2013, Part of book or chapter of book (, pp. 13-20)Accreditatie en certificatie zijn twee begrippen met identieke betekenis1. De context kan evenwel verschillen. In Nederland gebruikt het onderwijsveld voornamelijk het begrip accreditatie, terwijl in het bedrijfsleven het begrip certificatie de boventoon voert. Omdat beide begrippen naar ons idee geen verschil uitmaken, hanteren we in dit artikel het begrip certificatie ook voor accreditatie (Kemenade, 2009 pp. 67-68). Certificatie is wijd verspreid. Zo is in het afgelopen jaar alleen al wereldwijd het miljoenste ISO 9001 – certificaat uitgereikt (ISO Geneve). Desalniettemin ondervindt certificatie veel kritiek. Bedrijven ervaren het proces als ondersteunend maar ook als beknellend2: vooral wanneer de betreffende organisatie al enige tijd in het bezit is van het certificaat, wordt de toegevoegde waarde als minder ervaren en de administratieve belasting als een last.
2013, Book (monograph) This book is about narrative methods and narrative research. The word narrativity derives from the Latin word narrare, which means ‘to tell’. Narratives are present everywhere. They come in the form of fairy tales, drama, drawings, art, history, biography, myths and legends. Narratives can be found at all ages and in all societies. Stories have always played an important role in human life (Ten Holter, 2010). Simply put, a story is a sequence of coherent events. The following questions can usually be asked: How did it start? Then what happened? How did it end? (Bijl, Baars & Schueren, 2002). In the field of narratology, stories are the object of study and the focus is on the way in which these stories are told. Narratives are about biographical events as told by those who experienced them (Van Biene et al., 2008). They often have a time sequence; i.e. the narrator establishes a link between the past, the present and the future. People tell stories from a particular perspective. The narrator takes his or her own position in a story, but positions can also be assigned by others (e.g. the listener) (ibid). In addition to the narrator, narratives also include other parties; for example, a person may speak about their family or neighbours.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 21-30)Dit artikel is een reactie op een artikel van Huub Vinkenburg naar het antwoord op de vraag: “Zouden er Angelsaksische en Rijnlandse kwaliteitskundigen bestaan?” De auteur van dit artikel, Henk Bobbink, is van mening dat daar een vraag aan vooraf gaat: “Zou er een Angelsaksisch en een continentaal Europees kwaliteitsklimaat zijn?”