures to seek innovative solutions to problems associated with environmental sustainability, and in this context, it is likely that SMEs will have to collaborate with a wider variety of specialist partners. In 2009 three Dutch Universities joined with an Australian and Swedish University to compare their experience in this context, and planned a research project to address potential barriers and opportunities. One of the project goals was to implement techniques to foster effective collaboration in joint innovation projects. In this paper we consider a particular reference modeling framework (ARCON) as a candidate tool to both plan projects and identify some emergent issues. Some observations about the utility of the framework and supplementary matters of agency and participant experience are made.
2008, Article / Letter to editor (FMI: facility management informatie, vol. 2008, iss. mei, (2008), pp. 50-51)Begin dit jaar heft Academie Diedenoort FM aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, tijdens een studiemiddag een toelichting gegeven op het vakgebied facility management aan een aantal financiële managers van organisaties die zich bezighouden met kinderopvang. In die branche staat het fm-vakgebid nog in de kinderschoenen en liggen er kansen voor facilitaire professionals.
2010, Part of book or chapter of book (Facility management ontzorgt, pp. 59-76)In veel organisaties merkt u nauwelijks iets van facilitaire services. Het is bijvoorbeeld normaal dat het licht brandt, uw telefoon werkt, de ruimte waar u werkt voorzien is van de juiste inrichting, dat deze schoon en veilig is en dat u er koffie, thee of etenswaren kunt krijgen. U merkt vaak pas iets van de facilitaire services als het ergens fout gaat. De toegevoegde waarde van facilitair management wordt ervaren als dit goed georganiseerd is. Om alle facilitaire services in een organisatie vlekkeloos te laten verlopen is er dus een degelijk facilitair plan nodig. Dit artikel geeft een inleiding in facility management en beschrijft een 8-stappenplan om een facilitair plan op te stellen. Het ‘experience based’ plan is ontwikkeld om facilitaire studenten en professionals een structuur te bieden voor het in kaart brengen van (on)mogelijkheden en het maken van keuzes bij het opzetten of verbeteren van een facilitaire organisatie.
2012, Part of book or chapter of book (, pp. 27-42)Entrepreneurship is the driving force for the growth of economies. Female entrepreneurship is, however, still lagging behind in development when compared to male entrepreneurship. This paper describes possible differences between male and female entrepreneurship and the reasons behind these differences, and more particular, why and how education can play a role in stimulating female students to become entrepreneurs. The most common research question is related to differences between male and female entrepreneurs in attitudes, characteristics and competences in respect to entrepreneurship. Few such differences were found. The educational setting is one of the core areas where students can devote their time in developing competences. Therefore, it might be of interest to study the educational context that contributes to female entrepreneurship. This paper presents an overview of the disincentives and incentives for female entrepreneurship. Furthermore it discusses the role of traits and competences in comparing male and female entrepreneurship. Concluded is with how education can contribute to fostering female entrepreneurship.
2009, Part of book or chapter of book (, pp. 35-47)In deze bijdrage ga ik in op wat feminisering van het onderwijs is en hoe we daar de afgelopen 25 jaar – zowel op de pabo als in het basisonderwijs – mee te maken hebben gekregen. De keerzijde is masculinisering en ik zal eveneens laten zien hoe zich dat in het onderwijs voordoet. Zowel feminisering als masculinisering hebben negatieve gevolgen. Ik wil duidelijk maken dat de gevolgen van de feminisering minder erg zijn dan we volgens de pers moeten geloven, maar dat het desondanks een ongewenste ontwikkeling is. Tot slot geef ik aan hoe we zowel in het basisonderwijs als op de pabo kunnen werken aan een ommekeer, dat wil zeggen: meer diversiteit in het onderwijs in alle functies.
2009, Article / Letter to editor (The American Journal of Clinical Nutrition, vol. 90, iss. 2, (2009), pp. 354-361)Diet is a major factor in the etiology of colorectal cancer, with high fish consumption possibly decreasing colorectal cancer risk, as was shown in several observational studies. To date, no intervention trials have examined the possible beneficial effects of fish intake on colorectal cancer risk. The objective was to investigate the effects of a 6-mo intervention with oil-rich or lean fish on apoptosis and mitosis within the colonic crypt. In a multicenter, randomized, controlled intervention trial, patients with colorectal polyps, inactive ulcerative colitis, or no macroscopic signs of disease were recruited (n = 242) and randomly allocated to receive dietary advice plus either 300 g oil-rich fish (salmon) per week (n = 82), 300 g lean fish (cod) per week (n = 78), or only dietary advice (DA) (n = 82). Apoptosis and mitosis were measured in colonic biopsy samples collected before and after intervention (n = 213). The total number of apoptotic cells per crypt did not increase in the salmon or cod group: -0.10 (95% CI: -0.36, 0.16) and -0.06 (95% CI: -0.32, 0.20), respectively, compared with the DA group. The total number of mitotic cells per crypt decreased nonsignificantly in the salmon group (-0.87; 95% CI: -2.41, 0.68) and in the cod group (-1.04; 95% CI: -2.62, 0.53) compared with the DA group. Furthermore, the distribution of mitosis within the crypt did not significantly change in either group. An increase in the consumption of either oil-rich or lean fish to 2 portions weekly over 6 mo does not markedly change apoptotic and mitotic rates in the colonic mucosa. This trial was registered at www.clinicaltrials.gov as NCT00145015.
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 139-160)In todays society, the quantity of information available to learners is so vast that new strategies of information processing and exchange must be continually developed and improved. E-Collaborative Knowledge Construction: Learning from Computer-Supported and Virtual Environments explores the construction of beneficial e-collaborative knowledge environments from four vital perspectives: educational, psychological, organizational, and technical. It offers several scenarios where the implementation of e-collaborative knowledge construction is necessary and then not only presents methods for facilitating e-collaborative knowledge construction, but also provides methods for assessing its results. This exciting new publication is a must-have for academics, researchers, and professionals who dare to discover new innovations!
2009, Article / Letter to editor (Hanblad, vol. 2009, iss. 13, (2009), pp. 10-11)Veel markten worden steeds volatieler. Door de globalisering beïnvloeden alle sectoren en markten elkaar. Gaan de financiële wereld en de automotive onderuit dan heeft dat ook z’n effect op de olie & gas, krijgen de semicon en de IT-sector tikken en worden ook de metaal- en de kunststofbranches meegesleept. In hoog tempo. En in tijden van upturn gaat dat precies zo, maar dan andersom.
2010, Article / Letter to editor (Educational Technology Research and Development, vol. 58, iss. 3, (2010), pp. 311-324)This article describes a blueprint for an online learning environment that is based on prominent instructional design and assessment theories for supporting learning in complex domains. The core of this environment consists of formative assessment tasks (i.e., assessment for learning) that center on professional situations. For each professional situation, three levels of situational complexity are defined, and within each of these three levels, tasks are offered that differ in the degree of support offered to the learner. This environment can support (beginning) professionals in complex domains in gaining insight into the available repertoire of behavior in professional situations, as well as into the quality and effectiveness of that behavior (assessment criteria), while simultaneously helping them to develop insight into the standards that their own behavior should (eventually) match.
2015, Article / Letter to editor (Child Abuse & Neglect, vol. November 2, iss. 49, (2015), pp. 119-127)Family foster care placement decision-making has a weak scientific underpinning. Mostly a ‘variable-oriented approach’ is taken, which requires a lot of information that is not always available. The identification of clusters of foster children with similar characteristics may be a more viable decision strategy. In this study we investigated if foster children could indeed be clustered, which problems were identified at the time of placement, and the influence of placement history. It proved possible to group foster children into two clusters: (1) young children with familial problems and few behavioral problems, and (2) older children with prominent child problems and behavioral problems. For foster children with and without placement history, problems associated with placement proved identical. Considering that a foster care placement did not result in fundamental change in the problems present at time of placement, the importance is stressed of approaching foster care assessment as part of a decision making process which looks back as well as forward. Placement decisions should be based on an appraisal of the appropriateness of foster placement as a solution for the child. In conjunction with this appraisal a decision is required on how parents can be supported toward reunification. Or – if this is not an option – whether long term foster care is the best option for the child and if so, what conditions need to be met.
2012, Dissertation Why consider moral climate and examine about three hundred contributions to organizational moral climate theory? Moral climate has become a key theme in organizational theory and business ethics. It helps understanding organizational morality and manking organizations morally better. Moral climate theory may also help to prevent organizations from loosing either effectiveness or legitimacy.
2017, Article / Letter to editor (Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy, vol. 25, iss. 9, (2017), pp. 2904-2913)PURPOSE: In this prospective study, the changes in kinetics and kinematics of gait and clinical outcomes after a varus osteotomy (tibial, femoral or double osteotomy) in patients with osteoarthritis (OA) of the knee and a valgus leg alignment were analysed and compared to healthy subjects. METHODS: Twelve patients and ten healthy controls were included. Both kinetics and kinematics of gait and clinical and radiographic outcomes were evaluated. RESULTS: The knee adduction moment increased significantly postoperatively (p < 0.05) and almost similar to the control group. Patients showed less knee and hip flexion/extension motion and moment during gait pre- and postoperatively compared to the controls. A significant improvement was found in WOMAC [80.8 (SD 16.1), p = 0.000], KOS [74.9 (SD 14.7), p = 0.018], OKS [21.2 (SD 7.5), p = 0.000] and VAS-pain [32.9 (SD 20.9), p = 0.003] in all patients irrespective of the osteotomy technique used. The radiographic measurements showed a mean hip knee ankle (HKA) angle correction of 10.4° (95 % CI 6.4°-14.4°). CONCLUSION: In patients with knee OA combined with a valgus leg alignment, the varus-producing osteotomy is a successful treatment. Postoperatively, the patients showed kinetics and kinematics of gait similar as that of a healthy control group. A significant increase in the knee adduction moment during stance phase was found, which was related to the degree of correction. The HKA angle towards zero degrees caused a medial shift in the dynamic knee loading. The medial shift will optimally restore cartilage loading forces and knee ligament balance and reduces progression of OA or the risk of OA. A significant improvement in all clinical outcomes was also found. LEVEL OF EVIDENCE: III.
2009, Article in monograph or in proceedings (2009 International Conference on Electrical Engineering and Informatics, pp. 484-490)The article discusses a study to determine the efficacy of Fully Communication Oriented Information Modelling (FCO-IM) in generic data modelling. The researchers use two generic patterns based on the identification of an object and based on the relation between two objects to examine the FCO-IM efficacy. Study revealed that the data modelling problems found from the structures of universe of discourse (UoD) collected fact can be solved using FCO-IM.
2014, Dissertation Bij het opleiden van nieuwe leraren wordt steeds meer belang toegekend aan het leren in de beroepscontext. Met het Opleiden in de School (OidS) zijn grote stappen gezet om in samenwerkingsverbanden tussen scholen en lerarenopleidingen werkplekleren als onderdeel van de opleiding te organiseren. Het blijkt een veelbelovend, maar eveneens complex onderdeel van de opleiding. Om de kwaliteit hiervan te borgen wordt onder meer ingezet op het organiseren van begeleiding van de leraar in opleiding. In de afgelopen jaren hebben scholen en lerarenopleidingen afspraken gemaakt over het organiseren van begeleiding. Begeleiding kan echter op veel manieren worden uitgewerkt en ingezet, waarbij het niet duidelijk is welke strategie leidt tot welke opbrengst (Hobson et al., 2009). Het onderzoek in dit proefschrift heeft als doel meer zicht te krijgen op de praktijk van de begeleiding van het werkplekleren. Centraal staat de vraag hoe het georganiseerde begeleiden vorm krijgt bij het OidS in de context van de initiële opleiding van leraren voor het voortgezet onderwijs.
2009, Part of book or chapter of book (, pp. 67-78)The reasoning issue of this work is to research and define the efficient methods of global marketing control. The report is focused on the following aspects: the importance of the control systems in global marketing environment, the relationship between planning and controlling, types and the process of establishment of the control systems, common problems and approaches to control.
2014, Article / Letter to editor (Onderwijsinnovatie, vol. 2014, iss. 3, (2014), pp. 17-26)Het borgen van het eindniveau is in het hbo een actueel en interessant vraagstuk. Wanneer opleidingen kunnen aantonen hoe studenten dit eindniveau binnen hun opleiding behalen, geeft dit het hbo-diploma waarde en biedt dit diploma de student een geode start van een mooie loopbaan.
2012, Part of book or chapter of book (, pp. 61-86)In recent publications in International Journals in 2010 and 2011, I described the phenomenon of a new approach to education and training called ‘Gyroscopic Management’ (See list publications). To give the reader an insight and overview of this, I will introduce and explain this gyroscopic management and, based on literature research and my own experiences, I describe how a currently used approach in education and the training of business and management students at Arnhem Business School (ABS) shows that this can lead to added strategic value for management in organizations. This also represents the start of a so-called, ‘Grounded Action’ research about the influence of training and educating for new future managers in organisations, as described in the second part of this paper. The research took place in Romania and The Netherlands and it shows the discovered five stages of ‘gyroscopic management’: “Learning, listening, awareness, accepting, adapting, and advancing.” I explored this explanatory theory further into a so-called ‘Grounded Action’ research approach in which I made an ‘operational theory’ (Simmons & Gregory 2003). This research is implemented in the form of a final applied research in educational and training practice during trainings, lectures at ABS in the Netherlands and at the West University in Timisoara, Romania (UWT).
2010, Part of book or chapter of book (, pp. 185-212)In deze bijdrage bespreken we een zelfontwikkelde methodiek , waarin communicatief handelen en communicatieve sensitiviteit in de docentenrol tot uitdrukking komt. De methodiek komt voort uit onze manier van denken over communiceren, handelen en veranderen en de problemen die zich bij de rol van communicatie in ‘verandermanagement’, als wezenlijk thema van elke economische hbo-opleiding, voordoen binnen een onderwijsorganisatie. Daarbij staat de meerwaarde van de relatie tussen docenten, het onderwijs, de student en de beroepspraktijk centraal. Het gaat daarbij om de volgende vraag: Wat is er nodig om een communicatief goede verandermanager te zijn of te worden en op welke wijze kan gyroscopisch zelfmanagement hierin een rol spelen?
2015, Book (monograph) Tijdens een symposium over de kwetsbaarheid van mensen is het boek HAN SOCIAAL Kennisproducten 2015: Praktische hulpmiddelen voor maatschappelijke dienstverlening gepresenteerd. In de bundel staan ruim 40 beschikbare kennisproducten en diensten. Deze zijn bedoeld voor -en zijn ook in nauwe samenwerking ontwikkeld met- professionals en partnerinstellingen in het sociale werkveld, én met collega-docenten en docentonderzoekers van uiteenlopende HAN-opleidingen.
2009, Article / Letter to editor (De Lichamelijke Opvoeding, iss. 5, (2009), pp. 29-31)Handbal is in Europa een populaire sport. Het is de door mannen meest beoefende zaalsport en de meest beoefende sport door vrouwen (in georganiseerd verband). In
Nederland wordt handbal door zo’n 60.000 mensen gespeeld. 70 Procent hiervan is
vrouw. Om de jeugd enthousiast te maken voor handbal is het essentieel dat ze al op jonge leeftijd in aanraking komen met de sport. Onderwijs is daarvoor de meest geschikte ingang.
2009, Article / Letter to editor (De Lichamelijke Opvoeding, iss. 6, (2009), pp. 28-30)In het vorige nummer heeft een inleiding gestaan over het aanbieden van handbal in de lessen bewegingsonderwijs aan kinderen in de leeftijd van acht tot zestien jaar.
De auteurs menen dat onbekendheid met de sport de oorzaak is waarom handbal weinig wordt aangeboden aan kinderen in het bewegingsonderwijs. Met deze artikelenserie willen we u handvatten bieden waarmee u handbal in het basis- en voortgezet onderwijs kunt aanbieden.