2017, Article / Letter to editor (Transport & Logistiek Magazine, vol. 2017, iss. 5, (2017), pp. 38)De Collegetour van het KennisDC Logistiek en KLN van 21 februari 2017, had als thema duurzaamheid. Dit thema werd ingeleid door docent van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Reinder Pieters. Hij ging in op de rol van duurzaamheid bij verschillende onderwerpen van logistiek. Er moeten nog stappen gezet worden in de logistieke sector, dat laten de in Parijs gemaakte afspraken zien volgens Pieters. Bij veel bedrijven wordt wel aangegeven dat duurzaamheid belangrijk is. Uit onderzoek blijkt echter dat dit in bijvoorbeeld aanbestedingen soms wordt meegenomen, maar in de uiteindelijke contactfase slechts zelden. Volgens Pieters zijn maatregelen op het gebied van verduurzaming terug te leiden tot een combinatie van efficiency, alteration en reduction.
2013, Part of book or chapter of book (, pp. 13-20)Accreditatie en certificatie zijn twee begrippen met identieke betekenis1. De context kan evenwel verschillen. In Nederland gebruikt het onderwijsveld voornamelijk het begrip accreditatie, terwijl in het bedrijfsleven het begrip certificatie de boventoon voert. Omdat beide begrippen naar ons idee geen verschil uitmaken, hanteren we in dit artikel het begrip certificatie ook voor accreditatie (Kemenade, 2009 pp. 67-68). Certificatie is wijd verspreid. Zo is in het afgelopen jaar alleen al wereldwijd het miljoenste ISO 9001 – certificaat uitgereikt (ISO Geneve). Desalniettemin ondervindt certificatie veel kritiek. Bedrijven ervaren het proces als ondersteunend maar ook als beknellend2: vooral wanneer de betreffende organisatie al enige tijd in het bezit is van het certificaat, wordt de toegevoegde waarde als minder ervaren en de administratieve belasting als een last.
2009, Article in monograph or in proceedings (Cinet 2009)Setting up strategic alliances and trying to attain the intended goals is a highrisk venture. Most research into this topic is confined to already established alliances. This research will focus on perceived performance risks by organizations considering a possible strategic venture. Following other scholars, we focus on performance risks. But unlike previous research we have made an effort to uncover the underlying dimensions of these risks. We will show that the risk perception influences the readiness towards the possible setup of a strategic alliance. Organizations with a high risk perception are less inclined to set-up a strategic alliance. Although we expected that organizations with a higher risk perception would also opt for more risk mitigation, our findings shows the opposite. The research shows that the ability to improve processes is an intermediate explaining variable. Organizations accustomed to continuous improvement and integral quality management have a lower risk perception towards the set up of strategic alliances and also show more readiness to take risk mitigation measures.
2009, Article in monograph or in proceedings (Cinet 209)In this paper we will identify the contract dimensions of alliance contracts directed at joint development of new products or services. We will determine to what extent these contract dimensions are adaptable to future needs and insights. We will also provide insight into the contingency of these adjustable contract dimensions upon competence trust, the build-up of alliance experience and cooperation intensity. The results demonstrate that the adaptability of the risk and revenue distribution lags behind the adjustability of other critical contract dimensions like the scope definition, determining the input of assets and the anticipated efforts of alliance partners. This contrast in adaptability can result in an early demise of alliances. On the other hand there is evidence that alliances create such a dependency that alliances, especially those directed at joint development, tend to create a lock-in or prisoner dilemma.
2009, Article in monograph or in proceedings (Proceedings of the 10th International CINet Conference)In striving for an excellent position regarding competitors in all aspects of management and operations, organizations benefit from establishing strategic cooperations. With allies they can be more successful in surviving the hyper competition. From this survey we derived the frequency, importance and effect of instruments also regarding the organization’s collaborative maturity. The results give food to the assumption that the application of ‘hard’ Continuous Improvement tools (CI) and techniques are of more relevance in achieving the goals of cooperation than ‘soft’ CI-tools.