2014, Article / Letter to editor (The Review of International Comparative Management, vol. 15, iss. 2, (2014), pp. 154-173)Recent efforts of the European Union to integrate new member states such as Romania expand to the social economy sector as well. Works by Hoogendoorn et al. (2010) and Kerlin (2010) regard Europe as accommodating two schools of thought related to social entrepreneurship: EMES and the UK - social enterprise. Both views place great emphasis on social enterprise as the main indicator of the social entrepreneurial phenomena for the European continent.
2014, Article / Letter to editor (International Journal of Business and Globalisation, vol. 13, iss. 4, (2014), pp. 502-518)We present insights from literature on enterprising behaviour and competence followed by an application of the competence perspective. Data collection is based on the critical incident technique among 205 entrepreneurs. The study shows how entrepreneurial behaviour benefits from an integrating competence perspective, underlining that entrepreneurs do need different competences related to different outcomes in their entrepreneurial endeavours. An additional study was done to test a survey on competence dimensions that were developed based on the findings of the CIT. The survey shows five competence dimensions. Entrepreneurial behaviour is not about learning a single set of competences, it is rather an integrating system of competences. Some of them can be taught, while others need to be experienced and tried out.
2014, Article / Letter to editor (International Journal of Entrepreneurship and Small Business, (2014))Social entrepreneurship has been defined until now by borrowing insights from commercial, Schumpeterian entrepreneurship as well as a new way of looking at non-profit work (Peredo and McLean, 2006; Short et al., 2009). Inspired by the use of a competence perspective to define entrepreneurship (European Commission, 2005), our main purpose in this article is to apply a competence perspective to social entrepreneurship, using a multidimensional framework. We start by looking at social entrepreneurship in the context of commercial entrepreneurship research. Next, we describe the concepts of competence and entrepreneurial competence as building blocks for our view. Then we describe the research of the concept of competence for social entrepreneurship among 103 founders of social enterprises in Romania. Our main findings suggest that social entrepreneurship competence is comprised of a large spectrum of social and functional competences (rather than cognitive competence) and motivation to solve social problems.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 69-80)Sommige streken van Nederland zijn op dit moment onderhevig aan een bevolkingskrimp. Dit heeft zijn weerslag op de economische activiteit in de getroffen regio’s. In dit artikel wordt beschreven hoe in de Achterhoek ondernemers, de overheid en maatschappelijke organisaties gezamenlijk hebben gewerkt aan een oplossing voor dit probleem, en hoe het lectoraat Ondernemerschap van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen aan dit proces heeft bijgedragen, middels het interviewen van stakeholders en het geven van een workshop en een masterclass. Naar voren kwam dat het Achterhoekse MKB vakmanschap, innovatiedrang en samenwerking (noaberschap) wil versterken, met de nadruk op de stille kracht - oftewel intuïtie en authenticiteit - als belangrijke alternatieve bronnen.
2013, Article in monograph or in proceedings (Cinet 2013)As more and more research work is dedicated to the concept of entrepreneurial behaviour, more attention is also given to the teaching or training of such behaviour. In this paper we argue that a new integrative management approach, labeled as "gyroscopic management" (Vinke & Orhei, 2010, 2012), is one of the ways to stimulate, educate and train such behaviour among the representatives of the so-called Generation Y. In order to create evidence of such presumption we present the first data obtained as part of a grounded action research which started in January.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 31-50)Onderzoek naar competenties in het algemeen en naar de benodigde competenties voor ondernemers in het bijzonder is volop in beweging. Onderzoek in het verleden heeft vanuit verschillende invalshoeken en met verschillende doeleinden plaatsgevonden en is daarom veelal niet generaliseerbaar. Daarom worden meerdere theorieën onderscheiden. Het onderzoek naar competenties is met een start in de 90-er jaren nog relatief nieuw en is international georiënteerd. Het onderzoek kan branchegericht zijn (denk aan de gezondheidszorg), het kan van toepassing zijn op het onderwijs (competentiegericht onderwijs), relaties hebben met human resource management (aanstellen van personeel), maar ook gericht zijn op ondernemen. De vraag die dan opgeroepen wordt, luidt: welke competenties zijn van belang voor succesvol ondernemen? Hier is veel onderzoek naar gedaan, maar de uitkomsten zijn (helaas) niet eenduidig. Op zich geen vreemde uitkomst, omdat culturen, nationaliteiten, branches en levenscycli dwars door dit soort onderzoeken heen lopen (zie literatuuroverzicht hierna). Om te laten zien waar we nu staan als het gaat om ondernemerschap, onderzoeken we voornoemde vraagstelling.
2013, Article in monograph or in proceedings (4th EMES International Research Conference on Social Enterprise)Social entrepreneurship is currently at an early stage of knowledge development, both on the European Continent, as well as internationally. To a large extent, studies originate from theory, are based on small-scale individual case studies or have identified social entrepreneurship based on an incomplete definition.
2013, Article in monograph or in proceedings ()The construct of competence is explained through several approaches: individual, training, human resources, management, and entrepreneurial. Competences can be explained by different concepts such as knowledge, understanding, skills and behavior. In the literature there is a trend towards a holistic multidimensional approach. This paper focuses on a study to induce relevant competencies in the start-up process of entrepreneurs.
2012, Part of book or chapter of book (, pp. 27-42)Entrepreneurship is the driving force for the growth of economies. Female entrepreneurship is, however, still lagging behind in development when compared to male entrepreneurship. This paper describes possible differences between male and female entrepreneurship and the reasons behind these differences, and more particular, why and how education can play a role in stimulating female students to become entrepreneurs. The most common research question is related to differences between male and female entrepreneurs in attitudes, characteristics and competences in respect to entrepreneurship. Few such differences were found. The educational setting is one of the core areas where students can devote their time in developing competences. Therefore, it might be of interest to study the educational context that contributes to female entrepreneurship. This paper presents an overview of the disincentives and incentives for female entrepreneurship. Furthermore it discusses the role of traits and competences in comparing male and female entrepreneurship. Concluded is with how education can contribute to fostering female entrepreneurship.
2011, Part of book or chapter of book (, pp. 9-16)Binnen het domein van spiritualiteit is het onderzoeksgebied mindfulness onmisbaar, vooral door de studies naar effecten van meditatie, mentale focus en de voordelen van reflectie technieken. Mindfulness, een term die geen goed equivalent heeft in de Nederlandse taal, kunnen we opvatten als bewust handelen. Het is van oorsprong een oude spirituele techniek die is aangepast aan de moderne tijd met het doel om scherper waar te nemen, ruis in de waarneming te verminderen, te ontspannen en om diepere niveaus van het bewustzijn te bereiken. Dit artikel gaat in op de relevantie van mindfulness voor het bedrijfsleven. Op welke wijze kunnen we beide met elkaar verbinden en waar ontmoeten beide werelden van spiritualiteit en materie elkaar? Mindfulness is uitgebreid onderzocht in hersenonderzoek. Het is een geaccepteerd terrein in het Westen omdat het los staat van religie, wetenschappelijk is bewezen effectief te zijn en omdat het multidimensioneel is. Het wordt veel toegepast in het onderwijs, de sportwereld en recentelijk ook in het bedrijfsleven. In dit artikel behandel ik wat mindfulness is en hoe het bruikbaar kan worden gemaakt voor het bedrijfsleven.
2011, Article / Letter to editor (European Financial Review, (2011))Due to globalization several parts of the world are influencing each other, thus leading to the incorporation of Eastern and Western thoughts in the architecture of business.
2010, Article / Letter to editor (Hanblad, vol. 2010, iss. 16, (2010), pp. 20-21)‘Spiritueel zijn betekent het zoeken naar je authentieke zelf en denken, voelen en doen op basis van de persoonlijke kernwaarden die je vindt’, definieert Sharda Nandram. ‘Ieder mens heeft een buiten- en een binnenkant. In de managementliteratuur is men momenteel heel intensief bezig met die buitenkant. Vanuit een gebrek aan religie is een behoefte aan zingeving ontstaan, vandaar die belangstelling. Maar deze literatuur beperkt zich tot het fysieke, emotionele en mentale. De binnenkant, het hogere mentale en spirituele, behandelen die boeken niet. Ze focussen vooral op positief denken, want dat is het eenvoudigst te vertalen naar de doelgroep. Aandacht schenken aan je binnenkant is lastiger. Yoga is daarvoor voor mij het belangrijkste instrument, want het omvat alles. Het bepaalt hoe je in het leven staat, tegenover anderen. Hoe je met de natuur omgaat, en met je eigen lichaam.’
2010, Article / Letter to editor (Hanovatie, vol. 2010, iss. juni, (2010))De Topper-manie: een uiting van ondernemersgeest in India of het begin van het einde van de economische groei?