2012, Part of book or chapter of book ()Terwijl de complexiteit van maatschappelijke vraagstukken toeneemt en de legitimiteit van de overheid op haar retour lijkt, probeert diezelfde overheid zich aan te passen aan de nieuwe, dynamische realiteit. Kennis als rijkdom. Wordt Nederland ‘rijker’ als de rijksoverheid een innige band zou hebben met de wetenschap? Vanuit de behoefte aan een platform om ideeën tussen theorie en praktijk uit te wisselen is het congres ‘Rijk met Wetenschap: Bestuur is Informatie’ opgezet. Het eerste congres vond plaats in de Universiteit van Tilburg op 7 juni 2012. In deze bundel vindt u de zeventien geaccepteerde bijdragen aan het congres.
2010, Article in monograph or in proceedings (-Proceedings of the 2nd European Conference on Intellectual Capital)This paper is about helping human resource development professionals to understand how community of practice theory can inform the design of learning-based programs in order to link individual and organizational learning better. Learning is often considered a major contributor to the success or failure of an organization and, through learning, organizations develop new, and possibly rare competencies that enables them to gain or sustain a lasting competitive advantage and continued sustainable growth. This is an investment in human capital. The purpose of this research is thus to see how communities of practice, as part of a management development trajectory, can serve as the link between individual and organizational learning thus increasing effectiveness of the program. An analytical inductive approach was taken to the research. First, a review of the literature on communities of practice, individual, group and organizational learning led to the development of an analytical framework for understanding learning at each level, and how they could be linked. Quantitative data from participant surveys and qualitative data from a longitudinal case study was used to test the framework. The research showed that individual learning and group innovation are intertwined process occurring naturally in communities of practice. According to the analytical framework developed for this study, organizing communities of practice as part of human resource development trajectories is a valid strategy for increasing their effectiveness. The research has some limitations. For example, factors important to the functioning of the community of practice itself were not assessed or considered. Variations in learning might be attributed to the quality of implementation, guidance, or other unknown reasons and so might have affected the results. There are several practical implications to this work. Most important is the framework for understanding how communities of practice are linked to organizational learning - this can help designers of management development trajectories to improve effectiveness. Also, the added value of human resource development programs can be easier shown. This research is original in being a first attempt at empirically linking human resource development trajectories, communities of practice and organizational learning.
2010, Article in monograph or in proceedings ()In this introductory paper we will successively describe:
1.The difficulties of innovation in the field of education.
2.The role of the education professionals.
3.Two different perspectives on innovation; an ‘external’ approach and an ‘internal’ approach.
4.Why education needs the internal approach and the professional as co-innovator.
5.The experiment: Pioneers of Innovation in primary education, an example of the internal approach.
6.Five concepts as guiding principles for the experiment.
7.A short description of the action research with the aim to improve this intervention and explore and sustain the effects of it.
2010, Article / Letter to editor (Leren in organisaties, vol. 10, iss. 6/7, (2010), pp. 14-17)Bespreking van drie belangrijke ontwikkelingen rond het denken over de praktijk van leren in organisaties en wordt er ingegaan op de vraag hoe leerprocessen daarin kunnen worden versterkt. Krachtig leren in organisaties vraagt om uitbreiding van ons begrip over leren en het toepassen van deze inzichten in de praktijk. Leren wordt naast het stapelen van kennis steeds meer als een proces van individuele en collectieve bewustwording gezien en geïntegreerd in het dagelijkse (werk)leven. Het door Eliot beschreven proces van vernauwing (zie citaat) wordt daarmee teruggedraaid. Zo ontstaan ook vernieuwende leerconcepten die gericht zijn op het verhogen van individueel en collectief leren.
2010, Article / Letter to editor (Magazine Bert Hellinger Instituut, vol. 2010, (2010), pp. 18-20)Het lectoraat innovatie van leren in organisaties aan de HAN bestaat uit een kerngroep van professionals met verschillende achtergronden. Wij richten ons in brede zin op de ontwikkeling van mens en organisatie. Hierin experimenteren wij met systemische werkvormen in het onderwijs, organisatieadvies, coaching en onderzoek. In dit artikel wil ik een toepassing beschrijven die het een en ander combineert: kleinschalige innovatiegroepen. Wij noemen deze innovatiegroepen ‘Vonken van vernieuwing’1. Het voorbeeld dat ik in dit artikel uitwerk speelt op een instituut dat toekomstige leraren opleidt.
2009, Book (monograph) Intreerede, in verkorte vorm gepresenteerd bij de aanvaarding van het ambt van lectoraat ‘Innovatie van Leren in Organisaties’ aan de Faculteit Educatie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen op 2 november 2007
2009, Article / Letter to editor (Vuurvogel, vol. 2009, iss. 1, (2009))Jürg Thölke laat in een persoonlijk getint artikel zien, hoe hij als begeleider van in-compagny leerprogrammas voor de Nyenrode Business Universiteit en als lector voor innovatie van leren in organisaties, systemisch werk toepast, en wat de betekenis daarvan is voor de mensen waar hij mee werkt en voor zijn eigen persoonlijke ontwikkeling.