2012, Article / Letter to editor (Organza News, vol. 2012, iss. 9, (2012), pp. 2-4)In February 2007, I published a short review of the biography Jane Jacobs: Urban Visionary, in the Dutch weekly Intermediair. It began as follows: “The Jacobses are a close-knit, productive family. The most famous at this moment is perhaps my cousin Marc, chief designer for Louis Vuitton. My uncles Aad and Georges made a career for themselves in Dutch and Belgian business circles. The name of great-uncle Edgard P. might ring a bell among comic strip fans as the author of the renowned Blake & Mortimer series. But the one I’m most proud of is my American-Canadian great-aunt Jane who died last year.” I thought I had laid it on so heavily that nobody would believe that I was related to all these famous Jacobses. But people did believe it! I even received an email from a fellow professor from Delft, who was very impressed by the fact that I was related to the famous Jane Jacobs: “What a small world it is….”
2012, Article / Letter to editor (Ruimtevolk Jaarboek 2012: Nieuw eigenaarschap in de ruimtelijke ordening, (2012), pp. 164-165)In Smart Cities draait alles om masterplanning, topdown ontwikkeling, toezicht en controle. Toch bieden ze mogelijk oplossingen voor grootstedelijke problemen.
2012, Article / Letter to editor (Ruimtevolk, (2012))Kwetsbare burgers in hun kracht zetten door middel van nieuw ondernemerschap. Een aanpak waarvan we in Nederland nog veel kunnen leren.
2010, Book review (Stedebouw en Ruimtelijke Ordening, vol. 2010, (2010), pp. 22-25)Like the Great Depression and the Long Depression before it, experts have viewed prolonged economic downturns as crises. In The Great Reset , bestselling author Richard Florida argues that we should instead see the recent recession as an opportunity to create entirely new ways of working and living - and new economic practices that are more sustainable than current systems. Studying successful examples from the past, Florida surmises that for a reset to work, it must move beyond the limited realm of companies, business models, innovations, even public policies. It must be a rethinking of our very way of life in which we recreate and redefine the geography of capitalism. Combining academic research, real life vignettes, and historical examples, Florida identifies the four major pillars of the reset, explaining how each will lead to transformation, opportunity, and new prosperity, including: flexible housing; new and faster public transportation; more affordable consumption bundles such as food and energy; and, new jobs, industries, and sources of innovation. Going beyond economics and social geography, The Great Reset provides a new framework for understanding the roots of new growth, details the essential actions for recovery; shows the often-overlooked importance of place; and, paints a picture of what our new lives could soon look like.
2009, Article / Letter to editor (Het Financieele Dagblad, vol. 2009, (2009))De Amerikaanse economisch geograaf Richard Florida ziet de huidige crisis als de grote fundamentele transformatie van onze economie. Hij spreekt van de Great Reset, de grote omschakeling naar een economie die draait om kennis en creativiteit. De auteur van The Rise of The Creative Class hekelt overheden die de uitweg uit de malaise louter zoeken in investeringen in infrastructuur en het overeind houden van bedrijven. “Waar blijft de discussie over talent?” Socialeinnovatie.nu sprak de befaamde hoogleraar en auteur in het Spaanse Pamplona.
2009, Article in monograph or in proceedings (ARCCI seminar)Overal in de wereld concurreren steden met elkaar om de 4 B’s: Bewoners, Bedrijven, Bezoekers en Bollebozen. Veel steden proberen zich in die strijd aantrekkelijk te maken als creatieve stad. Ze doen er alles aan om kunstenaars en designers aan te trekken, knappen oude fabrieken op en ontwikkelen kekke wijken met hippe winkels. En dan? Ben je dan een creatieve stad? Onzin, zegt ARCCI-lid Roy van Dalm. Een creatieve stad is meer dan een creatieven stad. Het is pas het begin. Maar steden die het niet gesnapt hebben, houden het hier bij en beginnen te klagen dat het een hype is. Gelukkig weten wij in Arnhem wel beter, toch? Waar de Creatieve Stad w‘rkelijk om draait, laat dit ARCCI seminar zien.